Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Till att börja med bör jag nog tala om att jag är nybörjare gällande detta så övertydlig hjälp är mycket tacksam.

Jag har skaffat mig Cubase SX 3 och köpte ett MIDI-klaviatur(CME, M-key ultra-thin) så sent som igår som jag kopplar in i en USB-port.

Det interna ljudkortet jag använder mig av är ett C-Media AC97 Audio Device. För att spela in gitarr och sång har jag ett externt ljudkort som heter M-Audio Fast track. Båda dessa är inkopplade men vet inte vilket av ljudkorten jag ska använda mig av eftersom man inte kan använda båda samtidigt. (eller?)

Jag har även gått in på denna sidan http://www.asio4all.com/ och laddat hem drivrutiner. (det var en kompis som sa åt mig att göra detta).

1, När jag sedan går in i Cubase och spelar på mitt klaviatur så är det en latency på ca 0,5 sec vilket gör det omöjligt att spela in.

2, När jag ska spela in gitarr och sång via det externa Fast track-kortet så är insignalen jättelåg och det blir en latency även här.

Jag har även gått in på denna sidan http://www.asio4all.com/ och laddat hem drivrutiner. (det var en kompis som sa åt mig att göra detta). Där kan man tydligen ändra latency men jag vet inte hur.

Vore jätte jätte tacksam för hjälp! 😉

MVH Jonas

Annons
Postat

det står en stor tråd om latency, plus om man söker hittar någon hundratals linande frågor.

men: asio4all kan du strunta i, du ska använda drivrutin för M-audio fast track som asio device. midikeyboard borde också kunna svara snabbare då.

för andra midiproblem som kan eventuell uppstå hänvisar jag till midi latency tråden.

PS: varför cubase SX3???

Postat (redigerat)
det står en stor tråd om latency, plus om man söker hittar någon hundratals linande frågor.

men: asio4all kan du strunta i, du ska använda drivrutin för M-audio fast track som asio device. midikeyboard borde också kunna svara snabbare då.

för andra midiproblem som kan eventuell uppstå hänvisar jag till midi latency tråden.

PS: varför cubase SX3???

Varför inljudet var så låg fattade jag nu berodde på att jag hade en aukustisk gitarr utan att kunna ändra fantommatningen på ljudkortet. Med en elgitarr fick jag högre insignal.

Yes gjorde som du skrev och bytte till M-audio och det funkar med gitarr och sång. Men mitt MIDIkeyboard svarar nu istället inte alls. Varför? Hur ändrar jag?

Varför inte Cubase SX3? 🙂

Redigerat av ItsAWildLife

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.