Jump to content
Annons

Bygge av dator/studiomöbel


Akatsuki

Recommended Posts

Hej allihopa!

Mitt datorbord Àr sÄ jÀvla otympligt, och jag har dessutom min synth och mitt ljudkort pÄ en liten bÀnk som Àr Àmnad för att vara inne pÄ toaletten.

SÄ i natt tog jag saken i egna hÀnder och bestÀmde mig för att göra en egen möbel! Jag laddade ned google sketchup och detta blev resultatet!

a102009112920d8ea.jpg

Dimensionerna Àr som följande:

Bordet Àr: 1500x650x700 (lÀngd, höjd, djup)

Det lilla bordet pÄ sidan Àr till för mixer/ljudkort och Àr: 300x650x300

Dom övre nivÄerna blir nog en löstagbar historia. 1500x380x400 (höjden rÀknad till toppen pÄ "lÄdorna")

Har tÀnkt mig möjligtvis ett par Adam A7 stÄendes pÄ "lÄdorna"(320x270, lÀngd och bredd), och det borde fungera, ska ju dessutom vinkla dom.

Förutom lÄdorna sÄ har jag gjort hÄl sÄ jag kan dra kablar frÄn min midisynth och tvÄ stycken förvaringsutrymmen(dator osv).

Nu kommer mina frÄgor:

Vilket material Àr lÀmpligt att jobba med? Det ska vara starkt nog att ha lite utrustning pÄ sig och samtidigt vara relativt lÀttarbetat.

Vad rekommenderar ni för fÀrg för att fÄ en ganska nice trÀfinish? PÄverkas ljudet negativt om mina pÄtÀnkta monitorer stÄr pÄ lÄdorna och om dom Àr ihÄliga?

Bör jag fylla dom med ett akustikmaterial? Detta var vÀl frÄgorna som jag kom pÄ direkt nu, lÀr vÀl komma fler fram över dÄ jag inte Àr sÄ himla skillad pÄ att bygga saker.

Men som tur Ă€r fĂ„r jag ju hjĂ€lp av farsgubben! 😉

Edit 1: Vafan... bilden funkar inte. Testar att ladda upp den nÄgon annan stans.

Edit 2: Fixat! 😎

Redigerat av Akatsuki
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Glöm spÄn, jobba i MDF. Det Àr som en dröm!

Gör en DETALJERAD ritning med alla mÄtt, frÄn det en lista med alla bitar du behöver. Sen gÄr du till lÀmplig bygg-gÄrd, köper en MDF-skiva och lÄter dem kapa till alla bitarna. -Se bara till att de jobbar pÄ timme, inte per snitt (brukar inte vara nÄtt problem, men man mÄste kolla/sÀga till innan)!!! Sen gÄr du hem och limmar och skruvar ihop skiten. Tjopang, perfekt möbel! Applicera valfri finish. Förslagsvis grunda och mÄla med lackfÀrg.

Varför har du ritat ut suben dÀr man ska ha benen? Du behöver ju inte ha suben i mitten, hitta ett stÀlle dÀr den lÄter bra vid mixposition bara. -Finns ett bra trick för det. SÀtt den dÀr du har huvet nÀr du mixar, lalla runt med huvet i den höjd den ska stÄ och lyssna var den lÄter bra (kan se lite kul ut, men ÀndÄ). StÀll den dÀr.

Om du stÀller monitorn direkt pÄ en trÀlÄda sÄ ja, ljudet kommer bli rÀtt kasst iom att du dÄ har en resonanslÄda och kommer förstÀrka vissa frekvenser mm. DÀmpa emellan underlaget och monitorn med lÀmpligt skum-material eller stÀll pÄ exempelvis en betongklump.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm spÄn, jobba i MDF. Det Àr som en dröm!

Gör en DETALJERAD ritning med alla mÄtt, frÄn det en lista med alla bitar du behöver. Sen gÄr du till lÀmplig bygg-gÄrd, köper en MDF-skiva och lÄter dem kapa till alla bitarna. -Se bara till att de jobbar pÄ timme, inte per snitt (brukar inte vara nÄtt problem, men man mÄste kolla/sÀga till innan)!!! Sen gÄr du hem och limmar och skruvar ihop skiten. Tjopang, perfekt möbel! Applicera valfri finish. Förslagsvis grunda och mÄla med lackfÀrg.

Varför har du ritat ut suben dÀr man ska ha benen? Du behöver ju inte ha suben i mitten, hitta ett stÀlle dÀr den lÄter bra vid mixposition bara. -Finns ett bra trick för det. SÀtt den dÀr du har huvet nÀr du mixar, lalla runt med huvet i den höjd den ska stÄ och lyssna var den lÄter bra (kan se lite kul ut, men ÀndÄ). StÀll den dÀr.

Om du stÀller monitorn direkt pÄ en trÀlÄda sÄ ja, ljudet kommer bli rÀtt kasst iom att du dÄ har en resonanslÄda och kommer förstÀrka vissa frekvenser mm. DÀmpa emellan underlaget och monitorn med lÀmpligt skum-material eller stÀll pÄ exempelvis en betongklump.

MDF it is then!

Den dĂ€r suben Ă€r bara en lite referens sĂ„ jag ser hur stort det blir, fast sedan sĂ„ Ă€r det en Yamaha HS80M monitor. 😆

I see... vad rekommenderar du för skum-material? Antar att det finns olika akustiska egenskaper frÄn skum till skum. Jag funderar Àven att köpa sÄdana dÀr smÄ "monitorstativ" i skummaterial.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...