Jump to content
Annons

Standard Faded vs. Studio


tralldeproffe

Recommended Posts

Det verkar som om hela världen skall köpa sig en Les paul Standard faded för ca 14k.

Har själv en LP studio nu som jag tänkte sälja o köpa mig just en faded istället.

Det finns många trådar om skillnaden mellan faded och en "vanlig" standard, så det behöver vi inte behandla här.

Det jag vill veta är helt enkelt: Förutom att en faded är förbannat snygg, vad skiljer sig mer med STUDIO serien??

mkt tacksam!

//jensa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
studio har inte bindning och har oftast en färg förutom fireburst. Studio har 498T och 490R mickar. Minns ine standard faded har.

Standard Faded-modellen har Burstbucker Pro mikar.

Ägde själv en Standard Faded för nåt år sen men kom aldrig riktig överrens med halsen som va en 50's. Hade nog känts mycket bättre med deras slim taper 60's.

Annars så låter dom kanon osv men det gäller att hitta ett bra ex för det skiljer rätt mycket mellan olika. jag hade fördelen att jag jobbade i musikaffär när jag köpte min vilket gjorde att jag kunde åka till Luthman och testa 6 olika ex och välja den jag gillade bäst.

Känns ju fel att slänga in en sån här grej men om du inte är enormt märkeskåt så finns det ju så mycket bättre LP för 14.000.

Spana in ESP Eclipse till exempel. Är t.ex. mer imponerad av min Ibanez Artist från 1979 än jag va av Stadard Faded och jag fick Ibanezen för 6000:- och det är ett sjukt bra pris för en sån bra gitarr.

Sorry för lite "off topic" i slutet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att standarden har lönntopp medans studion är mahogny genomgående. Detta ska ge ett lite ljusare och bettigare ljud i standarden, och ett lite dovare i studion. inget som är sämre/bättre, bara annorlunda. Kolla också om du kan hitta en standard DC, även om den ser lite annorlunda ut så är det lätt det fetaste les paul-soundet jag stött på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...