Jump to content
Annons

Är Omnisphere den bästa.....?


Nicko35

Recommended Posts

Annons

Jag har omnispehere. Det är en grym mjukvarusynth, men samtidigt är den så sjukt krävande.

Ofta när jag ska skapa nåt nytt ljud väljer jag någon annan synth av just den anledningen.

Skulle istället rekommendera Sylenth1 eller Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med sjukt krävande?Om man nöjer sej med dom färdiga ljuden som finns(till en början)måste den väll va kanon,eller?Hur är basarna?Syncar arpeggion med Logic?

Det drar ramminne som fan först å främst men även processorkraft var väl det han menade tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faan!!Drog ner demo versionen av Sylenth 1 och den låter riktigt riktigt najs.Var köper man den skarpa versionen,eller måste man dra ner den från deras hemsida?Vad kostar den?

Nicko

Jag kan lätt rekommendera omnisphere över sylenth men det är jag det,den är helt fantastiskt välljudande och inspirerande 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med sjukt krävande?Om man nöjer sej med dom färdiga ljuden som finns(till en början)måste den väll va kanon,eller?Hur är basarna?Syncar arpeggion med Logic?

Om man vill ha några stycken instanser av instrumentent så kommer det som sagt att krävas en hel del ram och cpu.

Hur är det med syncen i omnisphere?Jag menar om man använder arpeggio syncar den då automatiskt med den hastigheten som du ställt in i Logic?

Har inte använt arpen i omni så mkt, men det tror jag absolut att den gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Hört demoljud av Alchemy och det verkar vara en riktig monsterynt i samma kaliber som Omnisphere. Kolla in den med. Sen är även Zebra en riktigt grym synt. Jag hade verkligen underskattat den när jag hörde presets som såldes på någon hemsida och och oj vad jag fick ändra mig. Den kan mer än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omnisphere och Alchemy är det som gäller nu. Igentilgen ska man ha båda, men det beror ju lite på vad du själv ska göra för musik. Alchemy är ju bra för lite mer avancerad synthes...

Men Omnisphere är avancerad så det räcker den med, och det är riktigt bra ljud med också.

sylenth är också riktigt bra, men jag måste säga att Omnisphere är bra mycket bättre, och allt man kan göra med sylenth kan man göra med Omnisphere. Så sylenth tycker jag inte är ett dugg prisvärd..Man får mer för pengarna om man köper Omnisphere eller Alchemy.

Att jämföra Omnisphere och Alchemy är nog som att jämföra äpplen med päron, men om det nu är ett "kliniskt electrosound" som du är ute efter tror jag nog Alchemy ger dig mest möjligheter.

För att skapa feta ljudlandskap och atmosfär så är nog Omnisphere att föredra, men är det bara konstiga electroljud du ska göra så är lätt Alchemy bättre på detta, då Omnisphere till största delen är en samplebaserad synth. Den går att spela som vanlig synth också, men har inte inte i närheten lika många oscillatorer osv och morphing möjligheter som Alchemy har.

Kolla på Camel Audio's hemsida, finns en 1 timme lång instruktions video där...som ger en bra överblick i vad synthen kan göra...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips!tror att det står mellan Omnisphere och Alchemy även Sylenth verkar vara grym.Dock har jag ett litet problem,drog ner demoversionerna av Sylent/Alchemy nu kan jag inte avinstalera dom från min macbook pro!har kastat alla filer jag kan hitta men lika väl så fins dom kvar i logic,någon som vet hur man avinstalerar dom helt??

Nicko

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men nu har jag precis köpt Logic och jag måste väll ge det en riktig chans innan jag köper Reason.Hmm blir nog Omnisphere i alla fall

jag tycker inte man kan välja mellan logic och reason

det är två olika saker

men man kan välja mellan reason och omnisphere eftersom de båda är synthar

fast reason innehåller ju lite mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att jag är så sjukt jävla nöjd med Omnisphere!saknar inte min Virus Ti eller Nordlead 3 ett dugg.Om jag ska klaga på något så är det i så fall att det ibland tar lite lång tid att ladda patcherna,men det kan jag leva med.Idag kompleterade jag dessutom med en korg Nano Key,så nu sitter jag vid köksbordet med min Macbook pro,Nano Key och lirar skiten ur omnisphere!!!Najs

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att jag är så sjukt jävla nöjd med Omnisphere!saknar inte min Virus Ti eller Nordlead 3 ett dugg.Om jag ska klaga på något så är det i så fall att det ibland tar lite lång tid att ladda patcherna,men det kan jag leva med.Idag kompleterade jag dessutom med en korg Nano Key,så nu sitter jag vid köksbordet med min Macbook pro,Nano Key och lirar skiten ur omnisphere!!!Najs

Skaffa dig en I7 med inbyggd minneskontroller så kommer det ladda snabbare.

För mig laddare det väldigt snabbt faktiskt...Och det har nog mycket med Quickpath och det snabba minnet att göra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså min Macbook Pro är sprillans ny,Core 2 Duo samt 4g internminne!lika förbannat så tycker jag att det ibland kan ta lite tid(3-4sek)att ladda vissa patcher,men det får man väll leva med.Kan fortfarande inte fatta att en sofftie kan låta så sjukt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså min Macbook Pro är sprillans ny,Core 2 Duo samt 4g internminne!lika förbannat så tycker jag att det ibland kan ta lite tid(3-4sek)att ladda vissa patcher,men det får man väll leva med.Kan fortfarande inte fatta att en sofftie kan låta så sjukt bra

Jo men Core 2 Duo använder FSB inte Quickpath, det gör en jävla skillnad när man ska föra över stora samplingar i minnet.

För mig tar de flesta patcharna 1-2 sekunder att ladda, dom allra största tar kanke 3-4 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

En litet inhopp här - När det gäller att ladda samplingar till instrumentpluggar så är det snarare hårddisken som är huvudfaktorn, inte internminnet. Minnet klarar typ 3-5 GB / s - något som hårddisken inte är i närheten av med kanske 0.1 GB/s på en riktigt snabb disk (läs: inte en laptopdisk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...