Jump to content
Annons

Dubbla ljudkort

Recommended Posts

dblixt (oregistrerad)
Postat

Hej!

Var idag inne på en lokal musikaffär och provade en Digitech RP250 multieffekt till gitarren som också har USB anslutning och ASIO drivers för att kunna spela in och liknande.

Som jag förstått kan man inte ha två ASIO drivers igång samtidigt i tex Cubase. Stämmer detta? Eller kan man kanske använda Digitech'en som input och mitt M-Audio kort som output? Kan ASIO4ALL vara ett alternativ, isåfall är det ett bra alternativ?

En annan sak ang ljudkort. Fungerar det bra att ha tex två/tre kort av sama typ i datorn med samma drivrutin som tex två st M-Audio Audiophile och använda alla input's och det ena kortets utgångar som master?

Mvh

Daniel, Skövde

Annons
Postat

Kort av olika fabrikat fungerar inte med samma ASIO-driver, eftersom de ju bara skrivs för det egna fabrikatet. Kanske kan det funka med ASIO4ALL, men det vet jag inte säkert. Om du kör med ASIO4ALL så försvinner dock möjligheten att använda eventuella extra funktioner som ljudkortet har, så det är egentligen inte att rekommendera till sådana kort som det finns dedikerade ASIO-drivers till.

Vissa tillverkare gör så, att det går att kombinera olika ljudkort från dem, medan andra bara tillåter att man har flera av exakt samma modell, så det är bäst att kolla upp det ordentligt innan man köper...

Det finns å andra sidan gott om flerkanaliga kort (som ofta också kan expanderas med fler I/O genom externa omvandlare), så egentligen är det inte särskilt ofta man behöver ha mer än ett ljudkort.

• 4 månader senare...
Postat

Jag sitter här och kliar mig i huvudet. Jag har ett sprillans nytt MOTU 896 mk III som fungerar utmärkt, och ett begagnat MOTU 1224 (PCI) som jag vill köra parallellt för att få fler kanaler. Är det någon som har erfarenhet av en liknande setup? Det verkar ju som alla MOTU:s produkter borde gå att lägga i daisychain, men jag fattar inte riktigt hur jag gör detta i så fall.

Dessutom: Jag har inga preamps till 1224:an i dagsläget, och vill inte lägga alltför mycket på det heller, så jag funderar på att skaffa en mixer i 2000 kr-klassen. Bra eller dålig idé? Kostar mixern mycket mer så är det ju bättre att expandera med ett MOTU 8pre och pensionera 1224:an en gång för alla. Eller?

Alla synpunkter väldigt välkomna!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.