Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare Allihopa , har precis tjackat ett litet studio paket , ska bara sitta och leka hemma och försöka vara lite kreativ =)

Men jag har ett problem , jag använder mig av digidesign mbox 2 och pro tools , grejjen är den att jag vill använda min mbox som standard ljudenhet,,vad göra? monitor högtalarna funkar ju bara så att säga när jag är i pro tools :/

tacksam för svar.

Mvh /Jeppe

Annons
Postat
  jeppeh1984 sa:
Tjenare Allihopa , har precis tjackat ett litet studio paket , ska bara sitta och leka hemma och försöka vara lite kreativ =)

Men jag har ett problem , jag använder mig av digidesign mbox 2 och pro tools , grejjen är den att jag vill använda min mbox som standard ljudenhet,,vad göra? monitor högtalarna funkar ju bara så att säga när jag är i pro tools :/

tacksam för svar.

Mvh /Jeppe

(Nu förutsätter jag att du kör PC å windows)

Det kan va lite knepigt då den inte är så jättebra på hantera windows-ljud och vanliga mediaspelare å sånt.

Det första du ska se till att göra är att ställa in m-boxen som standardljudenhet i kontrollpanelen.

Testa nu och se vad som låter genom m-boxen och vad som inte... Media player t.ex måste nog ställas in separat vilket ljudkort den ska spela upp via (om du nu har fler ljudkort) tror man får gå in i "verktyg->alternativ->uppspelning->enhet" och välja m-box

Det finns en till lösning om det inte hjälper:

Digi MME helper

Detta program kan tvinga systemet att använda M-boxen till de programmen du lägger in i listan.

Jag har t.ex lagt in Internet Explorer, Spotify, MSN, m.m

Lycka till!

/L

Postat
  Limpan sa:
(Nu förutsätter jag att du kör PC å windows)

Det kan va lite knepigt då den inte är så jättebra på hantera windows-ljud och vanliga mediaspelare å sånt.

Det första du ska se till att göra är att ställa in m-boxen som standardljudenhet i kontrollpanelen.

Testa nu och se vad som låter genom m-boxen och vad som inte... Media player t.ex måste nog ställas in separat vilket ljudkort den ska spela upp via (om du nu har fler ljudkort) tror man får gå in i "verktyg->alternativ->uppspelning->enhet" och välja m-box

Det finns en till lösning om det inte hjälper:

Digi MME helper

Detta program kan tvinga systemet att använda M-boxen till de programmen du lägger in i listan.

Jag har t.ex lagt in Internet Explorer, Spotify, MSN, m.m

Lycka till!

/L

Tack som fan för tipset , men det funkade inte ...grejjen är den att jag hittar inte mboxen i listan när jag ska välja ljudenhet 😛

Postat
  jeppeh1984 sa:
Tack som fan för tipset , men det funkade inte ...grejjen är den att jag hittar inte mboxen i listan när jag ska välja ljudenhet 😄

Kör du Windows XP?

Hur ser det ut i Kontrollpanelen->Ljud och ljudenheter->ljudenheter->uppspelning av ljud-> Vad finns för alternativ där?

Hos mig ser jag iaf "Digidesign M-box 2: Ch 1-2"

Vad är det du vill att m-boxen ska spela upp, är det media player? Där får du som sagt gå in i verktyg->enheter-> välj m-box

Jag kör förvisso på mitt interna ljudkort för windows-ljud då det funkar lite bättre (har dock lurar till datorn för det, ej kopplat till monitorerna)

Hoppas det löser sig,

Hejhopp

/L

Postat
  Limpan sa:
Kör du Windows XP?

Hur ser det ut i Kontrollpanelen->Ljud och ljudenheter->ljudenheter->uppspelning av ljud-> Vad finns för alternativ där?

Hos mig ser jag iaf "Digidesign M-box 2: Ch 1-2"

Vad är det du vill att m-boxen ska spela upp, är det media player? Där får du som sagt gå in i verktyg->enheter-> välj m-box

Jag kör förvisso på mitt interna ljudkort för windows-ljud då det funkar lite bättre (har dock lurar till datorn för det, ej kopplat till monitorerna)

Hoppas det löser sig,

Hejhopp

/L

Nej jag kör ju i vista :/ trodde inte att det skulle va sånt tjaffs med mbox och pro tools för vista , har visserligen pt 8 men ändå.

Ja i windows media player och ie och allt sånt genom monitorerna , men jag har läst runt överallt och det verkar inte finnas några riktiga drivers för det , förutom nån stand alone wave driver..verkar lite för invecklat =) så jag har gjort som dig nu , kört med lurar genom det interna kortet.

tack för tipsen i alla fall =)

Postat

Du har tyvarr ratt!! Det finns inga wave drivers for vista an... Och det lar val aldrig komma heller. Nog inte hogsta prio for tillfallet.

Darimot XP och pro tools funkar hur bra som helst bade LE och HD... 😄 (forutom en del jobbiga buggar i PT 8)

Byt om du kan...

Postat
  J.Westling sa:
Du har tyvarr ratt!! Det finns inga wave drivers for vista an... Och det lar val aldrig komma heller. Nog inte hogsta prio for tillfallet.

Darimot XP och pro tools funkar hur bra som helst bade LE och HD... 🙂 (forutom en del jobbiga buggar i PT 8)

Byt om du kan...

Ja det är fan synd,och det är ett jävla bök och hålla på dra in xp igen ju , och det är ju tydligen bara PT8 som funkar med vista 🙁 har ett problem , du kanske kan hjälp mig , jag är totalt nybörjare när det gäller sånt här , men grejen är den att jag har hållt på och lekt med pro tools nu och lärt mig lite aux och vanliga midi inspelningar och audi inspelningar , men jag lyckas fan inte att spela in el guran :/ jag får signal och ljud i monitorerna men när jag gör kanalen record enabled och sen ska spela in så..ja den spelar inte in nåt helt enkelt.´

mvh / Jeppe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.