prototyp Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Hej! Jag ska sĂ€lja mitt tc electronic konnekt 24d för jag trivs inte sĂ„ bra med det! Har kollat pĂ„ dessa; M-audio profire 610, E-mu 1616 eller 1616m, Focusrite saffire pro 40 & Mackie onyx 400 F. Pro 40 & Onyx; Hur Ă€r pre-ampsen i Pro 40 & onyx kortet? För det Ă€r sĂ„ mĂ„nga mick ingĂ„ngar och det Ă€r vĂ€ll dĂ€rför dom kostar lite mer Ă€n dom andra? Jag anvĂ€nder endast 1 mick ingĂ„ng och den gĂ„r vidare till en presonus eureka pre-amp! Spelar endast in rapp & sĂ„ng sĂ„ bara mick behövs. DĂ€rför det kanske Ă€r lite onödigt med sĂ„ mĂ„nga mick ingĂ„ngar? Men om nĂ„gon har testat Pro 40 eller onyx skriv gĂ€rna hĂ€r och berĂ€tta vad pre-ampsen gĂ„r för đ Sen ochsĂ„ hur Ă€r hörlurs utgĂ„ngarna? Ăr dom sĂ„ kassa sĂ„ det Ă€r nödvĂ€ndigt att köpa en hörlursförstĂ€rkare? Sen till Profire 610; NĂ„gon som testat det? Har aldrig hört nĂ„got om det! Det ser bra ut men det Ă€r lite svĂ„rt att bara sĂ€ga sĂ„, haha. Samma frĂ„gor som pĂ„ focusrite & onyx stĂ€ller jag! pre-ampsen, hörlurs utgĂ„ngarna o.s.v. E-mu 1616/1616m; Detta kort Ă€r det som jag funderat mest pĂ„! En kompis har 1616m oh en annan 1616, lĂ„ter riktigt bra tycker jag. Vad tycker ni? Ăr det nĂ„got att köpa? Det enda jag inte alls gillar Ă€r den dĂ€r kontroll panelen i datorn. Hade 1820m förut och jĂ€vlar vad det var krĂ„ngligt! DU ska sĂ€ga exakt vad DU tycker! đ SĂ€ljer mitt tc electronic konnekt 24d kort för 3 700kr! Funkar super. Mvh Douglas
oioioi Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Sen till Profire 610; NÄgon som testat det? Har aldrig hört nÄgot om det! Det ser bra ut men det Àr lite svÄrt att bara sÀga sÄ, haha. Jag har Profire 610 sedan nÄgon mÄnad. Har Àn sÄ lÀnge inte stött pÄ nÄgra problem. (Har dock inte kört sÄ hÄrt Àn, bara line-in frÄn Pod. Har inte testat hörlursutgÄngarna heller.) Finns en artikel i Studio: http://studio.idg.se/2.1078/1.219919/profi...e-i-ny-tappning
Krokodilen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Bara för att förstöra allt för dig... MOTU UltraLite Àr ett trevligt ljudkort men jag mÄste sÀga att jag gillar just mjukvaran till mitt EMU1820 bÀttre dÄ den erbjuder mÄnga fler routingmöjligheter... För kÀnnedom sÄ har jag bÄda.
