Jump to content
Annons

Lajna gitarr till datorn


furstan

Recommended Posts

Hej,

Jag äger inte längre någon gitarrförstärkare och tänkte således lajna gitarren rakt in i datorn (kör cubase 4 med guitar rig) både när jag övar och när jag spelar in.

Problemet är: Ljudkortet har bara 2 st rca-in utan preamps. Min micpreamp har bara 2 st XLR-in och mitt externa usb-ljudkort har också bara 2 st rca-in. Så frågan är: Hur löser jag detta på bästa och billigaste sättet? Mina funderingar än så länge: Line6 POD Studio GX (erfarenheter av den?) eller en en-kanal billig xlr/tele preamp med rör (den jag har nu är trans). Finns det andra billiga sätt? Att köra en sladd rakt in i ljudkortet går ju (även om det är en ovanlig sladd) men jag misstänker att signalen inte kommer bli så ren när jag sedan normaliserar? Och tele-xlr har jag aldrig hört talas om, finns det ens?

mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tycker du ska prova att köra tele-xlr in i din micpreamp. Det gör jag och är jättenöjd med ljudet. Tele-xlr är en vanlig sladd, den finns.

Mvh Lax

EDIT: kan tillägga att jag även har en rörstärkare, mikrofoner och annat och ändå väljer att line:a då och då. hepp

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker du ska prova att köra tele-xlr in i din micpreamp. Det gör jag och är jättenöjd med ljudet. Tele-xlr är en vanlig sladd, den finns.

Mvh Lax

EDIT: kan tillägga att jag även har en rörstärkare, mikrofoner och annat och ändå väljer att line:a då och då. hepp

Jag såg precis att dom hade på 4sound men musikbörsen verkar inte ha. Det är för övrigt en Line Audio 2MP jag kör med.

Du upplever inte att det uppstår lite brus i och med att tele konverteras till xlr? Eller färgning av ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du upplever inte att det uppstår lite brus i och med att tele konverteras till xlr? Eller färgning av ljudet?

Näe.

Jag tycker bara det låter gött. 🙂

Brus blir det ju alltid om man gainar för hårt

och det går inte göra något åt.

Men vad spelar lite brus för roll i en bra låt?

Det är ju själen i låten man vill åt

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.

Jag tycker bara det låter gött. 🙂

Brus blir det ju alltid om man gainar för hårt

och det går inte göra något åt.

Men vad spelar lite brus för roll i en bra låt?

Det är ju själen i låten man vill åt

mjo, förvisso men brus förstör ju en hel del av upplevelsen. Jag får väl prova med en sån (dom kostar ju inte så mkt) och se om jag är för kräsen eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg precis att dom hade på 4sound men musikbörsen verkar inte ha.

Alla butiker brukar ha XLR-tele-kabel. Mer eller mindre standardprodukt.

(Sist jag var in på Musikbörsen var den faktiskt tillfälligt slut, så jag fick promenera vidare till 4sound...)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få så bra ljud som möjligt, behöver du en högohmig instrumentingång. Har du ingen sådan, så är en DI-box (aktiv eller passiv) det du behöver.

Bo Hansén gjorde en lång och bra utredning om DI-boxar i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få så bra ljud som möjligt, behöver du en högohmig instrumentingång. Har du ingen sådan, så är en DI-box (aktiv eller passiv) det du behöver.

Bo Hansén gjorde en lång och bra utredning om DI-boxar i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450 😏

Nej, det är bara mic-ingångar. Dock vet jag inte vad "pad" är för knapp? Hur som helst kostar en bra DI-box över femhundringen va? Då känns det ju nästan värt att fläska på med en VTB1 istället, för dom har väl instrumentingångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är bara mic-ingångar. Dock vet jag inte vad "pad" är för knapp?

Pad är en dämpsats som man kopplar in om signalen är för stark och inte kan regleras ner tillräckligt enbart med Gain-ratten.

Hur som helst kostar en bra DI-box över femhundringen va? Då känns det ju nästan värt att fläska på med en VTB1 istället, för dom har väl instrumentingångar?

Ja - det finns instrumentingång på VTB-1 och väldigt många andra preamps, så det är förstås också ett alternativ. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja - det finns instrumentingång på VTB-1 och väldigt många andra preamps, så det är förstås också ett alternativ. 😏

Vad tror du, hur okej (dvs hur stor skillnad jämfört med DI-box/instrumentingång) kommer ljudet bli med enbart en tele-xlr kabel? Det känns som att användsningområdet för en DI-box inte är så stort jämfört med en till preamp, men å andra sidan är det 1.5 lax.

edit: ville bara gratulera mig själv till utomordentligt vacker meningsbyggnad.

Redigerat av furstan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du, hur okej kommer ljudet bli med enbart en tele-xlr kabel? Det känns som att användsningområdet för en DI-box inte är så stort jämfört med en till preamp, men å andra sidan är det 1.5 lax.

Problemet är att du kommer att belasta gitarmicarna och ändra ljudet från dem på grund av det om du inte har en tillräckligt högohmig ingång (lineingången har högre ingångsimpedans än micingången, så micingången är alltså ännu sämre att använda, än lineingången...) - och det gör att du får ett tunnare ljud.

Kan du leva med det och tycker att ljudet trots allt blir juste, så är det förstås ok för dig ändå, men jag tycker inte att det blir något vidare, så jag skulle absolut rekommendera att köra med DI-box alternativt micpreamp med högohmig instrumentingång.

Man brukar räkna med att det behövs 1Mohm inimpedans för att det ska bli bra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att du kommer att belasta gitarmicarna och ändra ljudet från dem på grund av det om du inte har en tillräckligt högohmig ingång (lineingången har högre ingångsimpedans än micingången, så micingången är alltså ännu sämre att använda, än lineingången...) - och det gör att du får ett tunnare ljud.

Kan du leva med det och tycker att ljudet trots allt blir juste, så är det förstås ok för dig ändå, men jag tycker inte att det blir något vidare, så jag skulle absolut rekommendera att köra med DI-box alternativt micpreamp med högohmig instrumentingång.

Man brukar räkna med att det behövs 1Mohm inimpedans för att det ska bli bra.

Okej, jag misstänker att jag i så fall inte kommer vara nöjd. Har du några tips på några speciifika boxar eller preamps? Är det en preamp får den gärna ha mikrofoningång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag misstänker att jag i så fall inte kommer vara nöjd. Har du några tips på några speciifika boxar eller preamps? Är det en preamp får den gärna ha mikrofoningång också.

Ett prisläge kan vara bra att utgå från, så blir det lättare att föreslå något vettigt. Om det bara finns 1000:- så är det ju knappast meningsfullt att tipsa om preampar runt 10000:-... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...