Jump to content
Annons

Digitaltrummor


Poppen

Recommended Posts

Har precis beställt det där billiga digitala trumsetet de har på börsen. Medeli tror jag det heter. Har till det beställt en Roland TD-3 ljudmodul istället för den som följer med. Nån som har några erfarenheter av TD-3:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

TD-6, 8 och 10 har jag spelat med och de funkar mycket bra men 3:an har jag inte provat men utgår från att den är minst lika bra men med mindre av allt som dess storebröder har, jag tycker nog att Roland har lyckats otroligt bra med deras V-Drum serie. Jag skulle nog i framtiden i ditt ställe satsa på deras pads också då de håller mycket hög kvalitet.

Happy drumming och schkåll på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

TD-6, 8 och 10 har jag spelat med och de funkar mycket bra men 3:an har jag inte provat men utgår från att den är minst lika bra men med mindre av allt som dess storebröder har, jag tycker nog att Roland har lyckats otroligt bra med deras V-Drum serie. Jag skulle nog i framtiden i ditt ställe satsa på deras pads också då de håller mycket hög kvalitet.

Happy drumming och schkåll på dig.

Jag har fått uppfattningen att V-drumsen ska va bra. Hoppas du har rätt Lasse.

När det gäller padsen så tog jag Medeli för att de har skinn. Tänkte att det kanske känns mer realistiskt än gummiplattor. Sen var det ju lite billigare också förstås 😉

Schkål tillbaka! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Rockdude (oregistrerad)

Funderar på samma kit men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa Alesis DM5 eller Roland TD-3 modulen till. Vore bra om någon testat båda och kan kommentera triggning och ljud hos båda.

Alesis ska trigga bra vad jag läst mig till. Den ska dessutom ha en massa ljud, men lite 80-tals varning på dem. TD-3:an är ju nyare men har mycket mindre antal ljud och triggningen har jag inte hört så mycket om. www.hartdynamics.com skriver "excellent trigging" på Alesis DM5 och "great trigging" på TD-3 modulen. Finns även videodemos med båda modulerna på den sidan. TD-3:an verkar ha lite mer modernt sound på sina kit. Kommentarer är högst välkomna!

Redigerat av Rockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Rockdude (oregistrerad)

Mja fast modulen behövs väl för att kunna trigga digitaltrummorna till de fina ljuden på datorn? Typ Drumkits from Hell eller liknande.

Redigerat av Rockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv ett tdigitalt trumset för en månad sedan. Detta eftersom att grannarna inte skulle uppskattat ett vanligt trumset på samma sätt som jag 😱

Stod och valde mellan setet du pratar om, men jag valde i efter provspelningar att slanta upp lite extra för att få ett Yamaha DTXplorer istället.

Mycket prisvärda och dom är klasser bättre än de billigaste seten enligt mig. Men sedan beror det ju förstås vad man ska ha det till, jag har det ju mer som träningsredskap än inspelningsinstrument. Och ska man bara ha ett trumset till sina demoutkast är det ju inget fel i att hålla nere priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur funkar hihaten på digtalaset? skulle vilja kunna köra öppen,halvöppen,stängd.

typ som Ramones gör i sina låtar, att gå från stängd till öppen hihat "steglöst".

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Mja fast modulen behövs väl för att kunna trigga digitaltrummorna till de fina ljuden på datorn? Typ Drumkits from Hell eller liknande.

Ok. Fast det innebär väl ändå att man inte är intresserad av hur bra ljud modulen har, eftersom man bara vill ha ut en midi-signal. Så det borde funka med den billigaste av moduler. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur funkar hihaten på digtalaset? skulle vilja kunna köra öppen,halvöppen,stängd.

typ som Ramones gör i sina låtar, att gå från stängd till öppen hihat "steglöst".

