Jump to content
Annons

iMac Apogee Duet och guitar rig3?


Skanerost

Recommended Posts

Hej,

Hoppas att någon kan hjälpa mig, jag håller på att få gråa hår!

Kom hem glad i hågen köpt guitar rig3 kontrol edition, problemet är att jag hittar inte hur eller vad jag ska hitta på för att få ljudet ut i högtalarna!

Idag har jag högtalarna kopplade till Apogee kortet men hur kopplar jag för att få guitar rig att lira i denna kombinationen?

Har testat att koppla out på Apogee kortet men det ger inget och kollat settings men jag måtte missa något eller vara fruktansvärt trög!

Någon som kan styra in mig på rätt spår?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kollade Natives hemsida lite snabbt för att få lite överblick i vad Guitar Rig 3 control är. Så som jag fattar det är det en effektpedal som använder sig av mjukvara och en signal in för att fixa till ljudet.

Koppla in RIG3 till datorn via usb kontakten. Sedan kopplar du in din gitarr i någon av ingångarna till RIG3. Du måste ju ha en signal som RIG3 ska jobba med, iaf någon form av det.

ALT1. Nu kopplar du RIG3 direkt till dina högtalare via OUTPUT

ALT2. Eller kopplar du RIG 3 OUTPUT till ditt ljudkorts INPUT och sedan får du välja rätt i programvaran. I ALT 1 går du inte genom DUET'en AD/DA omvandlare utan det blir nog det interna.

Jag kanske är ute och cyklar men jag tror det bör funka.

Du måste också ha pluggarna i mjukvaran aktiva. Det fanns lite bilder på natives hemsida.

http://www.native-instruments.com/typo3tem.../5c511a35f7.jpg

http://www.native-instruments.com/index.ph...5fee3079048d089

Hoppas det hjälper lite 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Rig Control är bara en midikontroller med inbyggt ljudkort. Om du endast vill använda den som just midikontroller för att styra och byta ljud, ska du INTE koppla in gitarren i Rig Control utan i din Duet. Då kommer det att fungera prima.

Gitarr--->Apogee Duet--->dator

Rig Control--->dator

Två skilda kedjor med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rig Control är bara en midikontroller med inbyggt ljudkort. Om du endast vill använda den som just midikontroller för att styra och byta ljud, ska du INTE koppla in gitarren i Rig Control utan i din Duet. Då kommer det att fungera prima.

Gitarr--->Apogee Duet--->dator

Rig Control--->dator

Två skilda kedjor med andra ord.

Tack som f*******n jag har verkligen haft klydd med detta att det var så logiskt det var jag aldrig med på 😉

Men nu funkar det precis som jag vill lite justerande mellan programen nu apogee logic och guitar rig men nu närmar det sig !

Stort tack tänkte kolla lite närmre vad midi delen gör via guitar rig!? Har du lust att förklara det lite närmre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som f*******n jag har verkligen haft klydd med detta att det var så logiskt det var jag aldrig med på 😆

Men nu funkar det precis som jag vill lite justerande mellan programen nu apogee logic och guitar rig men nu närmar det sig !

Stort tack tänkte kolla lite närmre vad midi delen gör via guitar rig!? Har du lust att förklara det lite närmre?

Med pedalen kan du styra Guitar Rig t ex byta mellan patchar, klicka av och på effekter osv. Längst ned i racket ska du kunna klicka fram pedalen, sen kan du välja vad de olika switcharna ska göra därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en dina tips har jag fått det att fungera men har dock fått en massa nya problem!!

Ett av problemen jag har är klick och avbrott i ljudet! Spelar man på gitarren får men en massa störiga klick knaster och konstiga ljud! Kräver att man startar om datorn och sedan fungerar det ett tag till!

Problem två att spela in i Logic verkar mest ge ett extremt tråkigt och för att tala klarspråk skit ljud! Burkigt och lågt även om jag skruvar upp gain på mitt Apogee kort!

Jag får helt enkelt inget trevligt ljud, börjar mer och mer hysa agg mot native !

Kan någon hjälpa mig lite här så jag får det att fungera?

Setupen är Hagströms Select Swede kopplad till Apogee kortet och sedan sköts allt av min iMac

Om ni behöver lite mer info eller printscreens tveka inte att be om det 😛 Jag är bara glad om jag får detta att lira!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har problem med klick och knaster kan det vara din ljudbuffer som är för lågt ställd. Ställs in i Logic om du spelar in där, eller i Guitar Rig om du kör den i Stand Alone. För att använda Guitar Rig i Logic måste du lägga Guitar Rig som insert på kanalen du spelar in på i Logic. Du ska inte ha programmet Guitar Rig igång då, utan du styr allt inifrån Logic.

Det är inte fegt att läsa manualer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har problem med klick och knaster kan det vara din ljudbuffer som är för lågt ställd. Ställs in i Logic om du spelar in där, eller i Guitar Rig om du kör den i Stand Alone. För att använda Guitar Rig i Logic måste du lägga Guitar Rig som insert på kanalen du spelar in på i Logic. Du ska inte ha programmet Guitar Rig igång då, utan du styr allt inifrån Logic.

Det är inte fegt att läsa manualer 😆

Tack för svaret, men jag har nog inte utryckt mig klart nog 🙂 Jag har läst manualen den säger mig inget mer ...

Jag har ändrat ljudbufferten i Guitar Rig som standalone, men det hjälper inget! Det klickar och knastrar ända tills jag rebootar Macen!

I Logic när jag använder guitar rig som en plug får jag inget knaster inget klick allt funkar hyggligt tills jag ska spela in ljudet! Då får jag ett helt dött tråkigt ljud ! Det är som att lägga högtalaren i en kakburk med marshmellows i 😎 Allmänt dämpat alltså!

Jag har inte dessa problemen med andra pluggar eller instrument så länge de inte går genom guitar rig som plugin!

Hoppas att mitt problem blev lite klarare jag håller på att förlora mitt lilla förstånd ... det jag har kvar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...