Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis bestÀllt det dÀr billiga digitala trumsetet de har pÄ börsen. Medeli tror jag det heter. Har till det bestÀllt en Roland TD-3 ljudmodul istÀllet för den som följer med. NÄn som har nÄgra erfarenheter av TD-3:an?

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

TD-6, 8 och 10 har jag spelat med och de funkar mycket bra men 3:an har jag inte provat men utgÄr frÄn att den Àr minst lika bra men med mindre av allt som dess storebröder har, jag tycker nog att Roland har lyckats otroligt bra med deras V-Drum serie. Jag skulle nog i framtiden i ditt stÀlle satsa pÄ deras pads ocksÄ dÄ de hÄller mycket hög kvalitet.

Happy drumming och schkÄll pÄ dig.

Postat
  Lasse Mongo sa:
TD-6, 8 och 10 har jag spelat med och de funkar mycket bra men 3:an har jag inte provat men utgÄr frÄn att den Àr minst lika bra men med mindre av allt som dess storebröder har, jag tycker nog att Roland har lyckats otroligt bra med deras V-Drum serie. Jag skulle nog i framtiden i ditt stÀlle satsa pÄ deras pads ocksÄ dÄ de hÄller mycket hög kvalitet.

Happy drumming och schkÄll pÄ dig.

Jag har fÄtt uppfattningen att V-drumsen ska va bra. Hoppas du har rÀtt Lasse.

NĂ€r det gĂ€ller padsen sĂ„ tog jag Medeli för att de har skinn. TĂ€nkte att det kanske kĂ€nns mer realistiskt Ă€n gummiplattor. Sen var det ju lite billigare ocksĂ„ förstĂ„s 😉

SchkĂ„l tillbaka! 😉

Postat

Förhoppningsvis blir de hÀr padsen bra till mitt hemmabruk. Vi fÄr se. Tack för svaren.

DÄ tömmer vi vÀl i oss en klassisk "Göteborgare" dÄ (hembrÀnt och Cuba Cola) :rolleyes:

Tjing!

• 11 mĂ„nader senare...
Rockdude (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Funderar pÄ samma kit men kan inte bestÀmma mig för om jag ska köpa Alesis DM5 eller Roland TD-3 modulen till. Vore bra om nÄgon testat bÄda och kan kommentera triggning och ljud hos bÄda.

Alesis ska trigga bra vad jag lÀst mig till. Den ska dessutom ha en massa ljud, men lite 80-tals varning pÄ dem. TD-3:an Àr ju nyare men har mycket mindre antal ljud och triggningen har jag inte hört sÄ mycket om. www.hartdynamics.com skriver "excellent trigging" pÄ Alesis DM5 och "great trigging" pÄ TD-3 modulen. Finns Àven videodemos med bÄda modulerna pÄ den sidan. TD-3:an verkar ha lite mer modernt sound pÄ sina kit. Kommentarer Àr högst vÀlkomna!

Redigerat av Rockdude
Postat
  Poppen sa:
DĂ„ tömmer vi vĂ€l i oss en klassisk "Göteborgare" dĂ„ (hembrĂ€nt och Cuba Cola) 😉

Vafan! Det dÀr dricker man ju i Fagersta!!!! Har ni snott vÄran kommun-drink!

Postat

I dagens lÀge, nÀr man sitter med sina fina multisamplade trummor i datorn, sÄ kÀnns ju inte en extern modul sÄ lockande att hosta upp en massa stÄlar för. GÄr det att köpa bara ett digitaltrumset, utan ljudmodul? Eller tÀnker jag helt fel nu?

Rockdude (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mja fast modulen behövs vÀl för att kunna trigga digitaltrummorna till de fina ljuden pÄ datorn? Typ Drumkits from Hell eller liknande.

