Jump to content
Annons

Kommer radon in i studion?

Recommended Posts

mumrik (oregistrerad)
Postat

Hej alla människor!

Jo, jag har en undran om radon som jag inte har lyckats hitta något svar på - därför bjuder jag in er till rådslag i saken.

I källaren till det hus som strax blir köpt är halten av radon en smula högt, ca 527 (Rek. nivå: 200Bq).

Radon är, som ni ju vet, en "naturlig" gas som kan ge luncancer om man utsätts för det mycket, har otur och röker. I mitt fall råkar det vara så att jag 1. lär utsättas för det mycket, 2. har otur, och 3. röker. 🤪 Kan jag inte sluta röka då? Jodå, men det finns ju andra musiker som vill spela i min studio och som röker! Nej, bort med radon för helv...

Därför kommer åtgärder vidtagas i form av radonsug mm som garanterar nivåer på 200Bq, men jag vill ha ner nivåerna så lågt det bara går eftersom jag lär sitta där i studion å glo mest hela dagarna (och nätterna). Källarväggarna är i extremt gott skick, inga sprickor eller dumheter, platonmatta finns och det är nydränerat (2007).

Snart kommer min fråga, men först; picture this:

Jag bygger studio i flytande konstruktion (inkl. luftspalt mot källartak/vägg osv), har radonsug installerad under källaren, god ventilation inne i kontrollrum/studio som naturligvis leder ut till husets utsida - inte ut till källaren.

Nu till frågan och pudelns kärna:

Kommer radonhalten minskas av att jag befinner mig i en flytande studio och inte "barbacka" i en källare? Hur tror ni radonhalten kommer att bli inne i kontrollrum/studio?

Vad tror JAG, då? Ja, jag tänker mig logiskt fram till en enorm förbättring oavsett tidigare värde, men kan det vara så även i...eh...verkligheten (utanför mitt huvud)?

Bonusfråga: har DU mätt radonhalten i DIN källare/studio? Vad blev det?

Mvh Mumrik!

Annons
Postat
  mumrik sa:
Hej alla människor!

Jo, jag har en undran om radon som jag inte har lyckats hitta något svar på - därför bjuder jag in er till rådslag i saken.

I källaren till det hus som strax blir köpt är halten av radon en smula högt, ca 527 (Rek. nivå: 200Bq).

Radon är, som ni ju vet, en "naturlig" gas som kan ge luncancer om man utsätts för det mycket, har otur och röker. I mitt fall råkar det vara så att jag 1. lär utsättas för det mycket, 2. har otur, och 3. röker. 🤪 Kan jag inte sluta röka då? Jodå, men det finns ju andra musiker som vill spela i min studio och som röker! Nej, bort med radon för helv...

Därför kommer åtgärder vidtagas i form av radonsug mm som garanterar nivåer på 200Bq, men jag vill ha ner nivåerna så lågt det bara går eftersom jag lär sitta där i studion å glo mest hela dagarna (och nätterna). Källarväggarna är i extremt gott skick, inga sprickor eller dumheter, platonmatta finns och det är nydränerat (2007).

Snart kommer min fråga, men först; picture this:

Jag bygger studio i flytande konstruktion (inkl. luftspalt mot källartak/vägg osv), har radonsug installerad under källaren, god ventilation inne i kontrollrum/studio som naturligvis leder ut till husets utsida - inte ut till källaren.

Nu till frågan och pudelns kärna:

Kommer radonhalten minskas av att jag befinner mig i en flytande studio och inte "barbacka" i en källare? Hur tror ni radonhalten kommer att bli inne i kontrollrum/studio?

Vad tror JAG, då? Ja, jag tänker mig logiskt fram till en enorm förbättring oavsett tidigare värde, men kan det vara så även i...eh...verkligheten (utanför mitt huvud)?

Bonusfråga: har DU mätt radonhalten i DIN källare/studio? Vad blev det?

Mvh Mumrik!

Det låter rimligt att du får bra värde i studion, såtillvida tilluften är ren. Men vill du prata med husexperterna bör du kolla in ett annat forum:

www.byggahus.se/forum

PS. Förra ägaren mätte, har 27 eller nåt sånt enligt kommunen.

