Jump to content
Annons

Steelpankurs i Stockholm

Recommended Posts

magnus_fossum (oregistrerad)
Postat

Lär dig spela steelpans (oljefat): ☺️☺️☺️

Steelpan.jpg

Annons
Postat (redigerat)
har trådskaparen nån kunskap i stämmandet av detta märkliga instrument?

Jodå, jag vet i alla fall att det är väldigt svårt att stämma instrumenten. Om du har en dyr bra steelpan så tycker jag inte att du ska försöka själv. Om du har en billig "turistpanna" som kanske inte ens är i fullstorlek (mindre diameter än ett oljefat, dvs, mindre än ca 60 cm), så kan du ju använda den att träna stämning på.

Rudy Smith och Simo Tiainen brukar stämma åt banden och kurserna i Stockholmstrakten. En handfull andra personer kan göra "först-hjälpen-insatser" med en enstaka urstämd ton tex. Var bor du?

Redigerat av magnus_fossum
Postat
Jodå, jag vet i alla fall att det är väldigt svårt att stämma instrumenten. Om du har en dyr bra steelpan så tycker jag inte att du ska försöka själv. Om du har en billig "turistpanna" som kanske inte ens är i fullstorlek (mindre diameter än ett oljefat, dvs, mindre än ca 60 cm), så kan du ju använda den att träna stämning på.

Rudy Smith och Simo Tiainen brukar stämma åt banden och kurserna i Stockholmstrakten. En handfull andra personer kan göra "först-hjälpen-insatser" med en enstaka urstämd ton tex. Var bor du?

Den jag har är svensktillverkad av ett oljefat,står vem som gjort den,kan kolla sen för jag har den inte hemma.

Det är en Alt iallafall.

Postat
Det är en Alt iallafall.

Om det är en Alt så skall instrumentet bestå av 2 fat. Stämmer det?

Postat
två fat? näe det är ett men jag ska ut till byn idag å kollar mer,kanske en bild också

Gärna en bild uppifrån där man ser de olika tonfälten i så fall.

• 2 veckor senare...
Postat

Steelpankursen är igång med 6 deltagare. Det finns plats för ytterligare 4 😐🙂🥰🙂. Det går fortfarande att hoppa på kursen och då får man dessutom rabatt för de gånger man missat. Tipsa gärna personer ni tror kan vara intresserade! Nästa kurstillfälle är på onsdag 25/2. Obs att tiden i affischen är fel: 18.30 - 20.00 skall det vara.

Magnus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.