Jump to content
Annons

Musicmakersfromsweden (oregistrerad)

Recommended Posts

Musicmakersfromsweden (oregistrerad)
Postat

Undrar om någon kan hjälpa... Har Cubase 4,5 RME400 ljudkort och quaddator med 3 gb ram. Alltrså ganska stabilt. Jag har inga problem om jag kör 16 eller 60 spår med massor av plugs vid normal spelning. Ibland vill man dock "gå igång" på ngt och oavsett om jag gör det på ett midiinstrument, en hårdvarusynth eller linad gitarr så "hackar" medhörningen om jag spelar HÖGA och snabba passager, mest med diskantrika ljud.

Nivåerna är rätt, drivisar nya, bra kablar etc. och ljudet verkar dessutom fastna, men medhörningen hackar så att man kommer av sig. Help somebody?

/Musicmakers

Annons
Postat (redigerat)

Windows Vista eller XP? Om XP: har du ställt in switchen rätt för det utökade minnet?

Ett annat tips:

Tryck ctrl-alt-del och gå in under fliken prestanda i Aktivitetshanteraren och slå ett öga på den precis när det hackar o se om diskarna eller nåt annat ökar i aktivitet där.

hur har du ställt in prioritet på Audiohanteringen i Device setup? och hur är buffrarna inställda?

Har du något aktivt program i bakgrunden som sätter fart på diskarna när du lirar i Cubase? typ: Antivirusprogram e.t.c

Svårt att säga nåt om prestanda när man inte vet så mycket om ditt system, men låg latency ihop med något i bakgrunden som kör samtidigt kan ge knaster o sprak.. men då bör du se detta på Performance-mätaren i Cubase, såväl som i Aktivitetshanteraren i Windows.

Har du defragmenterat diskarna?

Hur har du ställ in samplerate och bitdjup?

Du säger att att nivåerna är rätt: Hur har du ställt in nivåerna? Har du INGA sample-clip's när du spelar höga passager?

60 spår och massor av plug-ins utan att något klipper: Vad har du för nivåer där och använder du limiter på alla spår / bussar?

Har du kollat så dina inspelningar inte har mycket lågbasinnehåll?

Finns ju egentligen massor med grejer som ditt problem kan härstamma ifrån..

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.