Om någon lyckas fixa en sån skön övergång mellan öppen och stängd hihat med hjälp av digitaltrummor vill jag höra den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som råkar ha några inspelningar där dom använt hyfsat billiga digitaltrumset, gärna i kombination med t ex DFH? Det är nämligen precis den setupen jag funderar på inför nästa skiva. Jag menar, kan man få ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt då DFH (kostar väl 2-3000?), så är ju det ändå betydligt billigare än att hyra in sig i en studio och lägga trummor till en fullängdare (i a f för våran trummis... 🙁). Och även om det kanske inte låter lika bra som ett bra akustiskt trumset som är bra uppmickat, så kanske det kan låta tillräckligt bra? De flesta moderna hårdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud på trummorna ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som råkar ha några inspelningar där dom använt hyfsat billiga digitaltrumset, gärna i kombination med t ex DFH? Det är nämligen precis den setupen jag funderar på inför nästa skiva. Jag menar, kan man få ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt då DFH (kostar väl 2-3000?), så är ju det ändå betydligt billigare än att hyra in sig i en studio och lägga trummor till en fullängdare (i a f för våran trummis... :rolleyes:). Och även om det kanske inte låter lika bra som ett bra akustiskt trumset som är bra uppmickat, så kanske det kan låta tillräckligt bra? De flesta moderna hårdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud på trummorna ändå...

Frågan är hur glad trummisen är över det. Känslan i sitt eget set skiljer sig sannolikt rätt mycket från de digitala trumseten.

EDIT: Därmed finns det ju alltså risk för att det går ut över slutresultatet; och det är väl värt ett par tusenlappar att undvika.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som råkar ha några inspelningar där dom använt hyfsat billiga digitaltrumset, gärna i kombination med t ex DFH? Det är nämligen precis den setupen jag funderar på inför nästa skiva. Jag menar, kan man få ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt då DFH (kostar väl 2-3000?), så är ju det ändå betydligt billigare än att hyra in sig i en studio och lägga trummor till en fullängdare (i a f för våran trummis... 😆). Och även om det kanske inte låter lika bra som ett bra akustiskt trumset som är bra uppmickat, så kanske det kan låta tillräckligt bra? De flesta moderna hårdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud på trummorna ändå...

Frågan är hur glad trummisen är över det. Känslan i sitt eget set skiljer sig sannolikt rätt mycket från de digitala trumseten.

EDIT: Därmed finns det ju alltså risk för att det går ut över slutresultatet; och det är väl värt ett par tusenlappar att undvika.

Efter ett par timmar så vänjer man sig.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, för en endaste inspelnings skull så hade jag gärna lagt till ett par tusen extra. Tänkte dock lite mer långsiktigt, om man istället köper prylar för samma pengar så kan man ju spela in precis hur mycket man vill sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis beställt det där billiga digitala trumsetet de har på börsen. Medeli tror jag det heter. Har till det beställt en Roland TD-3 ljudmodul istället för den som följer med. Nån som har några erfarenheter av TD-3:an?

Gör som morgan ågren: kör dfh med digitaltrumset, el ev. triggade trummor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tror absolut att man kan uppnå alldeles strålande bra resultat med digitaltrumset plus ett gäng bra samplingar. Men frågan här är väl närmast hur bra digitaltrumset man behöver för att det ska låta något sånär naturtroget? Roland har ju t ex kompletta trumset från under 10 000 till närmare 60 000. Och det skiljer ju säkert mer än antalet triggingångar på själva modulen? T ex hur många anslagszoner det finns på varje trumma/cymbal, antal nivåer och sånt där...

Triggmickar funkar nog också, då kan ju i a f inte trummisen klaga på att det känns annorlunda att spela. Fast det kanske blir lite krångel med cymbalerna? Fast i och för sig, triggmickar ihop med digital cymbaler kanske funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter med en nyinköpt td-12 kostade flis

och är inte riktigt vän med hihatten ännu

hihattmodulen jag har är VH-11

Sen tycker ja de blir lite kalle anka , när ja skall köra

mina gamla Bill bruford komp i dansbandet 😏

Trumsons Orkester ( spelade tidigare i helge bältes orkester )

Så kan man ställa in hihatten bättre

den finns tydligen något som heter x-crossfade eller nåt ?

HAR DU NÅGRA ERFARENHETER , HJÄLP ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...