Jump to content
Annons

Digitalt mixerbord


goodkat

Recommended Posts

Har blivit jäkligt sugen på att skaffa mig ett mixerbord, problemet är att jag inte har så stor koll på vad det är jag ska köpa och rätta mig efter, mer än priset. Sedan har jag heller inte någon aning om det är MER saker jag måste köpa till för att kunna få min studio komplett, så att säga.

Det jag vill kunna göra är något i den här stilen:

http://www.youtube.com/watch?v=n5Zqc02_rS8

Min nuvarande utrustning:

- Edirol PCR-300 Midiklaviatur

- M-Audio Audiophile ljudkort

- ESI nEar 05 eXperience PA-monitorer

Utifrån det här vill jag, om det är möjligt, kunna börja mixa. Jag är lite less på att bara använda min klaviatur och vill ha lite hårdvara att pilla på, dels för att det ser jäkligt mycket roligare ut 😄

Någon som har förslag på vad det är jag ska göra för att lyckas med detta? Min budget för ett mixerbord är ungefär 4-5000 kr, MAX. Jag vet att det inte är så mycket att skryta med men om jag förstått saken rätt borde man ändå kunna få tag på ett hyfsat begagnat, om inte annat...

Just nu sitter jag i Reason och jag tvivlar på att man kan mixa live så bra med det? Då måste ju ableton live lämpa sig bättre för det, eller kanske cubase?

Hur som helst, skulle bli otroligt tacksam för lite support 😄

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har inte en aning, vad skiljer ett kontrollbord från ett mixerbord? Man har fler möjligheter med ett kontrollbord?

Ett kontrollbord är till för att styra ett värdprogram. Behöver alltså inte innehålla EQ eller pre amps osv i sig självt, utan styr de du har i ditt värdprogram. Kortfattat förklarat 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det väl ett kontrollbord jag är ute efter då 🙂

Hur sker mixningen egentligen då? Väljer man själv i tex Ableton vilka ljud som ska till respektive kanal, och sedan loopas dem hela tiden?

Har du tips på något lämpligt första-köp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det väl ett kontrollbord jag är ute efter då 🙂

Hur sker mixningen egentligen då? Väljer man själv i tex Ableton vilka ljud som ska till respektive kanal, och sedan loopas dem hela tiden?

Har du tips på något lämpligt första-köp?

Hejsan

Mixningen sker så att du lägger de effekter du vill ha som vanligt i ditt program, men sedan kan du styra pluggarna från ditt kontrollbord, men det ser lite olika ut från olika kontrollbord vilka funktioner som finns. Jag sitter med pro tools och har ett kontrollbord anpassat för det, så jag har ingen koll på kontrollbord för Live och vilka som är bra osv, men det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är verkligen inte lätt att förstå sig på känns det som....

Jag hittar inga "kontrollbord" någonstans, så jag antar att de ligger under kategorin mixerbord? Vad är det jag ska kolla efter? (bra och dåliga egenskaper hos ett bord)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är verkligen inte lätt att förstå sig på känns det som....

Jag hittar inga "kontrollbord" någonstans, så jag antar att de ligger under kategorin mixerbord? Vad är det jag ska kolla efter? (bra och dåliga egenskaper hos ett bord)

Här är ett exempel på kontrollbord för Live. Jag tror du får söka på controllers för att hitta rätt 🙂

http://www.synthtopia.com/content/2009/01/...r-ableton-live/

Jag kör exempelvis denna i min studio, men jag har då pro tools

http://www.thomann.de/se/digidesign_comman...rcontroller.htm

Sedan finns det massor av andra märken du kan titta på för att hitta ett som passar dig. MEn som jag sa har jag dålig koll på vad som funkar till annat än pro tools 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar bcf2000 av behringer.

Skaffa det för att kontrollera mina nivåer och faan vilken kontroll man har. Det går inget ljud i bordet, men man har totalt koll och känsla att ratta.

Enda nackdelen är att det låter lite, samt att fadersna rör sig hackigt när de rör sig långsamt.

Men klart oumbärligt nu i min studio nu. Kräver dock lite pill innan man får det att fungera som man vill.

Youtuba bcf2000 så får du se det i aktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en del sköna videor med både BCR2000 och BCF2000...

Den sistnämnda är snäppet dyrare och den verkar också mer lämpad just för mig 😆

Hur långt kommer man med en sådan manick? Är det värt att köpa sådana billiga grejor idag eller ska man satsa direkt på något värre?

Jag är väl så mycket amatör man kan bli när det gäller sånna här saker, men jag har ett brinnande intresse för det och vill veta allt om allt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur plastig är Behringer's grejor egentligen?

I den här videon ser det ju i det närmaste ut som om knobben håller på att ramla av då han skruvar på den

Är hur som helst väldigt sugen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...