Jump to content
Annons

CUBASE - EZDRUMMER


Hyphon

Recommended Posts

Är en flitig användare av analog inspelning i Cubase. Fungerar kanon sen ett par år. Tänkte nu vidga vyerna och har köpt EZDrummer för att få med lite enkla trumkomp. Har kört igång det hela och EZD kommer snyggt och prydligt upp i Cubase när jag väljer det på VST i. Min tanke var att köra på de färdiga beats som finns i EZD. När jag startat det i EZD hör jag ljudet och ser också att ljudet finns i systemet genom att EZD (genom Cubase) visar aktiv utgång.

MEN, jag kan inte spela in ljudet............???

Vilket trollspö ska jag använda?

ps jag har haft ett fungerande keybord tidigare och kört det via MIDI fast med andra VSTs. Men eftersom jag kör en ren intern grej i datorn kan jag knappast behöva använda nån miditrigg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själva EZ-browsern används främst för att enkelt lyssna på olika grooves. Sen är tanken att man ska dra och släppa det man gillar till ett spår i Cubase projektfönster. Skapa ett midi-spår, sätt EZ som output och dra sen det du vill ha med från EZ till detta spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det väl så här, att man spelar väl inte in ljudet, utan man spelar in midisignaler på ett midispår

som man sen exporterar eller fryser och då hämtas de ljud man använt och man får då en wav/mp3-fil.

Och just detta är för övrigt helt genialt...

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

man spelar in midisignaler på ett midispår som man sen exporterar eller fryser och då hämtas de ljud man använt och man får då en wav/mp3-fil.

//Jocke

Vad menar du (rent praktiskt)?

Jag brukar köra EZDrummer från ett MIDI-spår som sen spelar ut på e kanal för kagge, virvel, pukor, överhän mm. Efter det så lägger kompressor, eq mm på individuellt på kanalerna och då jag är nöjd så fryser jag hela EZDrummer VSTI (utan att exportera det). Är det så du menar eller ska jag göra på något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du (rent praktiskt)?

Jag brukar köra EZDrummer från ett MIDI-spår som sen spelar ut på e kanal för kagge, virvel, pukor, överhän mm. Efter det så lägger kompressor, eq mm på individuellt på kanalerna och då jag är nöjd så fryser jag hela EZDrummer VSTI (utan att exportera det). Är det så du menar eller ska jag göra på något annat sätt?

Det funkar bra att göra som du gör. Det är ju det som är hela tanken med att frysa.

Jag har personligen aldrig testat att frysa ett VSTi, så jag vet inte vad som sker med själva midispåret, typ om det försvinner eller nåt, men såvida det inte finns nån form av "unfreeze" så borde ju allt från EZD (volym, pan, efx osv.) bakas ihop till ett stereospår så att man slipper se alla separata EZD-spår.

Jag borde nog testa att frysa för jag stör mig lite på att se typ 700 spår hela tiden.... 🙁🙂

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en flitig användare av analog inspelning i Cubase. Fungerar kanon sen ett par år. Tänkte nu vidga vyerna och har köpt EZDrummer för att få med lite enkla trumkomp. Har kört igång det hela och EZD kommer snyggt och prydligt upp i Cubase när jag väljer det på VST i. Min tanke var att köra på de färdiga beats som finns i EZD. När jag startat det i EZD hör jag ljudet och ser också att ljudet finns i systemet genom att EZD (genom Cubase) visar aktiv utgång.

MEN, jag kan inte spela in ljudet............???

Vilket trollspö ska jag använda?

ps jag har haft ett fungerande keybord tidigare och kört det via MIDI fast med andra VSTs. Men eftersom jag kör en ren intern grej i datorn kan jag knappast behöva använda nån miditrigg...

Jag ber om ursäkt. Jag tror jag fattade dig lite fel.

Det är ju så som Bonzo skriver, att beats och loopar fungerar som dra-och-släpp. Man spelar inte in dessa.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mordoroth (oregistrerad)
Vad menar du (rent praktiskt)?

Jag brukar köra EZDrummer från ett MIDI-spår som sen spelar ut på e kanal för kagge, virvel, pukor, överhän mm. Efter det så lägger kompressor, eq mm på individuellt på kanalerna och då jag är nöjd så fryser jag hela EZDrummer VSTI (utan att exportera det). Är det så du menar eller ska jag göra på något annat sätt?

Jag har länge funderat på om följande går att göra när det gäller EZ Drummer...

1. Hur kan jag EQ:a enskilda delar av trumsättet? T.ex. virveln för sig, baskaggen för sig etc.?

2. Vad innebär det att "frysa" EZD?

Det jag gör är att antingen "programmera" ett egent trumspår på en MIDI-kanal eller välja något förprogrammerat ur VST-banken. Sedan har jag EQ:at hela trumspåret. Visserligen kommer jag åt de olika delarna av trumsetet genom de olika frekvenserna i EQ:n, men jag tycker inte att jag får till ljudet perfekt när det t.ex. gäller virveln eller hi-hat. Virveln blir för vass (har testat olika säker med velocity m.m.) och hi-hat blir för skrikig och vass den med. Minskar jag på frekvenserna för dessa delar så påverkas hela ljudbilden för trumsetet tycker jag...

är nybörjare på det här med mixning så förklara så enkelt det går... tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge funderat på om följande går att göra när det gäller EZ Drummer...

1. Hur kan jag EQ:a enskilda delar av trumsättet? T.ex. virveln för sig, baskaggen för sig etc.?

2. Vad innebär det att "frysa" EZD?

Hur länge..när köpte du ditt EZ? Vilken daw sitter du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att rutta varje puka, cymbal osv till en varsin kanal i EZD? Går ju iallafall i Addictive...

Om du nu har EZ Drummer som intrument i "intruments" så öppnar du VSTi-racket o kikar på knappen som ser ut som en låda med en pil ur eller nåt...så kan du klicka på den och då får du upp varje del i trumsetet och sen är det bara att bocka för de som du vill rutta ut så kommer de upp på varsina spår.

Funkar som sagt på Addictive...testa?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Mordoroth (oregistrerad)
Hur länge..när köpte du ditt EZ? Vilken daw sitter du på?

Få se nu, måste ha varit sommaren 2007... CUBASE SE 3

Om du nu har EZ Drummer som intrument i "intruments" så öppnar du VSTi-racket o kikar på knappen som ser ut som en låda med en pil ur eller nåt...så kan du klicka på den och då får du upp varje del i trumsetet och sen är det bara att bocka för de som du vill rutta ut så kommer de upp på varsina spår.

Intressant, ska kolla upp det. Återkommer...

Har letat och läst men inte hittat något sätt att kunna EQ:a separata delar av trumsetet på. Kan dock lägga upp t.ex. baskaggen på en egen kanal, men jag kommer inte åt att justera EQ:n på enbart den kanalen...

Tack så länge...

Redigerat av Mordoroth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...