Moje Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Ett ämne som jag misstänker berör oss som driver inspelningsstudios i företagsform... Det har kommit en ny skattelag, som innebär att alla näringsidkare fr.o.m 2010 måste uprätta ett s.k. "kassaregister" när man tar emot kontant betalning för tjänster. Vad tror ni - kommer detta att gälla även oss som har studios?
MrBluesman Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 (redigerat) Jag är ingen expert, men... svarade du inte just på det själv? -Om det nu är så att det gäller "alla näringsidkare"... Redigerat 1 februari 2009 av MrBluesman
Moje Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 Jag är ingen expert, men... svarade du inte just på det själv?-Om det nu är så att det gäller "alla näringsidkare"... Hehe... jo, men det är ju så att uttalanden från Skatteverket ofta kan verka lite tvetydiga. Bl.a. så har de angett en massa mer eller mindre kluriga undantag till att det skulle gälla "alla". Jag är ingen ekonomiexpert, och jag tänkte att kanske någon har lite bättre koll på just detta.
pme (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Tja, tar du betalt med kontanter så blir det nog så. Och det är väl en massa nya regler för kassaapparater också.
Moje Postat 1 februari 2009 Trådstartare Postat 1 februari 2009 (redigerat) I vår studio är det många yngre band som spelar in, och de betalar nästan alltid kontant (antar att de skrapar ihop slantarna tillsammans...). Jag antar att vi får ligga på dem hårdare att betala in på bankgirot nu, så kanske man kan slippa teknikaliteterna kring ett kassaregister. Det verkar ju dock finnas utrymme att ha en viss mängd av kontant betalning (undantag 1) utan att behöva upprätta kassaregister: "Med försäljning i obetydlig omfattning bör avses försäljning som för ett räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp." (SKVs hemsida) Redigerat 1 februari 2009 av Moje
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.