Postat

Ja, den borde ju minska betydligt iom att luften kommer direkt utifrån. Iofs kan ju uteluften ha förhöjda radonhalter också, om radonet kommer från berggrunden (och inte från betongen i huset). Jag är definitivt ingen expert, men kanske kan det vara värt att sätta upp något slags plastmembran i luftspalten för att ytterligare minska radonhalten (förutsatt att radonet kommer från betongen). Men som sagt, grabbarna på byggahus.se kan nog de här grejerna bättre, jag spekulerar mest.

Hittade en sida med lite mer info, värt att kika på kanske.

/Andreas

mumrik (oregistrerad)
Postat
  oioioi sa:
Det låter rimligt att du får bra värde i studion, såtillvida tilluften är ren. Men vill du prata med husexperterna bör du kolla in ett annat forum:

www.byggahus.se/forum

PS. Förra ägaren mätte, har 27 eller nåt sånt enligt kommunen.

Tjena oioioi!

Ja, visst, jag borde ju kanske checka byggahus-forumet istället (har reggat mig nu) men vad jag vet så hamnar min fråga lite utanför där - det är ju inte så många "normala" människor som bygger studio i källaren! De kan säkert svara bättre på frågor om hur man kommer tillrätta med radon om man bygger ett spa, men skillnaden mellan ett spa och en flytande studio är ju väldigt stor, inte minst ur konstruktionssynpunkt.

Oj, 27Bq! Det var ju väldigt lågt!

Mvh Mumrik

mumrik (oregistrerad)
Postat
  YogSothoth sa:
Ja, den borde ju minska betydligt iom att luften kommer direkt utifrån. Iofs kan ju uteluften ha förhöjda radonhalter också, om radonet kommer från berggrunden (och inte från betongen i huset). Jag är definitivt ingen expert, men kanske kan det vara värt att sätta upp något slags plastmembran i luftspalten för att ytterligare minska radonhalten (förutsatt att radonet kommer från betongen). Men som sagt, grabbarna på byggahus.se kan nog de här grejerna bättre, jag spekulerar mest.

Hittade en sida med lite mer info, värt att kika på kanske.

/Andreas

Hej YogSothoth!

Det är ok, jag spekulerar också och det var lite det som var tanken med min fråga. På ett sätt tycker jag att det nästan är lite märkligt att ingen har skrivit om radon+studiobygge förut i detta eminenta forum. Hade en fundering att det kanske var så att det var "självklart" att ett studiobygge skulle isolera även mot radon och att det är anledningen till att ingen har dragit upp det tidigare... Men jag tror att jag har fel där? 😄

Ja, det är markradon det är fråga om och inte byggradon. Vad jag har förstått så kommer radon från marken (om det är markradon vi pratar om), och ångar in i en källare som ligger under jord. Från källaren ångar det vidare upp i boendeplan och fördelas/späs ut vartefter. Om källarväggarna är täta så skyddar det lite mot att radon läcker in, men inte helt, så det en besiktningsman gör är att kolla hur skicket på källarväggarna är. Är det t ex pyttesmå sprickor så tätar man dom med....ja, precis...silikon - likheterna med ett traditionellt studiobygge är ganska lika i det avseendet. Det var där min frågeställning kom till "men....om man bygger en studio så är det ju fråga om en total isolering mot omvärlden, inkl. tät källarvägg i gott skick - borde inte det stoppa radon till max, då?"

Tycker du hade en fin idé där om ett plastmembran i luftspalten - ska försöka kolla upp hur det skulle påverka! Tackar också för länken till strålsäkerhetsmyndigheten!

Fler får gärna komma med funderingar om de vill! Under tiden ska jag försöka sätta mig in i det här på djupet och, ja, jag återkommer i denna spalt och berättar om jag lär mig något vettigt även om det kan ta tid. Man vet ju hur det blir: ett tu tre så är det någon annan än jag som plötsligt kommer att tänka på radon i samband med studio och då är det ju bra att det finns nåt matnyttigt att kolla igenom.

Mvh Mumrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.