Jump to content
Annons

trasig gitarrdiscopop


jkn

Är nivåerna felaktiga?  

3 röster

  1. 1. Är nivåerna felaktiga?

    • 1. Ja, helt å hållet!
      0
    • 2. Till stor del.
      1
    • 3. Njae, helt ok.
      0
    • 4. Nädå, Perfekt!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Franz Ferdinand are töntisch!

ARTIST/GRUPP: jkn

GENRE: Alternativdiskopop

LÅTLÄNGD: dryga minuten nånting

KOMPOSITÖR: jkn

PRODUCENT: jkn

EV. MEDVERKANDE: jkn

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: runt 2

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: www.angelfire.com/mech/jkn/jkn_041130.mp3

hello, här är något helt skissartat - men känner på mig att det kan bli något bra. Vad har Ni för åsikter kring nivåer mellan gitarrerna och trummorna, och ska något register sänkas eller höjas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det är aningen mycket dist på riff-gitarren till höger. Det, i kombination med att den är så middig gör det lite för ansträngt. Om du vill ha så mycket dist kanske du kan kopmensera med lite mera kropp (låg mid).

Bastrumman har ett lite för sloppy sound för låten tycker jag. Jag vill höra mer av närmicken (om det finns någon, är det DFH förresten?).

Samma sak med virveln. Den ger ett lite för tunnt intryck.

Edit: stavfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är aningen mycket dist på riff-gitarren till höger. Det, i kombination med att den är så middig gör det lite för ansträngt. Om du vill ha så mycket dist kanske du kan kopmensera med lite mera kropp (låg mid).

Bastrumman har ett lite för sloppy sound för låten tycker jag. Jag vill höra mer av närmicken (om det finns någon, är det DFH förresten?).

Samma sak med virveln. Den ger ett lite för tunnt intryck.

Edit: stavfel

nu när du påpekar det antar jag att disten måste ner ett snäpp! ska pöva det där med låg mid, hmm det är ofta mina mixa låter jäkligt pappiga i andra system. trumljuden är från Sampletank free, och jag håller med dig att ljuden försvinner lite. kanske skulle ta och sänka reverbet lite (det tråkiga är ju att man förlorar garagekänslan då). jaja, tillbaks till ritbordet! tack för intrycken förresten!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre! De nya trummorna gav en mer melankolisk stämning, eller var det kanske sången som gjorde det?

Nu saknar jag verkligen en tuff 'no wave'-bas.

Förresten, det vore bra om du undvek manchesterpop-variationen på trummorna var fjärde vända. Och kanske byt ut hihaten mot en mjukare, mindre öppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre! De nya trummorna gav en mer melankolisk stämning, eller var det kanske sången som gjorde det?

Nu saknar jag verkligen en tuff 'no wave'-bas.

Förresten, det vore bra om du undvek manchesterpop-variationen på trummorna var fjärde vända. Och kanske byt ut hihaten mot en mjukare, mindre öppen.

Trummorna gjorde mycket tycker jag också. Brorsan tipsade om en site där man kan ladda ned görfina samplingar av i princip alla gamla analog trummaskiner som existerat. Minns bara inte adressen...får lov att återkomma i den saken.

Angående sången så har jag någon j-a dragning åt det melankoliska som jag inte rår över. Grundarret kan vara hur happy som helst, å så kommer sångpålägget. jaja.. kanske blir bra

Funderar på att korta ned hihatsen som du sade. Angående trumprogrammeringen skall den få sig en genomkörare i slutet, av någon anledning slänger jag alltid in Madchester-referenser i mina alster. 😆

Basen har jag inte klurat ut än, får ringa basistpolaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan tipsade om en site där man kan ladda ned görfina samplingar av i princip alla gamla analog trummaskiner som existerat. Minns bara inte adressen...

Kanske den här tråden kan hjälpa dig.

Njae, hittade inte den adressen jag var ute efter. Dock tar jag å postar tipset i den tråden när jag kommer på´t.

edit: Tack för responsen Kringlan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...