Jump to content
Annons

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja.

Jag har ett litet problem med logic pro 8 just nu.

Det började med att jag hade ett projekt med ReWire till Reason 4.0. Allt flöt på bra, men när jag sedan startade om Logic och Reason och öppnade filerna så ville inte ljudet fungera.

Jag öppnar logic, startar projektet, sen öppnar jag reason och startar projektet där. Det kommer signal när jag spelar på midiklavet, men när jag trycker på play så kommer ingen signal.

Skulle behöva ett snabbt svar på detta.

Thx in advance.

Redigerat av Assfire
Annons
Postat

Du kan bara starta projekten via Logic som i detta fallet blir Host och Reason slave.

Med signal, menar du ljud eller lyser bara lampan att programmet känner av klaviaturet?

steg för steg hur man gör 😉
Assfire (oregistrerad)
Postat
Du kan bara starta projekten via Logic som i detta fallet blir Host och Reason slave.

Med signal, menar du ljud eller lyser bara lampan att programmet känner av klaviaturet?

steg för steg hur man gör 🙁

Jag startar Logic först. Jag sparade projekten i både logic och reason som RNS fil och "logic fil". När jag spelar på klaviaturet får jag ljud och signal. När jag trycker "Play" får jag inte signal till mixern i Logic. Ingen utsignal från Reason heller.

Postat

Låter som att du inte har valt in rewire i Logic. Sitter på jobbet nu och minns inte riktigt hur man gör rätt val men jag har för mig att man väljer in på samma sätt som man väljer Audio/MIDI/AudioUnits... Om inte, kolla på länkad video från youtube.

Assfire (oregistrerad)
Postat

Menar du att man öppnar upp Reason projektet ifrån Logic på något sätt?

Postat (redigerat)

Så här gör du rövelden 😄

1. Starta Logic / Välj new och 1 valfritt spår(du kan ju addera fler sen).

2. Starta Reason / Kolla att den blir satt i Rewire Slave Mode

3. Öppna upp mixern i Logic(snabbkommando X).

4. I mixern välj Options / Create New Auxiliary Channel Strips (detta gör att Logic nu tar emot ljudet från Reason via Rewire och spelar upp det).

5. - Välj antalet strips.

- Välj formatet du vill ha, antingen mono eller stereo. Vill du att hela projektet i Reason endast skall spelas i Stereo räcker det med 1 strip.

- Välj input, i detta fallet: Reason > RW:Mix L/R

- Klicka på Create

Nu kan du både i Logic och Reason spela upp Reason projektet. Men försök att utgå från Logic hela tiden då det jobbar som Master. Det har hängt sig för mig några gånger när jag pillat för mycket i Reason.

Vill du att alla kanaler i Reason ska ha egna spår i Logic(istället för endast Stereo in) får du göra denna procedur för var och ett och istället välja de olika kanalerna från Reason i input.

Så här gör man för att starta ett nytt projekt i Logic och jobba vidare med något man gjort i Reason från början. Om du redan har gjort saker i Logic och Reason via Rewire tidigare och ljudet inte funkar, så är mitt tips att kolla mixern och auxilary inställningarna. Det kan vara något som ändrats där. Kolla också att inte Reason är inställt på tex det interna ljudet och Logic på ett externt ljudkort.

Lycka till 😛

Redigerat av Pesek
Assfire (oregistrerad)
Postat
Så här gör du rövelden 😄

1. Starta Logic / Välj new och 1 valfritt spår(du kan ju addera fler sen).

2. Starta Reason / Kolla att den blir satt i Rewire Slave Mode

3. Öppna upp mixern i Logic(snabbkommando X).

4. I mixern välj Options / Create New Auxiliary Channel Strips (detta gör att Logic nu tar emot ljudet från Reason via Rewire och spelar upp det).

5. - Välj antalet strips.

- Välj formatet du vill ha, antingen mono eller stereo. Vill du att hela projektet i Reason endast skall spelas i Stereo räcker det med 1 strip.

- Välj input, i detta fallet: Reason > RW:Mix L/R

- Klicka på Create

Nu kan du både i Logic och Reason spela upp Reason projektet. Men försök att utgå från Logic hela tiden då det jobbar som Master. Det har hängt sig för mig några gånger när jag pillat för mycket i Reason.

Vill du att alla kanaler i Reason ska ha egna spår i Logic(istället för endast Stereo in) får du göra denna procedur för var och ett och istället välja de olika kanalerna från Reason i input.

Så här gör man för att starta ett nytt projekt i Logic och jobba vidare med något man gjort i Reason från början. Om du redan har gjort saker i Logic och Reason via Rewire tidigare och ljudet inte funkar, så är mitt tips att kolla mixern och auxilary inställningarna. Det kan vara något som ändrats där. Kolla också att inte Reason är inställt på tex det interna ljudet och Logic på ett externt ljudkort.

Lycka till 😕

Tack så mycket!! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.