Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Jag är ganska ny på logic men märker nu när jag suttit och jobbat ett tag att jag vill komma vidare till enklare och snabbare vägar.

Satt i går och hittade något som hette hyper editor, är det något ni använder eller finns det andra sett när ni ska editera och programera trummor ?

MVH

Ante

Redigerat av antepop
Annons
Postat

När jag skapar trumspår jobbar jag lite olika beroende på vad för typ av låt det är.

-Är det rock/pop med akustisk känsla i trummorna spelar jag själv (eller någon kompis) in det på eltrumset med S2.0.

-Är det house-typ så jobbar jag helt på audiospår. inget midi alls. Lite småpill men man kan få det exakt som man vill.

-Är det trance/techno-typ så blir det en del midiprogrammering. Använder endast Pianoeditor till det och har ljuden i en Linplug RMV.

Som du ser så är det kanske svårt att hålla sig till ett arbetssätt om man jobbar med olika sorters musik:) Jag har länge letat efter det ultimata arbetsättet i logic... Hyper Editor är iaf någon jag inte skulle vilja rekommendera då jag inte riktigt kan se fördelarna jämfört med pianoeditor.

Postat
  iGnu sa:
När jag skapar trumspår jobbar jag lite olika beroende på vad för typ av låt det är.

-Är det rock/pop med akustisk känsla i trummorna spelar jag själv (eller någon kompis) in det på eltrumset med S2.0.

-Är det house-typ så jobbar jag helt på audiospår. inget midi alls. Lite småpill men man kan få det exakt som man vill.

-Är det trance/techno-typ så blir det en del midiprogrammering. Använder endast Pianoeditor till det och har ljuden i en Linplug RMV.

Som du ser så är det kanske svårt att hålla sig till ett arbetssätt om man jobbar med olika sorters musik:) Jag har länge letat efter det ultimata arbetsättet i logic... Hyper Editor är iaf någon jag inte skulle vilja rekommendera då jag inte riktigt kan se fördelarna jämfört med pianoeditor.

Okej, jag som trodde att det fanns ett smart arbetsätt....ett eltrumset känner jag är ett måste att iförskaffa.

TAck för ditt svar

Postat
  iGnu sa:

Jag har börjat arbeta mycket med audiofiler också på sistone och upptäckt hur skönt det är med bättre överblick, något man missar med midi programmering.

Men jag undrar lite varför du gör på olika sätt mellan house och trance/techno. Trummorna skiljer sig ju inte så supermarkant, så varför är det en fördel för dig att köra midi där ? *nyfiken*

Postat

Brukar arbeta i pianorollen med midi, händer att jag tar en färdig loop och arrangerar om efter smak. Ganska grön och lat, så jag har inte hunnit utveckla något revolutionerande system än. Om någon annan har det får ni gärna posta.

Postat

Satt i går och arrangerade, fasiken, det börjar lossna...det tar lite tid men när man kommer in i det så är det kul...när det svänger.

Tack för alla tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.