furstan Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 (redigerat) Hej, Jag vill panorera ut tangenterna pÄ pianot lite, sÄ dom ljusaste tonerna Àr lite Ät höger medan de mörkaste ligger en bit till vÀnster. Och jag vill inte dela pianot i tvÄ delar och lÀgga dom pÄ varsin sidan, utan mittentangenten ska vara i mitten. Sen gÄr dom gradvid ut Ät sidorna. Kan man göra detta pÄ ett rimligt sÀtt i Cubase utan att hela minnet Àts upp? Redigerat 24 mars 2009 av furstan
DieHard (oregistrerad) Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 FrÄgan Àr varför vill du göra det? Vad ska det tjÀna till?
Tophe Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Du borde kunna micka upp pianot med A/B-mickning. AlltsÄ en mikrofon som Àr riktad mot basdelen av pianot och en som Àr riktad mot diskantdelen. Sedan panorerar du spÄren hÄrt Ät vÀnster och höger. Tonerna som ligger i mitten av pianot borde, om du har mickat bra bli lika starka i bÄda mikrofonerna och dÀrför hamna i mitten medan de lÄga och höga tonerna hamnar gradvis mer Ät höger eller vÀnster. Testa...
furstan Postat 24 mars 2009 TrÄdstartare Postat 24 mars 2009 Glömde skriva att det sÄklart var midi jag pratade om =) ljudet jag letar efter Àr som pianot var A/B-mickat. Anledningen Àr att ett ensamt piano ska fylla ljudbilden bÀttre, att man ska fÄ in kÀnslan av alla dom dÀr 88 tangenterna i bredd.
Tracer Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Pianona i Nexus Àr panorerade pÄ det viset har jag för mig... inte helt sÀker dock...
furstan Postat 24 mars 2009 TrÄdstartare Postat 24 mars 2009 Pianona i Nexus Àr panorerade pÄ det viset har jag för mig... inte helt sÀker dock... Nexus Àr ett bibliotek eller? Jag kör med Akoustik Piano iaf.
rankey (oregistrerad) Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 Med akoustik piano, sĂ„ lĂ„ter de vĂ€l redan pĂ„ det viset? đ Om man har pan i mitten och width pĂ„ runt 60% (i akoustiks edit fönster), sĂ„ fĂ„r jag starkare signal Ă„t höger ju högre upp jag spelar. De lĂ„ga hĂ„ller sig Ă„t vĂ€nster, fast inte lika stor skillnad ju lĂ€gre ner man gĂ„r. Med hörlurar hör man det tydligt att just mittentangenterna Ă€r de som ligger mest i mitten. Men kanske du vill ha Ă€nnu mer bredd dĂ„, eller sĂ„ har du width knappen instĂ€lld pĂ„ ett vĂ€ldigt lĂ„gt vĂ€rde đ
furstan Postat 24 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2009 (redigerat) Med akoustik piano, sĂ„ lĂ„ter de vĂ€l redan pĂ„ det viset? đČOm man har pan i mitten och width pĂ„ runt 60% (i akoustiks edit fönster), sĂ„ fĂ„r jag starkare signal Ă„t höger ju högre upp jag spelar. De lĂ„ga hĂ„ller sig Ă„t vĂ€nster, fast inte lika stor skillnad ju lĂ€gre ner man gĂ„r. Med hörlurar hör man det tydligt att just mittentangenterna Ă€r de som ligger mest i mitten. Men kanske du vill ha Ă€nnu mer bredd dĂ„, eller sĂ„ har du width knappen instĂ€lld pĂ„ ett vĂ€ldigt lĂ„gt vĂ€rde đ Vad pinsamt det blev. Jag har bara kört med inbyggda datahögtalarna pĂ„ laptopen Ă€n sĂ„ lĂ€nge (inte haft akoustik sĂ„ lĂ€nge). Rotade fram ett par gamla lurar och pang. haha. FrĂ„n och med nu har jag förbud att skriva musik pĂ„ min laptop. MĂ€rkte precis att en annan lĂ„t var totalt utan bas, nĂ€r jag körde den pĂ„ min stationĂ€ra och 5.1-systemet trodde jag först subwoofern var avstĂ€ngd ps.tack Redigerat 24 mars 2009 av furstan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.