Jump to content
Annons

Överföra ljud från datorn till synten.


BelfastCowboy

Recommended Posts

Har en Korg MS2000 till vilken jag vill föra över "ljudbanker" som jag laddat ner på korg´s hemsida.

Jag kör Mac och filerna har tillägget .hqx.

Använder Logic när jag spelar in om det har nån betydelse för tillvägagångssättet.

Någon som är duktig på det här med Midi som vet hur jag ska gå tillväga.

På Korgs hemsida står det:

"The sounds are stored as MIDI System Exclusive data within a Standard MIDI File sequence. Use any computer sequencer to send the sounds into your MS2000 - be sure to enable System Exclusive on Global Mode before sending the sounds. Enjoy!"

Jag är helt grön på det här, syntar och MIDI osv.

Alltså, från dator till synt med en midikabel, how to do?

Tacksam för hjälp.

// Billy

Redigerat av BelfastCowboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bara att lägga det som ett midispår i Logic och köra i så fall, precis som om du skulle spela upp en låt med midispår i. Sysex-meddelanden landar på rätt ställe i synten automagiskt, så det ska inte kunna bli fel.

Ändelsen .hqx är tydligen ett komprimerat format, så du måste packa upp det först: http://www.fileinfo.com/extension/hqx - så att du får ut en vanlig midifil som du kan plocka in i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är bara att lägga det som ett midispår i Logic och köra i så fall, precis som om du skulle spela upp en låt med midispår i. Sysex-meddelanden landar på rätt ställe i synten automagiskt, så det ska inte kunna bli fel.

Ändelsen .hqx är tydligen ett komprimerat format, så du måste packa upp det först: http://www.fileinfo.com/extension/hqx - så att du får ut en vanlig midifil som du kan plocka in i Logic.

Tack för hjälpen.

Ska försöka mig på det.

Det här med MIDI har jag aldrig använt mig speciellt mycket av tidigare trots att det funnits i princip hela min livstid.

Hursom, måste jag inte på något sätt "spela in" ljuden på synten?

/ B

Redigerat av BelfastCowboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du spelar inte in ljuden, du överför inställningar till synthen. Notera att det förmodligen skriver över dina ljud (=inställningar) i user programmen (eller vad den delen kan heta på en Korg, har ingen själv) så se till att backa upp det du har innan du kör över nytt. Annars riskerar du se dina befintliga ljud försvinna.

Exakt hur man gör på Korgen vet jag inte, kika i manualen, men du skickar från Korgen och snappar upp det med Logic och sparar som en fil, exakt likadan som den du laddade ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du spelar inte in ljuden, du överför inställningar till synthen. Notera att det förmodligen skriver över dina ljud (=inställningar) i user programmen (eller vad den delen kan heta på en Korg, har ingen själv) så se till att backa upp det du har innan du kör över nytt. Annars riskerar du se dina befintliga ljud försvinna.

Exakt hur man gör på Korgen vet jag inte, kika i manualen, men du skickar från Korgen och snappar upp det med Logic och sparar som en fil, exakt likadan som den du laddade ner.

Usch nu börjar det låta jobbigt, är helt otrampad mark för mig det här.

Hade tänkt att det bara skulle vara att fylla på med lite fler ljud men det är klart att minnet i synten är begränsat.

Tack för att ni supportar, om ni har mer tips och trix så släng in en rad.

/ B

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skicka från synthen ska du kolla efter nåt som heter något med "dump" i inställningarna. Sedan är det bara att välja att du ska skicka allt data. Fast glöm inte att sätta Logic på Rec innan så att det spelas in (och se till att Logic inte struntar i sysex-data, ska finnas i inställningarna). Brukar inte vara något problematiskt alls! 😲

Kanske onödigt om det funkar för dig nu, men för att göra allt så enkelt som möjligt så finns det bättre/enklare program att använda sig av för att skicka sysex fram och tillbaks till sina synthar. Har ingen koll på Mac, men till PC brukar folk använda MIDIox.

Annars kan du kolla om inte Logic har ett separat sysex-läge/fönster (som t.ex. Sonar har). Tycker att det är enklare än att göra det via den vanliga sequencern.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skicka från synthen ska du kolla efter nåt som heter något med "dump" i inställningarna. Sedan är det bara att välja att du ska skicka allt data. Fast glöm inte att sätta Logic på Rec innan så att det spelas in (och se till att Logic inte struntar i sysex-data, ska finnas i inställningarna). Brukar inte vara något problematiskt alls! 😄

Kanske onödigt om det funkar för dig nu, men för att göra allt så enkelt som möjligt så finns det bättre/enklare program att använda sig av för att skicka sysex fram och tillbaks till sina synthar. Har ingen koll på Mac, men till PC brukar folk använda MIDIox.

Annars kan du kolla om inte Logic har ett separat sysex-läge/fönster (som t.ex. Sonar har). Tycker att det är enklare än att göra det via den vanliga sequencern.

Kommer närmare och närmare.

Har inte börjat prova mig fram än, men av de 128 ljud som jag har plats för i synten vill jag kunna välja från de ljudbanker jag har och föra över de ljud som jag vill ha i synten. Spara vissa presets som finns i synten nu men ersätta andra. Vill ju självklart spara alla i datorn så att jag kan föra över dem om jag skulle vilja ha dem.

Jag har ingen koll på vad sysex-data är men det börjar framgå att det är det är sättet att flytta mididata-inställningar.

Måste bara lära mig hur logic är anpassat för detta, kan ju inte vara SÅ bökigt.

Aukustiska instrument är smidigare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, kolla om det finns nån Librarian-mjukvara till mikroKorgen, det borde det kunna göra eftersom den sålt så grymt mycket. Då kan du enkelt plocka ihop en egen ljudbank av dina favoriter... Supersmidigt, men finns tyvärr inte till alla synthar.

Edit: Ja, det finns det ju! "Free Editor/Librarian"

Om du inte fick med en skiva med den, så finns den att ladda ned från Korgs hemsida.

Edit igen: Hupp, vart fick jag microKorg ifrån?? Ja, det kanske finns Librarian till MS2000 också...?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

SysEx betyder "system exclusive" och är en förbestämd syntax som sänds som mididata. De är därför du kan "spela in" dina ljudbanker i en sequencer, det är midi tycker logic i ditt fall. Samma sak när du sänder från logic till synthen, Logic tycker att den sänder midi, men din synth ser att det är sysex pga syntaxen. Djupare än så kan jag det inte, och jag kan ha fel där med =)

Hur bra det är implementerat är skiljer mellan tillverkare och även ålder på synthen spelar in. Vissa synthar jag haft kunde bara skicka eller ta emot hela minnet, andra kunde skicka enskilda patcher. Min jv2080 var kanon, där spelade jag in en sysex sträng i början av låten i Cubase, så när låten startade skickades alla inställningar som gällde för den låten och JV'n blev direkt inställd och klar.

Vad vill jag säga med detta? Jo att vi har visat vägen fram till kunskapen. Hur det i detalj funkar i din MS2000 vet inte jag. Du får kolla i manualer etc för att se om du kan skicka enskilda program och vart de då hamnar (jv'n skrev över det aktuella programmet) samt hur du backar upp din MS2k innan du börjar labba. Jag vill inte skrämmas, men jag har själv sabbat hela banker med detta eftersom jag inte läste på innan. Du är officiellt varnad... 😉

Not: Som Android säger, finns det en librarian-mjukvara så gör det livet mycket enklare eftersom du då får en grafisk bild över banker och ljud och då normlt kan styra som du vill utan att fundera så mycket.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...