Jump to content
Annons

Micen reagerar - men inget fastnar


Sonic_R

Recommended Posts

Hejsan! Jag är ny, dels här på forumet, men också i redigeringsvärlden.

Jag införskaffade mig en mikrofon för några dagar sedan, tillsammans med ljudkort, sladdar och massa grejer. Tillsammans med ljudkortet fick jag Cubase Le 4 (antar det är en simpel version av V4).

Hur som helst. Micen ger utslag när man pratar i den osv, men när man trycker på Rec startar bara ett nytt ljudspår utan att något ljud fastnar.

Har sökt runt på nätet och läst i manualen men hittar inte någon lösning. Det är säkert en barnsjukdom så att säga, är som sagt nybörjare.

Vet du hur jag ska göra eller har du någon guide som hjälper mig på traven? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan! Jag är ny, dels här på forumet, men också i redigeringsvärlden.

Jag införskaffade mig en mikrofon för några dagar sedan, tillsammans med ljudkort, sladdar och massa grejer. Tillsammans med ljudkortet fick jag Cubase Le 4 (antar det är en simpel version av V4).

Hur som helst. Micen ger utslag när man pratar i den osv, men när man trycker på Rec startar bara ett nytt ljudspår utan att något ljud fastnar.

Har sökt runt på nätet och läst i manualen men hittar inte någon lösning. Det är säkert en barnsjukdom så att säga, är som sagt nybörjare.

Vet du hur jag ska göra eller har du någon guide som hjälper mig på traven? 😲

En barnsjukdom lär det inte vara (då skulle det ju vara fel på programmet/versionen som du har, och nu beror nog felet på att du helt enkelt inte inte har koll eftersom du är ny på cubase! 🙂 ). Att micken ger utslag när du pratar i den kan vara eftersom att du har "monitor" knappen intryckt i projektet (ser ut som en liten högtalare, en gul rund ikon om jag inte minns fel), att det sedan inte kommer in något ljud på spåret kan bero på att du antingen inte har aktiverat ljudkortets inputs i "vst connection", eller att du inte har aktiverat rätt ljudkortsingång på det spåret du ska spela in på!

Testa ovanstående och se om det blir någon ändring!

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt är det väldigt simpelt, att helt enkelt inte recordknappen är intryckt? :rolleyes:

Den stora röda knappen som finns där.

För monitorknappen gör ju lyssningen aktiverad, men det sker inget om inte recordknappen är intryckt innan du trycker REC

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...