Jump to content
Annons

Knaster med mitt Delta 1010


DeVerT

Recommended Posts

Nu behövs hjälp! Jag håller på att bli tokig...

Jag har ett Delta 1010 i min dator. Hade problem först med att när jag spelade in så började det spraka som bara den en bit in i inspelningen.

Jag provade att ändra allt jag kunde vad inställningar hette i både cubase och i kontrollpanelen för ljudkortet. Inget hjälpte, tillslut lyckades jag finna ett svar i någon annan tråd här, att det kan vara fel på drivrutinerna. Och det blev klart bättre när jag laddade ner en äldre drivrutin.

Men nu är det så att det knastrar lite hela tiden, typ som grammofonknaster. Klar förbättring mot sprakandet jag hade innan men jag är inte nöjd, bättre ska fan mitt kort låta...

Jag har ändrat buffersize upp till 1024, men märkte ingen skillnad.

Hörde någon annan stans att ljudkortet kan ha buggar med viss annan hårdvara, någon som vet hur jag ska göra?

kör med 44Khz 16bit

divrutin: Delta_V32_5.10.00.5069v3

Win XP pro sp3

Amd athlon X2 6000+ 3Ghz

2GB ram

Nforce 570 chipset

ATI Radeon X800

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle gissa på att din dator har någon form av hårdvarukonflikt. Nforce 570 chipsetet kanske är en av orsakerna.

Sök i forumet på "knaster", "latency", "konflikt", "chipset" o s v. Det finns hundratals trådar om detta.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett 1010lt kort tidigare.

Den hade oxo lite knaster.

Inget som störde nämnvärt när man väl lirade in/spealde upp musik.

Har ingen lösning på ditt problem, de kan dock va vanligt förekommande bland dom korten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett 1010lt kort tidigare.

Den hade oxo lite knaster.

Inget som störde nämnvärt när man väl lirade in/spealde upp musik.

Har ingen lösning på ditt problem, de kan dock va vanligt förekommande bland dom korten?

Va? Knaster beror på (så vitt jag vet) alltid på datorproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också delta 1010 som förövrigt funkat skitbra.

Det knastrar med mitt kort också. Jag trodde först att det kanske var för att jag har ett projekt som käkar upp en bra bit över 100 audiospår och det var därför det knastrade men när jag läser detta så undrar jag...? Det är ju så klart inte 100 audiospår igång samtidigt men rätt många rullar samtidigt.

Det knastrar och popar tillibland när skärmbilden ändrar sig,

Det kanske trots allt är en sån där jobbig iRQ konflikt ändå...*suck*.

Det är skittråkigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig någonsin hört talas om någon med problem med knaster/klick som inte beror på strulig dator. Konflikter (inte nödvändigtvis IRQ) p g a ”dåliga” moderkort, grafikkort, FW-kretsar och/eller nätverkskort är de vanligaste problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det skumma är att jag inte har några som helst problem vid uppspelning. Däremot när jag spelar in, jag provade att spela in utan att jag sjöng i micken, då blev det inga knaster men så fort jag sjunger så kommer det små poppar och knaster.

Som sagt så låg ljudkortet på egen irq (nr17), så om jag har fattat det här med irq så ska det väl inte vara det felet?

Jag tycker att det låter sjukt konstigt om det ska vara sån raketforskning att bygga ihop en dator så att välkända ljudkort fungerar.

Tycker att M-audio suger på drivrutiner. Allt jag vill är att kunna spela min gitarr utan knaster, hur svårt ska det behöva vara.

Moderkortet har integrerat ljudkort, nätverkskort och firewire. Jag använder ingen firewire. så rimligtvis borde det bara vara grafikkortet eller själva moderkortet i så fall? Men jag har aldrig upplevt något krångel pga att grafiken varit tung.

Redigerat av DeVerT
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter sjukt konstigt om det ska vara sån raketforskning att bygga ihop en dator så att välkända ljudkort fungerar.

