Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag vill panorera ut tangenterna på pianot lite, så dom ljusaste tonerna är lite åt höger medan de mörkaste ligger en bit till vänster. Och jag vill inte dela pianot i två delar och lägga dom på varsin sidan, utan mittentangenten ska vara i mitten. Sen går dom gradvid ut åt sidorna. Kan man göra detta på ett rimligt sätt i Cubase utan att hela minnet äts upp?

Redigerat av furstan
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Frågan är varför vill du göra det? Vad ska det tjäna till?

Postat

Du borde kunna micka upp pianot med A/B-mickning.

Alltså en mikrofon som är riktad mot basdelen av pianot och en som är riktad mot diskantdelen.

Sedan panorerar du spåren hårt åt vänster och höger. Tonerna som ligger i mitten av pianot borde, om du har mickat bra bli lika starka i båda mikrofonerna och därför hamna i mitten medan de låga och höga tonerna hamnar gradvis mer åt höger eller vänster.

Testa...

Postat

Glömde skriva att det såklart var midi jag pratade om =) ljudet jag letar efter är som pianot var A/B-mickat. Anledningen är att ett ensamt piano ska fylla ljudbilden bättre, att man ska få in känslan av alla dom där 88 tangenterna i bredd.

Postat
Pianona i Nexus är panorerade på det viset har jag för mig... inte helt säker dock...

Nexus är ett bibliotek eller? Jag kör med Akoustik Piano iaf.

rankey (oregistrerad)
Postat

Med akoustik piano, så låter de väl redan på det viset? 😏

Om man har pan i mitten och width på runt 60% (i akoustiks edit fönster), så får jag starkare signal åt höger ju högre upp jag spelar. De låga håller sig åt vänster, fast inte lika stor skillnad ju lägre ner man går.

Med hörlurar hör man det tydligt att just mittentangenterna är de som ligger mest i mitten. Men kanske du vill ha ännu mer bredd då, eller så har du width knappen inställd på ett väldigt lågt värde 😐

Postat (redigerat)
Med akoustik piano, så låter de väl redan på det viset? 😲

Om man har pan i mitten och width på runt 60% (i akoustiks edit fönster), så får jag starkare signal åt höger ju högre upp jag spelar. De låga håller sig åt vänster, fast inte lika stor skillnad ju lägre ner man går.

Med hörlurar hör man det tydligt att just mittentangenterna är de som ligger mest i mitten. Men kanske du vill ha ännu mer bredd då, eller så har du width knappen inställd på ett väldigt lågt värde 😉

Vad pinsamt det blev. Jag har bara kört med inbyggda datahögtalarna på laptopen än så länge (inte haft akoustik så länge). Rotade fram ett par gamla lurar och pang. haha. :rolleyes:

Från och med nu har jag förbud att skriva musik på min laptop. Märkte precis att en annan låt var totalt utan bas, när jag körde den på min stationära och 5.1-systemet trodde jag först subwoofern var avstängd

ps.tack

Redigerat av furstan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.