Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har lite frågor om denna gitarr och begagnade telecaster överlag...

Har börjat bli sugen på att eventuellt köpa en telecaster och undrar om nån vet om denna modell (American Standard 50th anniversary) är bra. Har sett en för 7600 kr. Är detta ett bra pris?

Hur mycket slits elgitarrer, är det en bra idé att köpa en närmare 15 år gammal gitarr när man kan få en ny av samma modell för dryga 12000 kr.

Jag undrar också om det är stor skillnad på olika årsmodeller och om det är några man ska akta sig särskilt noga för?

Självklart förstår jag att alla dessa frågor påverkas av hur man skött gitarren och är individuellt för varje gitarr, men överlag borde det väl finnas en del "riktlinjer" som man skulle kunna följa.

Som ni märker har jag inte jättestor koll på dessa grejer och vore därför tacksam för svar... 😉

Annons
Postat

kanske inte så intresant för dig men jag köpte en Vintage telecaster (trevor wilkinsons märke) för 3200:- och tycker den är väldigt skön att spela på och låter bra gör den också.

har aldrig ägt någon riktig fender tele så jag vet inte hur stor skillnad det är men jag blev väldigt nöjd i allafall.

dock gjorde säljaren iordning gitarren, slipade bandstavarna ikanterna, knakade ner nått band som var förhögt, sandpapprade kanterna mm.

Postat

Svårt att säga, olika från gitarr till gitarr... Men överlag så är American Standard ruskigt bra instrument, både tele och strata, och därför brukar de inte vara så billiga begagnade heller. Min gissning är att du inte kommer att ångra dig om du köper en, varken ny eller beg. De mickar som sitter i orginal på min american standard tele från -89 heter Delta Tone, de är nåt förjävligt bra bägge två, skulle aldrig byta dem mot nåt annat. Jag tycker många tele har ett allt för dovt ljud i halsmicken, så dovt att man aldrig spelar på den, och stallmicken är ibland allt för tunn och vass. Delta Tone i samklang med alkroppen är det perfekta mickalternativet, man kan få både klassiskt twang eller värsta vråldisten om man nu vill det. Jag har testat dyrare fendrar än american standard, men jag tycker inget är lika bra.

Slå till!

Postat

Ni verkar ju nöjda med era instrument iaf så antar väl att det bara är att slå till när man hittar rätt gitarr till rätt pris:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.