Jump to content
Annons

Var ligger felet i Svensk Pop/Dance Mixning?


mattssons

Recommended Posts

Vi vet alla att det finns duktiga lÄtskrivare i Sverige, Àven om det nu för tiden mest skrivs ballader och radio pop/rock.

Synd tycker jag dÄ jag arbetar som Dj och skulle gÀrna spela mer Svensk DANCE och gÀrna med svenska texter men ett problem finns. 80% hÄller inte ljudtekniskt.

HÀr inne kanke mest hÀnger musiker, men FINNS DET nÄgra enkla svar pÄ varför SEPTEMBER lÄtar Àr bra mixade, lÄtar bra pÄ ett dansgolv och "flyttar luft" (lÀs (Dynamiska ) medans Velvet lÄtar platt som en pannkaka och har den dÀr Svenskt Àckliga sönderlimiterade mid trÀsket, dÀr allt stÄr still och ingen dynamik som kickar alls..

Andra exempel AGNES (LÀgg On AN On...suck..kanon hook, men gÄr knappt att spela..)DARIN, JANET LEON, (Fantastisk artist som borde fÄtt bÀttre "produkter..") Andreas Carlsson mÄ haft Gigantiska framgÄngar men Christina Aguilera och andra Rnb Queens mixas av Dave Pensado Tony Maserati eller Phil Than.

Man kan verkligen hĂ„lla sig för skratt nĂ€r man spelar en Svenskpoducerad lĂ„t efter en Amerikansk. Är det bara mer hantverk, SSl bord (Analog summering) och mer tid & tanke bakom dessa mixar? Kontollerade pĂ„ Stora högtalare och Mastrade av folk som fattar att sönderlimiterat lĂ„tar skit pĂ„ ett dansgolv.

Eller ligger problemet i sjĂ€lva produktionen? Lager pĂ„ lager, pĂ„ lager och alldeles för lite anvĂ€ndande av "mute" knappen? Automatiserade av volymer upp och ned? Alldeles för mycket musiker som sitter med nĂ„n medelstor lĂ„da och bouncar mixar snabbt och lĂ€t & slarvigt. (Det hĂ€r medmixning kan jag ocksĂ„, jag mastrar sjĂ€lv med 😉 LĂ„ter precis som Christina Aguilera..

E-type lÄter Skit, (kan förstÄ att det Àr svÄrt att fÄ dynamik med snabba lÄtar och baktakts basar) men varför lÄter CASCADA och framför allt INFERNAL Fantastiskt i jÀmförelse?

I princip Alla Schlager lÄtar de senaste Ären, UNDANTAGET B.W.O? CRAZY IN LOVE Jill Johnson lÄter bra,

HERO LÅTER JÄVLIGT ILLA!!! ARASH, RIGO & Crossfire Tummen upp! osv, osv

Ge mig lite bra Svenskmixade lÄtar nu dÄ!! helst innan sommaren, för just nu bojkottar jag i stort sett allt Svenskt!

Detta inlÀgg skall se som konstruktiv kritik och utan Saab och Volvo borde vi kunna exportera lite mer "FÀrdiga" artister och produktioner och inte bara lÄtar..

Undanbeder all kommentarer om kass musik etc, jag jobbar i verkligheten, spelat bÄde Kalle Jularbo, FÄgeldansen eller Jungle för att fÄ mat pÄ bordet.. /HÀlsningar Tobias Mattsson www.cascatoma.com

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Fast mycket av det som kommer frÄn andra sidan pölen Àr oxÄ jÀvligt hÄrt pressade och lÄter illa.

Men jag antar ju större artist , desto större budget , desto mer tid att fÄ till mix och master till allas belÄtenhet ( Metallica bortsett ).Kanye West mixade om lÄten Stronger med 10 olika personer innan han tyckte att den blev som han ville ha den.

Kan oxÄ vara att kunskapen och rutinen att mixa pÄ ett analogt bord hÄller pÄ att gÄ i graven , och att dom gamla rÀvarna inte vill eller fÄr inte möjligheten att mixa modern musik tex Dance/Pop.

The Loudness war is a global problem that kills music

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag tror nÀstan du svarar pÄ frÄgan sjÀlv.....Dave Pensado och ett dussin andra "over there" Àr grymt duktiga tekniker....men dÀr borta finns en sÄdan ENORM marknad för mixtekniker. GrÀddan av mixtekniker dÀr borta kan ta nÀstan 10.000 dollar för en singelmix (det förekommer Àven viss procenthandel i vissa fall)....motsvarande budget hÀr i sverige kommer inte ens upp till det belopp i svenska kronor (sjÀlvklart förstÄeligt dÄ vi Àr rejÀlt mkt mindre land)!

