Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag ska köpa en ny bärbar dator för inspelning av musik, inget annat (så som spel, webbkreationer osv). Köper den gärna online, men behöver tips på bra datorer! Mycket RAM-minne har jag förstått, vad mer? Länka gärna om du vet något bra alternativ.

Räknar med att datorn ska kosta runt 10-12.000.

Väldigt tacksam för svar!

MVH Sonic_R

Redigerat av Sonic_R
Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänk efter först om du vill ha en Mac, eller PC och vad du ska ha den till.

Mac eller Pc finns väl dokumenterat på denna site.

Ska du mest köra live instrument, sång, använda vst pluggar osv.

Mycket ramminne, ja, men även vilken typ av processor den har, är viktigt.

Vet inte om de bärbara har mer än dubbelkärnig idag, men det är iaf ett minimum.

Det kan du också kolla i trådarna här på Studio.

Lycka till och meddela gärna hur det går!

Jag har en bärbar musik PC om du inte hittar ngn.

MVH

GIGAN

Postat
Hejsan!

Jag ska köpa en ny bärbar dator för inspelning av musik, inget annat (så som spel, webbkreationer osv). Köper den gärna online, men behöver tips på bra datorer! Mycket RAM-minne har jag förstått, vad mer? Länka gärna om du vet något bra alternativ.

Räknar med att datorn ska kosta runt 10-12.000.

Väldigt tacksam för svar!

MVH Sonic_R

Hur stor betydelse har tum storleken på skärmen samt datorns vikt för dig? Batteritid är också ganska bra att ha i åtanke, finns bärbara med quad processor, 6 gig ram, men de håller också bara 1 timme innan de dör, fast då snackar vi iofs 30 000 kr 😛 Nämen fundera över vad du tycker är en rimlig batteritid, ska du ha den mycket på resande fot där du inte alltid har tillgång till eluttag osv så bör kanske det prioriteras också. Finns en del bra minipc's där racket tar minimum utrymme fast då kan man likväl kolla på en mac, :/

Postat

Förvånar mig att ingen påpekat det allra viktigaste:

Att den ska vara kompatibel med ljudkort… Många burkar fungerar dåligt eller inte alls med musikljudkort. Att ta reda på vilka som funkar bra är dock inte det lättaste. Bäst är om man hittar någon som kör den modell man är ute efter med samma ljudkort som kan bekräfta att kombinationen funkar bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.