Redigerat av Rockdude
Postat

Köpte sjĂ€lv ett tdigitalt trumset för en mĂ„nad sedan. Detta eftersom att grannarna inte skulle uppskattat ett vanligt trumset pĂ„ samma sĂ€tt som jag đŸ˜±

Stod och valde mellan setet du pratar om, men jag valde i efter provspelningar att slanta upp lite extra för att fÄ ett Yamaha DTXplorer istÀllet.

Mycket prisvÀrda och dom Àr klasser bÀttre Àn de billigaste seten enligt mig. Men sedan beror det ju förstÄs vad man ska ha det till, jag har det ju mer som trÀningsredskap Àn inspelningsinstrument. Och ska man bara ha ett trumset till sina demoutkast Àr det ju inget fel i att hÄlla nere priset.

Postat (redigerat)

hur funkar hihaten pÄ digtalaset? skulle vilja kunna köra öppen,halvöppen,stÀngd.

typ som Ramones gör i sina lÄtar, att gÄ frÄn stÀngd till öppen hihat "steglöst".

Redigerat av sixties
Postat
  Rockdude sa:
Mja fast modulen behövs vÀl för att kunna trigga digitaltrummorna till de fina ljuden pÄ datorn? Typ Drumkits from Hell eller liknande.

Ok. Fast det innebÀr vÀl ÀndÄ att man inte Àr intresserad av hur bra ljud modulen har, eftersom man bara vill ha ut en midi-signal. SÄ det borde funka med den billigaste av moduler. Eller?

Postat
  sixties sa:
hur funkar hihaten pÄ digtalaset? skulle vilja kunna köra öppen,halvöppen,stÀngd.

typ som Ramones gör i sina lÄtar, att gÄ frÄn stÀngd till öppen hihat "steglöst".

Om nÄgon lyckas fixa en sÄn skön övergÄng mellan öppen och stÀngd hihat med hjÀlp av digitaltrummor vill jag höra den!!

Postat

Ingen som rĂ„kar ha nĂ„gra inspelningar dĂ€r dom anvĂ€nt hyfsat billiga digitaltrumset, gĂ€rna i kombination med t ex DFH? Det Ă€r nĂ€mligen precis den setupen jag funderar pĂ„ inför nĂ€sta skiva. Jag menar, kan man fĂ„ ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt dĂ„ DFH (kostar vĂ€l 2-3000?), sĂ„ Ă€r ju det Ă€ndĂ„ betydligt billigare Ă€n att hyra in sig i en studio och lĂ€gga trummor till en fullĂ€ngdare (i a f för vĂ„ran trummis... 🙁). Och Ă€ven om det kanske inte lĂ„ter lika bra som ett bra akustiskt trumset som Ă€r bra uppmickat, sĂ„ kanske det kan lĂ„ta tillrĂ€ckligt bra? De flesta moderna hĂ„rdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud pĂ„ trummorna Ă€ndĂ„...

Postat (redigerat)
  JJRockford sa:
Ingen som rÄkar ha nÄgra inspelningar dÀr dom anvÀnt hyfsat billiga digitaltrumset, gÀrna i kombination med t ex DFH? Det Àr nÀmligen precis den setupen jag funderar pÄ inför nÀsta skiva. Jag menar, kan man fÄ ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt dÄ DFH (kostar vÀl 2-3000?), sÄ Àr ju det ÀndÄ betydligt billigare Àn att hyra in sig i en studio och lÀgga trummor till en fullÀngdare (i a f för vÄran trummis... :rolleyes:). Och Àven om det kanske inte lÄter lika bra som ett bra akustiskt trumset som Àr bra uppmickat, sÄ kanske det kan lÄta tillrÀckligt bra? De flesta moderna hÄrdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud pÄ trummorna ÀndÄ...

FrÄgan Àr hur glad trummisen Àr över det. KÀnslan i sitt eget set skiljer sig sannolikt rÀtt mycket frÄn de digitala trumseten.

EDIT: DÀrmed finns det ju alltsÄ risk för att det gÄr ut över slutresultatet; och det Àr vÀl vÀrt ett par tusenlappar att undvika.

