Jump to content
Annons

Ingen IN-signal när jag spelar in!


Phobophobia

Recommended Posts

Jag har aldrig haft det här problemet tidigare, och kommer inte underfund med varför det inte fungerar nu.

Jag tänkte spela in gitarr idag, men får inget inspelat. Det borde vara någon inställning i Logic, men jag hittar den inte. Jag har kontrollerat allting; micken/XLR-sladden funkar som det ska, dvs jag får insignal enligt mitt ljudkort (ett Edirol FA-101, där LED-lysena indikerar på att ljud kommer in). Jag har valt mitt ljudkort som in- och utsignal både i mina systeminställningar och i Logic (Preferences > Audio Settings). Min SM57:a är ansluten till Input 2 i ljudkortet. Testar att spela in, men inget blir inspelat. Jag förstår att det måste bero på någon separat inställning på min audio-kanal (har valt Input 1-2, det kanske är där skon klämmer?), men jag hittar det inte.

Det finns säkert någon skitenkel lösning på det här... Någon?

Redigerat av Phobophobia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första frågan, vad är det som skiljer just denna inspelningen från de andra du gjort?

Har du verifierat att det verkligen är en audiokanal du spelar in på? (släng upp mixern och se vilken audiokanal som visar insignal när du klinkar på gitarren).

En liten parrantes, eftersom det är en mono-signal (en mikrofon) du vill spela in skall input vara "input 2" eller "input 1" och inte en stereosignal (input 1-2). Det som händer om du har en monosignal men spelar in i stereo är att ljudfilen blir dubbelt så stor eftersom även ljudlöshet "låter" i datorvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första frågan, vad är det som skiljer just denna inspelningen från de andra du gjort?

Har du verifierat att det verkligen är en audiokanal du spelar in på? (släng upp mixern och se vilken audiokanal som visar insignal när du klinkar på gitarren).

En liten parrantes, eftersom det är en mono-signal (en mikrofon) du vill spela in skall input vara "input 2" eller "input 1" och inte en stereosignal (input 1-2). Det som händer om du har en monosignal men spelar in i stereo är att ljudfilen blir dubbelt så stor eftersom även ljudlöshet "låter" i datorvärlden.

Ahh! Hade av någon anledning valt Stereo och inte Mono, och det var det som var problemet. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...