Jump to content
Annons

Ska göra övningsfilmer för PT


Anders F

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Det där var bra! Visade vilken skillnad det blev på ljudet. Låten låter som: Du ger mig lugn efter stormen.

Blir bra övningsfilmer det där!

Det är faktiskt det riffet rakt av. Det hoppas jag ingen tar illa upp av, och inte heller marie fredriksson. Ljudmässigt så tror jag att det är mycket bättre nu än innan. Men jag tror inte jag ska ha kvar texten i början va 😉

MVH

Anders

EDIT: I och för sig så kanske det går hem med sånt här lite mer skämtsamt.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Låten låter som: Du ger mig lugn efter stormen.

Satt själv här och funderade på vilken låt det påminde om. Kunde inte för allt i världen komma på vilken men där ser man vilken det var. En norrlandsguld kommer på posten. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut t:) Klart du kan ha kvar lite text. Så slipper det vara så jävla tråkigt som många studenter tycker.

Nu är ju nästa problem bara, det som vore bra vore ju som sakt om alla hade tillgång till protols på ett eller annat sätt? Finns det på skolans datorer? Eller så de kan öva eller göra uppgifter hemma. :S?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla för era kommentarer. Har börjat skriva lite manus, det är f-n inte lätt :rolleyes: Men jag tänkte att om man verkligen planerar filmerna ordentligt så tror jag att de kommer bli mer pedagogiska än om man improviserar. Sedan kommer det ju garanterat bli improviserat också, men att man har ett manus att gå tillbaka till.

Angående datorerna så köpte jag in ett antal mbox micro till skolan nu så att eleverna kan sitta i datasalen och jobba med pro tools. Sedan har vi ett par datorer som man även kan spela in på. Det är inte optimalt, men bra mycket bättre än innan. Men med god planering så kommer det funka tror jag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket bra :rolleyes:....

Hoppas det kommer gå bra för dig! 🙂....Fast inte för eleverna....haha nej då 🙂

Om du lägger ner dig riktigt mycket kan du kanske sälja det som en start box av dvd skivor till nybörjare. Det finns redan flera men inget på svenska så ingående 🙂.....Vet inte hur många som använder protools men det lär sälja om det är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket bra :rolleyes:....

Hoppas det kommer gå bra för dig! 🙂....Fast inte för eleverna....haha nej då 🙂

Om du lägger ner dig riktigt mycket kan du kanske sälja det som en start box av dvd skivor till nybörjare. Det finns redan flera men inget på svenska så ingående 🙂.....Vet inte hur många som använder protools men det lär sälja om det är bra.

hm.. ja vi får se hur bra filmerna blir 🙂 Det kommer nog itne vara gratis för mig att göra dom så min tanke som kommit lite till mig är att man på hemsidan ska kunna se alla filmerna gratis, men om man tycker om dom så kan man få köpa/donera pengar och få alla filmer i högsta kvalité. Men det är inte det viktigaste ändå känns det som.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra Gizmosis. Tror det kommer bli kanon. :rolleyes:

Jag har bara en liten tanke om ordningen (?) du har på genomgången. EQ'n på 5'e plats. Du vet säkert det här redan men jag vill ändå påpeka det.

När man lyssnar på "amatörmaterial" så är det oftast problem med att det låter antingen grötigt eller för platt och livlöst.

Förutom det mest uppenbara med nivåer vet jag själv hur det var med dom första försöken jag gjorde. Det man missar i början är hur otroligt viktig EQ'n är för att det skall låta bra.

Utan EQ'n så behövs inte resten av "effekterna". Så i genomgången tycker jag det skulle se ut såhär för att man skall reagera, det hade jag behövt i alla fall . . .

Det viktigaste vid mixning:

1. EQ

2. EQ

3. EQ

4. Kompressor

Låter det inte bra med när man lagt på EQ och kompressor kommer det inte låta bra bara för att man lägger på reverb, delay, chorus etc etc etc

Hoppas dina elever uppskattar ditt engagemang och allt ditt jobb!

Vänliga hälsningar

Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ulf_A.