Redigerat av Torwald
Postat (redigerat)
  Torwald sa:
  JJRockford sa:
Ingen som rĂ„kar ha nĂ„gra inspelningar dĂ€r dom anvĂ€nt hyfsat billiga digitaltrumset, gĂ€rna i kombination med t ex DFH? Det Ă€r nĂ€mligen precis den setupen jag funderar pĂ„ inför nĂ€sta skiva. Jag menar, kan man fĂ„ ett digitaltrumset för strax under 10 000, samt dĂ„ DFH (kostar vĂ€l 2-3000?), sĂ„ Ă€r ju det Ă€ndĂ„ betydligt billigare Ă€n att hyra in sig i en studio och lĂ€gga trummor till en fullĂ€ngdare (i a f för vĂ„ran trummis... 😆). Och Ă€ven om det kanske inte lĂ„ter lika bra som ett bra akustiskt trumset som Ă€r bra uppmickat, sĂ„ kanske det kan lĂ„ta tillrĂ€ckligt bra? De flesta moderna hĂ„rdrocksproduktioner har ju milt sagt ganska "triggade" ljud pĂ„ trummorna Ă€ndĂ„...

FrÄgan Àr hur glad trummisen Àr över det. KÀnslan i sitt eget set skiljer sig sannolikt rÀtt mycket frÄn de digitala trumseten.

EDIT: DÀrmed finns det ju alltsÄ risk för att det gÄr ut över slutresultatet; och det Àr vÀl vÀrt ett par tusenlappar att undvika.

Efter ett par timmar sÄ vÀnjer man sig.

Redigerat av Phobos
Postat

Jo, för en endaste inspelnings skull sÄ hade jag gÀrna lagt till ett par tusen extra. TÀnkte dock lite mer lÄngsiktigt, om man istÀllet köper prylar för samma pengar sÄ kan man ju spela in precis hur mycket man vill sen.

Postat
  Poppen sa:
Har precis bestÀllt det dÀr billiga digitala trumsetet de har pÄ börsen. Medeli tror jag det heter. Har till det bestÀllt en Roland TD-3 ljudmodul istÀllet för den som följer med. NÄn som har nÄgra erfarenheter av TD-3:an?

Gör som morgan Ägren: kör dfh med digitaltrumset, el ev. triggade trummor!

Postat

Jo, jag tror absolut att man kan uppnÄ alldeles strÄlande bra resultat med digitaltrumset plus ett gÀng bra samplingar. Men frÄgan hÀr Àr vÀl nÀrmast hur bra digitaltrumset man behöver för att det ska lÄta nÄgot sÄnÀr naturtroget? Roland har ju t ex kompletta trumset frÄn under 10 000 till nÀrmare 60 000. Och det skiljer ju sÀkert mer Àn antalet triggingÄngar pÄ sjÀlva modulen? T ex hur mÄnga anslagszoner det finns pÄ varje trumma/cymbal, antal nivÄer och sÄnt dÀr...

Triggmickar funkar nog ocksÄ, dÄ kan ju i a f inte trummisen klaga pÄ att det kÀnns annorlunda att spela. Fast det kanske blir lite krÄngel med cymbalerna? Fast i och för sig, triggmickar ihop med digital cymbaler kanske funkar?

Postat

Jag sitter med en nyinköpt td-12 kostade flis

och Àr inte riktigt vÀn med hihatten Ànnu

hihattmodulen jag har Àr VH-11

Sen tycker ja de blir lite kalle anka , nÀr ja skall köra

mina gamla Bill bruford komp i dansbandet 😏

Trumsons Orkester ( spelade tidigare i helge bÀltes orkester )

SÄ kan man stÀlla in hihatten bÀttre

den finns tydligen nÄgot som heter x-crossfade eller nÄt ?

HAR DU NÅGRA ERFARENHETER , HJÄLP ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.