Jump to content
Annons

Hur mixa handclaps?


kim87

Recommended Posts

Har spelat in handklapp, låten är pop/indie-akustiskt. Har aldrig seriöst mixat handclaps förut, nån som har några bra idéer? Finns ju mängder av artister som har låtar med handclaps, men bara för att, så kommer jag just nu inte på en enda låt med handclaps, så jag kan inte lyssna och jämföra=/..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att ha en "main" handklapp i mitten, sen har du två panorerade som är lite lägre. Så har Hello Saferide gjort har jag för mig. Sen för att få ut lite "kropp" i handklapp kan du pressa med en limiter eller en kompressor. Kom ihåg att då kommer det med mer rum också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen brukar tåla en del rum på handklappen. Om du använder komp/limiter se till att inte äta för mycket av attacken. Och jobba gärna med medellång release på att det blir lite avstånd mellan klapp och rum.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också säga att istället för att lägga en massa tid på att dubba själv (för det krävs många dubbar) och slita ut handflatorna så samla ihop ett gäng kompisar och låt alla lägga klappet samtidigt. Lägg en eller två dubbar av det så läter det finfint. Jag tycker aldrig jag får till de om jag ska göra det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också säga att istället för att lägga en massa tid på att dubba själv (för det krävs många dubbar) och slita ut handflatorna så samla ihop ett gäng kompisar och låt alla lägga klappet samtidigt. Lägg en eller två dubbar av det så läter det finfint. Jag tycker aldrig jag får till de om jag ska göra det själv.

Jag tog en 6-8 tagningar lite "slappt" och la på kompressor och kort reverb. Jo, men tycker inte det känns värt att släpa ihop kompisar bara för att lägga klapp:) Skulle vara en sak om jag ändå hade massa folk här pga någon inspelning av band, fest eller liknande:)

Men visst skulle det kanske bli bättre så=/ Har försökt lägga hockeykör någon gång själv också, blev inte så kul. man får typ förställa rösten så att det inte bara ska bli dubb:) tack för svar hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att ha en "main" handklapp i mitten, sen har du två panorerade som är lite lägre. Så har Hello Saferide gjort har jag för mig. Sen för att få ut lite "kropp" i handklapp kan du pressa med en limiter eller en kompressor. Kom ihåg att då kommer det med mer rum också.

Lyssnade på lite hello saferide, och japp, det låter ju som rätt få klapp-dubbar med den typen av dubb-panorering.

Hur brukar ni eqa handklapp på denna typ av produktioner? om ni ens gör det? Har spelat in klappen med någon slags rätt billig oktava kondensatormic. Har typ skurit bort en del botten, tagit upp lite diskant. tycker det låter rätt bra, men finns det några direkt "viktiga" klapp-frekvenser att tänka på? vad anser ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...