Jump to content
Annons

Ta omväg genom preamp?


OlaHakansson

Recommended Posts

Tjo!

Jag har gjort en inspelning i en liten studio och ska nu mixa! Eftersom preampsen där jag spelat in inte är särskilt bra så vill jag snygga till ljudet genom att skicka det genom min rörpreamp. Men får det inte att funka!! Utsignalen som jag skickar till preampen från Logic blir galet låg! Ger i princip inga utslag i preampen. Ljudet jag får ut låter som en liten plåtburk och så fort jag höjer utsignalen lite, lite så blir det rundgång direkt!

Hur ska jag koppla för att kunna snygga till ljudfiler genom min preamp???

Jag har ett Focusrite Saffire Pro 40 och min preamp är en TLAudio 5051 Ivory 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Jag har gjort en inspelning i en liten studio och ska nu mixa! Eftersom preampsen där jag spelat in inte är särskilt bra så vill jag snygga till ljudet genom att skicka det genom min rörpreamp. Men får det inte att funka!! Utsignalen som jag skickar till preampen från Logic blir galet låg! Ger i princip inga utslag i preampen. Ljudet jag får ut låter som en liten plåtburk och så fort jag höjer utsignalen lite, lite så blir det rundgång direkt!

Hur ska jag koppla för att kunna snygga till ljudfiler genom min preamp???

Jag har ett Focusrite Saffire Pro 40 och min preamp är en TLAudio 5051 Ivory 2.

Du har en mycket trevlig preamp, men jag tror faktiskt inte du vinner något på att köra ut ljudet och in i din preamp. Bättre att satsa på EQ & plugins i datorn tycker jag. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter konstigt att du får så svag signal in i din pre amp. Är grundljudet bra? Har du utgången ställd på +4dbu eller -10dbv? Om den är på sistnämnda så får du ju svagare utgångssignal. Kanske det som spökar? Men det borde du kunna ställa om i så fall. Har dock ingen aning om ditt ljudkort.

Att du får rundgång förbryllar mig lite dock. Hur ser hela signalvägen ut?

MVH

Anders

EDIT: När jag kört saker genom min pre amp från mitt DAW så har jag bara tagit analog out från interfacet och line in i min pre amp.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter konstigt att du får så svag signal in i din pre amp. Är grundljudet bra? Har du utgången ställd på +4dbu eller -10dbv? Om den är på sistnämnda så får du ju svagare utgångssignal. Kanske det som spökar? Men det borde du kunna ställa om i så fall. Har dock ingen aning om ditt ljudkort.

(hoppas jag fick rätt db-beteckningar, men annars tror jag du förstår vad jag menar)

MVH

Anders

Ja, jag förstår inte alls vad det är för fel! Det är bra signal på grundljudet. Ska kolla db-inställningarna. Men tror inte det står på - iaf.... Det som är skumt är ju också att ljudet jag får tillbaka in från preampen låter som en diskantig plåtlåda och att det så lätt rundar så fort jag petar på nåt reglage.

Är grymt tacksam för ditt svar! Tack

/Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen extern mjukvarumixer till kortet på så att det kommer medhörning från två håll? Därmed kanske rundgång samt att det blir fasfel nånstans??....

Hmm.....Jag har ju kortets egen mjukvarumixer uppe. Men har testat att stänga av alla utgångar för utom den jag använder från kortet. Men samma problem uppstår... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.....Jag har ju kortets egen mjukvarumixer uppe. Men har testat att stänga av alla utgångar för utom den jag använder från kortet. Men samma problem uppstår... 😉

Vilken utgång har du kopplat till din ingång?

Har du valt en annan utgång än master kanalen? Gör så! Tex att utgång 3 går till ingång 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eureka!!!!

Felet låg i kortets mjukvarumixer! Plus att jag muta returen. Så nu får jag inte rundgången längre, dock är ljudet jag får tillbaka in i Logic fortfarande jävligt plåtigt! Låter inte alls som preampen brukar låta!! Så vad kan det bero på???

Tack som fan för alla svar!!! Grymt!!!

Mvh/ Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en mycket trevlig preamp, men jag tror faktiskt inte du vinner något på att köra ut ljudet och in i din preamp. Bättre att satsa på EQ & plugins i datorn tycker jag. =)

Hur tänkte du nu?

Vad skulle han isådanafall vunnit från början genom att använda preampen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du nu?

Vad skulle han isådanafall vunnit från början genom att använda preampen?

Alltså nu är jag själv lite förvirrad, vad du menar men jag ska försöka förklara mig :S

Men, såhär tänkte jag: Att inspelningen blev dålig för att de preamps som användes vid inspelningstillfället inte var tillräckligt "bra" var ju olyckligt, men att i efterhand plocka ut ljudet ur datorn för att sedan köra in det i en annan preamp brukar ju inte bli bättre, därför:

För det första så blir det ju kaka på kaka, att köra preamp på en redan Pre-amp-ad signal...

För det andra blir det ytterligare en AD/DA-omvandling, som kan va onödig och bara tillföra försämring av signalen (visst, kanske omärkbart, men ändå en nedgradering av signalen då man omvandlar den till digitalt, för att sedan omvandla det till analog, för att sedan omvandla till digitalt igen)

För de tredje så blir det ju fel impendans när man kör in en signal från ljudkortets utgångar till en mick-preamp!? Och om jag läste inlägget rätt så var det så trådskaparen hade i tanke att göra.

Jag svarade således direkt på frågan "ta omvägen genom preamp?" och mitt korta svar (som bara är mitt personliga tycke) är "nej".

/L

EDIT: Nu är det väl kanske så att Ivory har en "line-in" liknande ingång som förbipasserar mic-preampen, för att kunna använda EQ & rörfärgningen som finns i den. Kopplar man in sig via den så blir det ju inge impedans-problem... Antar att det var så trådskaparen tänkte? Ursäkta för min bristande slutledningsförmåga 😛

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förklaringen, limpan.

Jag tycker du ska testa och lyssna jag.

Lyssnar du live eller spelar du in, Ola? Om du lyssnar live och det känns plåtigt kan det vara att originalsignalen och den utskickade blandas, med några ms fördröjning. Då blir det fasfel, det kan kännas plåtigt. Spontant det jag tänkte på när du skrev.

Testa att spela in, och var noga med att all medhörning är avstängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...