Ja vist men, det kan lite galet med. Om man ska ägna all tid till eq kommer man inte komma någonstans med kursen.

Det måste ju vara bättre att gå igenom så mycket som möjligt, men kanske gå igenom eq och kompressor lite mera etc. Men om man visar hur en eq fungerar, och varför den är så viktig. Så kan de sedan lära sig vidare om de vill osv, så man kan gå vidare i kursen. Sedan ser man vilka som har lagt ner sig och kan få mvg. :rolleyes:.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej onajj

Såklart jag inte menar att han skall hålla 4 lektioner om EQ' :rolleyes: utan bara som ett exempel trycka på hur viktig EQ'n är.

Trevlig midsommar på er!

Puff...Tur 🙂...

Desamma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra Gizmosis. Tror det kommer bli kanon. :rolleyes:

Jag har bara en liten tanke om ordningen (?) du har på genomgången. EQ'n på 5'e plats. Du vet säkert det här redan men jag vill ändå påpeka det.

När man lyssnar på "amatörmaterial" så är det oftast problem med att det låter antingen grötigt eller för platt och livlöst.

Förutom det mest uppenbara med nivåer vet jag själv hur det var med dom första försöken jag gjorde. Det man missar i början är hur otroligt viktig EQ'n är för att det skall låta bra.

Utan EQ'n så behövs inte resten av "effekterna". Så i genomgången tycker jag det skulle se ut såhär för att man skall reagera, det hade jag behövt i alla fall . . .

Det viktigaste vid mixning:

1. EQ

2. EQ

3. EQ

4. Kompressor

Låter det inte bra med när man lagt på EQ och kompressor kommer det inte låta bra bara för att man lägger på reverb, delay, chorus etc etc etc

Hoppas dina elever uppskattar ditt engagemang och allt ditt jobb!

Vänliga hälsningar

Ulf

Hejsan

Du har rätt i att ordningen är grymt viktig. Hade inte en tanke på det nu då jag bara gjorde en rolig teaser. Men i filmerna sedan så kommer det vara ordentligt genomtänkt med i vilken ordning man går igenom de olika sakerna. Från början, vilka system som finns, hur man kopplar ihop sitt pro tools system och vilket man ska välja av dessa för ens behov. Kommer även ta upp hur man sätter på och stänger av sitt system på rätt sätt. OCh sedan kommer det gå vidare till hur man gör en session, vad som händer på hårddisken när du skapar en session osv...

Kul att höra era positiva responser på detta! Jag blir bara ännu mertaggad 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit bra initiativ Anders! Hade önskat att du kommit med detta 1 år tidigare så jag fick ta del av det istället för att stjäla din tid efter skolan varje dag (Detta betyder inte att jag inte uppskattade dina privatlektioner jag fick 😄)

Det jag tyckte vi missade på våra lektioner var Virtuella instrument, vad det är och hur det fungerar i just Pro Tools. Så en video om det skulle jag tycka vore bra.

Men fortsätt och utveckla den här idén så kommer det bli skit bra!

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit bra initiativ Anders! Hade önskat att du kommit med detta 1 år tidigare så jag fick ta del av det istället för att stjäla din tid efter skolan varje dag (Detta betyder inte att jag inte uppskattade dina privatlektioner jag fick 😛)

Det jag tyckte vi missade på våra lektioner var Virtuella instrument, vad det är och hur det fungerar i just Pro Tools. Så en video om det skulle jag tycka vore bra.

Men fortsätt och utveckla den här idén så kommer det bli skit bra!

MVH Rasmus

Hejsan

Vad kul att du tror på idén. Ska absolut gå igenom virtuella instrument. Dels vad det är och sedan även gå in lite på de mest vanligt förekommande, som xpand exepelvis, och en hel del fler 😆 I pro tools 8 så har det ju tillkommit en hel del virtuella instrument som man kan gå igenom, och kanske ge lite idéer till hur man kan använda dom till mer än det uppenbara. Du stal aldrig min tid, bara kul att kunna hjälpa till! 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...