prototyp Postat 17 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2009 Moto kortet ser riktigt trevligt ut hehe! Men tyvĂ€r sĂ€ger plĂ„nboken nej till dom 6 000 đ AlltsĂ„ e-mu panelen Ă€r ju sĂ€kert skit bra nĂ€r man bara lĂ€r sig den. Men den Ă€r vĂ€ll inte sĂ„ svĂ„r? alltsĂ„ jag vill helst inte ens röra den för tycker den Ă€r krĂ„nglig.. Iallafall pĂ„ mitt förra ljudkort (1820m). Jag vill bara spela in och kunna lyssna pĂ„ musik! Jag har liksom alla mina pluggar i mitt insplningsprogram sĂ„ behöver inte anvĂ€nda e-mu's. Vad tycker ni? Ăr e-mu 1616 nĂ„got att satsa pĂ„? Vad Ă€r skillnaden mellan 1616 & 1616m? Aldrig förstĂ„tt det :s Har aldrig köpt nya musik prylar nĂ€stan bara begagnade men det Ă€r ju igentligen skönare att köpa nytt eftersom dĂ„ fĂ„r man garanti o.s.v. !? Eller vad tycker ni ? Mvh Douglas
prototyp Postat 17 juni 2009 TrÄdstartare Postat 17 juni 2009 Ska försöka hitta ett 1616m till ett bra pris! Finns det nÄgon hÀr som vet nÄgot om dolphinmusic.co.uk ? Dom sÀljer 1616m för bara 399 euro.. Billigare Àn pÄ alla andra stÀllen! Men nÀr jag trycker pÄ check out för att se vad frakten gÄr pÄ.. DÄ kommer det upp typ sÀkerhetscertifikat! StÄr att det kan vara nÄgot med att lura en eller nÄgot sÄnt. SÄ Àr det nÄgon som vet nngt om den sidan eller har handlat dÀr? //D
Krokodilen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Skillnaden mellan 1616 & 1616m Àr i huvudsak mickpreamparna (förstÀrkare till mikrofonsignalen). I övrigt Àr korten funktionsmÀssigt identiska. Ta en kik pÄ Patchmix lektioner. Kanske kan gör livet lÀttare?
prototyp Postat 17 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2009 SĂ„ dĂ„ kan man sĂ€ga att det Ă€r bĂ€st för mig att köpa 1616m? eftersom jag bara anvĂ€nder pre-ampsen och lyssning.. En till frĂ„ga; Kom pĂ„ att jag har ju en presonus eureka pre-amp som micken kopplas in i! Spelar det roll om vilket jag vĂ€ljer Ă€ndĂ„? AlltsĂ„ fĂ„r jag bĂ€ttre kvalite med 1616m Ă€n med vanliga 1616 Ă€ven fast det gĂ„r en mick sladd frĂ„n ljudkortet in i min pre-amp sen frĂ„n pre-ampen till micken! AlltsĂ„ det jag tror Ă€r att liksom emu pre-amparna inte pĂ„verkar ljudet eftersom kortet Ă€r inkopplat i en pre-amp đ Ăr det sĂ„ ?đ Kan inte sĂ„ mycket.. // Douglas
Krokodilen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Din presonus eureka behöver inte köras via nÄgon preamp alls utan Àr helt nöjd med en line-ingÄng. Dubbla preamps pÄ en signal ger oftast sÀmre resultat. Mer brus och andra otrevligheter.
prototyp Postat 17 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2009 Har inget brus alls đ :S En mick kabel (helt vanlig) in i ljudkortets mick ingĂ„ng den gĂ„r till pre-ampen's mick output sen frĂ„n pre-ampen's input en mick kabel till min rör micks lĂ„da (!?) sen frĂ„n lĂ„dan gĂ„r det ju en sĂ„n dĂ€r speciell kabel till micken đ Fel ?:S
Krokodilen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Om det nu Àr en presonus eureka du sitter pÄ sÄ kopplas den in pÄ baksidan av 1616:s MicroDock i nÄgon av line-in kontakterna. Med den uppsÀttnignen kan du köra tre mickar samtidigt. TvÄ via EMU och en via presonus eureka.
prototyp Postat 17 juni 2009 TrÄdstartare Postat 17 juni 2009 Okej hehe.. Inte sÄ jag gör! Behöver bara 1 mick ingÄng inget mer. Blir det alltsÄ sÀmre ljud om man gör som jag gör?
prototyp Postat 17 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2009 Mastering grade 24-bit/192kHz converters - the same A/D converters used in Digidesign's flagship ProTools HD 192 I/O Interface delivering an amazing 120dB signal-to-noise ratio (E-mu 1616m) AlltsĂ„ det mĂ„ste ju vara det dĂ€r som gör att 1616m Ă€r nĂ„gon tusenlapp dyrare? Ăr det vĂ€rt de? LĂ„ter iförsig bra.. Digidesign Ă€r inget dĂ„lig direkt.
Krokodilen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Dina behov verkar mera stÀmma överens med kort av typen Echo Layla eller M-Audio Audiophile 192. 2 in och 2 ut ...
prototyp Postat 17 juni 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2009 Nej för jag behöver kunna lyssna ochsĂ„! đ Vill ha externt ochsĂ„! Mvh
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.