Tyvärr så är det ibland väldigt svårt att veta vilka datorkomponenter som kommer att fungera bra tillsammans när det gäller musikljudkort. Om det inte vore så skulle företag som Racktone och Frost inte finnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett välkänt verktyg för att felsöka datorer med:

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Men man kan inte lita blint på att ett bra resultat betyder bra musikdator men om man får dåliga resultat så betyder det oftast dålig musikdator...

Det såg inte ut att vara några problem enligt den. Körde när jag spelade in och staplarna rörde sig knappt...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har nyss fått hem mitt delta 1010 efter reparation, pci kortet hade stuckit dessvärre (det blev inte billigt men det är ett mycket bra kort så det var det värt). Kort sagt ditt problem beror inte på FW konflikter eller liknande iom att det är ett pci kort, så det kan vi utesluta. Låten på länken under här är inspelad med delta kortet efter jag fick hem det och hör och häpna på en gammal Asus p4 P 800se med en P4 3 Ghz cpu och 3 gig minne som kör med "hemmagjorda" drivrutiner för deltan och på osx 10.5.1. Kort sagt jag tror att du kör med för låg latency vid inspelning i förhållande till vad din dator faktiskt fixar.

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...474879&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

nForce chippet ska inte heller spela nån roll...

Sitter själv på ett sådant bord med AMD Phenom 9500 Quad, 3Gb ram, VISTA32

Och jag har inga som helst problem med mitt 1010LT.

Så latancey, eller ett annat program som stör kanske mer ligger i

sanning...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Enligt M-Audios support så är det ingen höjdare att ha ljudkort på höga IRQ adresser. 15 eller lägre skall du sikta på.

Windows is limited to 16 physical IRQs (numbered 0 to 15), and uses virtual IRQs (16 and above) to internally manage the interrupt request assignments for additional devices. These virtual IRQs are shared with one of the 16 physical IRQs (0 to 15); however, Windows manages this internally and does not show you which actual physical IRQ it shares. Although the M-Audio device might show on its own virtual IRQ, it will most likely share a physical IRQ with another device, invisible to you.

Och en utförlig artikel om detta finns här:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...104295aec1f755b

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har dragit upp buffersizen till 2024 i Delta-kontrollpanelen (vilket är max). Inbillar mig att det gjorde lite skilnad men det knastrar fortfarande.

Eller är det i asio setupen för för cubase man ska ändra något? vad är skillnaden hur funkar det?

post-21554-1240388187_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Läs mitt inlägg om IRQ. Det är lösningen på ditt problem, eftersom dragit upp latencyn löjligt mycket.

Men innan du gör det som står i mitt mail.

Hur mycket lastas CPUn?

Är disken stressad?

Spela in på 44.1kHz och 24bitar. Allt annat är egentligen överkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs mitt inlägg om IRQ. Det är lösningen på ditt problem, eftersom dragit upp latencyn löjligt mycket.

Men innan du gör det som står i mitt mail.

Hur mycket lastas CPUn?

Är disken stressad?

Spela in på 44.1kHz och 24bitar. Allt annat är egentligen överkurs.

CPU går knappt upp alls, ligger runt 5 - 10%.

Jag kör 44.1kHz och 16bitar, det duger fint åt mig 🙂

Ska kolla mer med irq då.

Det lustiga är att jag hade ett Audiophile USB först, som funkade fint men spökade lite ibland. Sen ville jag byta upp mig lite och gick över till PCI för att jag trodde det skulle vara stabilare och mindre krångel. Hittills har jag haft fel 🙁

Jag skulle kunna prova att flytta över filen till en annan hårddisk och se om det är den som spökar... Nu köra jag windows på en Raptor SATA, och har inspelningarna på en separat 80GB IDE disk, den är ju rätt föråldrad...

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Nu tror jag det är löst!!

Hårddisken var problemet... La över filen på C-disken och vips, inget knaster på inspelningen!

Att jag inte tänkte på det innan 🙂

Det dumma är ju att jag har den disken igenom ett PCI-kort med IDE-portar efter som jag inte hade nog många från början. Så det var väl inte speciellt genomtänkt att lägga inspeningarna på den disken. Som gjort för krångel, dum känner man sig....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...