Jump to content
Annons

Röstpedagog?


Hemluth

Recommended Posts

Jag har fått problem med 'wobbling', vilket efter vad jag hört är riktigt allvarligt (jag blev lite chockad när jag läste det först, jag som trodde att det jag gjorde var något bra, men ack nej 😆 ) Jag lär beöva uppsöka en röspedagog om jag vill ha rösen kvar länge till, men problemet med det är att jag inte har en aning om vart om hittar dem i Kalmar, någon som råkar ha en aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Typ 200% vibrato och struphuvudet någonstans nere i lungorna.. Typ.. Låter helt otroligt bra dock. :/

Jaha.. det där var nog bland de sämsta förklaringarna jag läst i hela mitt liv. Ansträng dig lite.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ 200% vibrato och struphuvudet någonstans nere i lungorna.. Typ.. Låter helt otroligt bra dock. :/

Jaha.. det där var nog bland de sämsta förklaringarna jag läst i hela mitt liv. Ansträng dig lite.. 😛

Alltså ett falskt vibrato som uppkommer genom att pressa ned struphuvudet medvetet eller omedvetet vilket dessutom är vanebildande. Detta är tydligen vanligt bland autodidaktiker då det låter makalöst bra, men har allvarligare bieffekter (så som heshet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en sångpedagog i Oskarshamn (nästan Kalmar?) som är väldigt bra. Hon jobbar på musiklinjen där. Är ditt problem mest sångligt eller handlar det mer om din talröst?

Det brukar förvisso gå hand i hand. Att döma av "wobblandet" om du inte har haft det tidigare kan det tyda på en överansträngning av muskulaturen kring stämläpparna. Ibland kan byte av sångteknik ge liknande effekter då musklerna inte hunnit vänja sig vid det nya sättet att använda rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktigaste frågan (som jag glömde är) är dock. Hur känns det i halsen när du gör som du gör? Som sångare arbetar man ofta medvetet mot en lägre struphuvudsinställning för att minska trycket mot stämläpparna. Och om det känns ok i halsen så är det oftast ok. Felaktig teknik märker man om man är lyhörd för kroppens signaler. Om det låter bra och du inte blir väldigt hes efter att ha sjungit länge så har du hittat nåt som du kan behålla. 😏

Nåja... over and out från Doktor Phil för idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är just det att jag blir välldigt hes utav att sjunga länge.. :S Likaså efter att ha talat mycket och länge (oftast mest det). På en helg då jag inte talat (och framförallt inte viskat något) håller rösten hur lång tid som hälst. Så jag tror att viskandet är en stor del av boven. Sångtekniken är bara droppen som får bägaren att rinna över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viskande sliter mer än man tror. Kanske ligger problemet då snarare i talrösten.... hmmm... att man blir hes av att sjunga länge är inte så konstigt. Det tar lång tid att grundlägga en teknik som inte sliter alls. Du kan ju experimentera lite med taltystnad. Kolla hur rösten står sig om du bara försöker använda den till sång en dag eller två. När du väl ska tala, gör det i samma röstinställning som du har när du ska sjunga. Det kan vara lite knepigt att hitta men går om man kämpar lite. Så gör tex operasångare för att spara rösten. Eftersom sångtekniken oftast är bättre än taltekniken för dem. 😄 Som du själv konstaterat är det kanske läge att hitta en pedagog. Men om det är talrösten som kör ihop det för dig är det snarare en logoped du ska gå till. De hittas genom sjukvården. Svårt att säga mer utan att ha hört dig tala eller sjunga. Men lycka till med ditt sökande 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, talar jag inte en dag eller bara talar allmänt lugnt (dvs inget viskande, ropande etc som man tyvärr behöver i livet) så håller sångrösten i praktiken tills jag blir led så att sjunga. En vanlig dag om jag kommer hem 17.00 så händer det ibland att inte rösten håller ens 10 minuter. :S

Mina problem med talrösten är alltså relativt uppenbara (viskningar etc), men i och med att jag använder sångtekniker som klassats som "throut-wrecking" (Melocch eller nåt kallas den) så lär det vara en faktor.

Jag har hört mycket att sömn ska påverka stämbanden rätt mycket men hur mycket? Kanske en faktor det med ehelt enkelt.

För om vi säger såhär: En stressig vardag då jag sovit 6h/natt i ett par dagar, viskat, ropat etc och kommer hem 17.00 så håller rösten 20-30 minuter vanligen. En helgdag då jag sovit 10h och inte sagt ett ord kan rösten hålla i timtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...