Jump to content
Annons

Dator startar om efter att stängt av KORG padKONTROL


FredKing

Recommended Posts

Jag har köpt någonting som heter KORG padKONTROL som man styr trumsamplingar och mjukvaror inom musikproduktion. När jag pluggade in hårdvaran i en USB-port så hoppade padKONTROLLEN igång men den har aldrig hittat den, vilket är lite konstigt

Jag har lagt in alla drivrutiner ifrån tillhörande CD-rom. När jag öppnar en mjukvara och går in under midisettings så skulle den normalt hitta padKontrols midi in och midi ut via USB. Jag har windows XP professional SP 3, Cubase 5 så det är ingen konstig dator på något sätt.

När jag stänger ned padKONTROLLEN så släcks datorn ned och startar om och så står det att datorn har återställts efter ett allvarligt fel.

Jag försökte läsa mig till det under Windowshjälpen och det verkar som om det är en maskinvarukonflikt. Då är det ju inte fel på padKONTROLLEN utan på själva datorn eller någonstans i USB-trädet.

Någon vidare support finns det inte hos KORG som är tillverkaren. Det verkar lite invecklat. Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig tillrätta med problemet.

M.v.h.

Fredking

post-22174-1250805274_thumb.gif

Redigerat av FredKing
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testat att ladda ner de senaste drivrutinerna från KORGs hemsida?

Har du kollat i Systemegenskaper->Enhetshanteraren om du har några enheter där som inte fungerar? Kan ju röra sig om någon IRQ-konflikt eller så...?

Har datorn WLAN? Testa i så fall att avaktivera detta och se om det gör någon skillnad (om det inte skulle hjälpa med nya drivrutiner till padKONTROLen).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter här med samma lilla grej, padKONTROLen är enligt min mening helt underbar och slår det mesta i sin kategori när det handlar om feeling.

Jag hade också vissa problem (dock ej så allvarliga som dina) när jag skulle installera drivrutinerna och mjukvaran.

En sak som är lite udda är att om man har installerat maskinvaran i en speciell USB-port så funkar den inte i en annan port alls. Jag gjorde missen att sätta maskinen i en port, installera skiten och använda den. Sedan stänga av datorn, starta upp den igen och köra padKONTROLen i en annan USBport... Blev jätteförvånad när den vägrade att funka och installerade om allt. Då blev det kaos som bara den i burken och jag fick sitta med avinstallationer och reboots i oändlighet...

Nu funkar den helt som jag önskar i min lilla Cubase SX 3 setup och jag har inga problem alls med den

Så har du gjort nåt liknande så kanske detta inlägg hjälpte dig nåt på vägen...

En annan liten chans är ju att datorn reagerar knasigt när du stänger av padKONTROLen för att den drivs på strömmen från USBporten, en idé kan kanske vara att driva enheten via DCkabel (och såklart ställa in det på switchen på baksidan), ändå använda USB-gränssnittet (Det VILL du göra!) och då kanske kunna stänga av enheten utan att datorn flippar... jaja, det är bara en gissning från min sida så ta det hela med en nypa salt.

Hoppas att du får igång maskinen, den är verkligen riktigt underbar!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...