Dessutom, har USA en attityd dĂ€r det i princip Ă€r SJÄLVKLART att en lĂ„t som skall slĂ€ppas skall mixas av en mixtekniker. I sverige Ă€r det inte alls ovanligt att man helt hoppar över det ledet, och producenten sjĂ€lv mixar lĂ„ten....vilket inte alls behöver bli dĂ„ligt (tvĂ€rtom i vissa fall), men i mĂ„nga fall blir det inte riktigt lika bra som det hade kunnat bli....

budgeten leder ju i förlÀngningen till att duktiga svenska tekniker söker sig utomlands dÄ det inte Àr lönsamt att göra svenska mixar i lÀngden, man kan inte riktigt hÄlla igÄng en verksamhet dÀr man har svÄrt att fÄr det att gÄ runt trots gott om jobb.

vi söker oss sjÀlva till usa, dÄ man fÄr mer betalt för en liten oetablerad artist Àn man fÄr för dom flesta etablerade svenska artister....

sĂ„ kontentan blir, duktiga tekniker söker sig bort frĂ„n sverige dĂ„ det finns REJÄLT mkt mer att hĂ€mta utanför grĂ€nserna......

men, detta Àr bara mina egna tanker i Àmnet....halshugg mig inte om ni tycker att jag Àr ute och cyklar.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Problemet Ă€r vĂ€l att mĂ„nga av de lĂ„tarna du nĂ€mner Ă€r gjorda för radio i första hand och inte för dansgolvet...? DĂ„ arrar, mixar och mastrar man ju dĂ€refter. Finns det inga coola remixversioner pĂ„ de dĂ€r lĂ„tarna dĂ„? Annars fĂ„r du vĂ€l styra upp en sjĂ€lv, eller göra nĂ„n rolig mashup 😉

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😆 Tack för vettiga svar.

Det Àr bara sÄ otroligt frustrerande i mitt jobb. De lÄtar som blir kÀnda Àr "radio"plÄgor och lÄtar jÀvligt illa pÄ stora P-an.

Sen tror jag mÄnga limiterar mycket i onödan, som ett snabbt sÀtt att fÄ det att lÄta "högt" pÄ smÄ datorhögtalare, som innebÀr att det lÄter, störtlöjligt pÄ stoora högtalare. Det tar ju mer tid att automatisera och "skÀra" plats för saker och ting sÄ man kan utnyttja den volym man har att tillgÄ till max.

Mycker dansmusik Àr vÀldigt limiterat och distat och det funkar bra, det som inte funkar Àr de hÀr tegelstens/mid paket / allt stÄr stilla- lÄtarna.

Bryr mig inte sÄ mycket dock, de hÀr lÄtarna blir inga "Evergreens" direkt och hÄllbarheten och försÀljningen, placeringstid pÄ listorna minskar ju sÀmre de lÄtar...men visst Àr det synd...

Macella Araica kan stĂ„ som motpol, tjejen som mixade "Way i Are" den har vi alla hört lÀÀÀÀnge och den har nog sĂ„lt tillrĂ€ckligt â˜ș /Tobias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😄 Tack för vettiga svar.

Det Àr bara sÄ otroligt frustrerande i mitt jobb. De lÄtar som blir kÀnda Àr "radio"plÄgor och lÄtar jÀvligt illa pÄ stora P-an.

Sen tror jag mÄnga limiterar mycket i onödan, som ett snabbt sÀtt att fÄ det att lÄta "högt" pÄ smÄ datorhögtalare, som innebÀr att det lÄter, störtlöjligt pÄ stoora högtalare. Det tar ju mer tid att automatisera och "skÀra" plats för saker och ting sÄ man kan utnyttja den volym man har att tillgÄ till max.

Mycker dansmusik Àr vÀldigt limiterat och distat och det funkar bra, det som inte funkar Àr de hÀr tegelstens/mid paket / allt stÄr stilla- lÄtarna.

Bryr mig inte sÄ mycket dock, de hÀr lÄtarna blir inga "Evergreens" direkt och hÄllbarheten och försÀljningen, placeringstid pÄ listorna minskar ju sÀmre de lÄtar...men visst Àr det synd...

Macella Araica kan stĂ„ som motpol, tjejen som mixade "Way i Are" den har vi alla hört lÀÀÀÀnge och den har nog sĂ„lt tillrĂ€ckligt 😄 /Tobias

Bara googlade pÄ namnet i din sista mening och detta dök upp:

http://www.soundonsound.com/sos/feb08/arti...etrack_0208.htm

Mycket intressant lĂ€nk i min mening 🙂

MVH

Johan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...