Jump to content
Annons

Välja ljudkort till nya datorn

Recommended Posts

mejiro (oregistrerad)
Postat

Jag får i dagarna min hem-pc via jobbet och tänkte konfigurera den så att jag kan ta upp min gamla musikhobby igen. Det är ca 15 år sedan jag senast skapade musik i datorn, då hade jag en Macintosh Classic II och ett Cubasis-program som levererades på en floppy-diskett. Jag antar att en hel del har hänt sedan dess.

Min nya dator levereras med 3,4 Ghz Pentium 4 med 800 MHz-bus, 320 GB HD med 7200 rpm, 1024 MB DDR 533 Mhz och Windows XP. Ljudkortet är ett SB Audigy 2 zs vilket jag efter att ha läst en hel del trådar här på forumet förstått inte alls duger i hemstudiosammanhang. Nu är jag förvisso supernybörjare, men man har ju lärt sig att det i längden inte lönar sig med halvmesyrer.

Frågan är då vilket ljudkort som ger mina amatörbehov mest nytta / minst strul. Någon talar varm om Audiotraks Maya 44 mk II som finns på Jam för 1295 kr. Jag tror att det täcker mina behov, men det är ju en djungel därute... Standardkortet verkar ju annars vara Audiophile 2496 och det känns ju helt klart lockande för 995 kr, särskilt då det tydligen följer med Reason Adapted och en version av Ableton live. Jag uppskattar kort som levereras med tillräckligt med mjukvara för att komma igång direkt. Har ingen aning om Maya 44 kommer med någon sequenzer eller virtuell synth.

Vad säger ni experter här på forumet (om ni nu har tid för en absolute beginner). Vilka ljudkort rekommenderas och varför. Jag lockas av Maya's mic preamp. Jag vill helst få med några bra program. Fick man inte ett med reducerat Ableton live till ESI Juli eller var det kanske ett Cubasis till Emu 0404?

Annons
Postat

Som "supernybörjare" med "amatörbehov" så skulle jag nog säga att du klarar dig med Audigy-kortet. Om du letar lite här så kommer du att hitta länkar till alternativa drivrutiner som gör att du nästan säkert kommer att få tillräckligt bra prestanda för demoinspelningar.

Ok, det lär ju knappast va fel att köpa nåt av de korten du nämner (de är bra allihop), men jag skulle föreslå att du istället lägger de pengarna på nåt annat, t.ex. en extern preamp eller en bra mick...

mejiro (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Android!

Tack för responsen. Du har helt rätt; först ska jag se hur långt Audigy 2 räcker. Jag har sökt lite till på forumet och har hittat Kx-driver och ASIO4ALL. Är det dessa du menar? Jag måste erkänna att jag inte fattade särskilt mycket, annat än att det handlade om ASIO och olika samplingsfrekvenser.

Känner mig trots allt lockad av de "riktiga" ljudkorten, inte minst pga de program som följer med. Som amatör känns det som jag skulle klara mig ett tag med de versioner av Ableton live och Reason som följer med Audiophile 2496-kortet. Att köpa en full Ableton live 4 och Reason 2.5 är ju en ganska stor investering.

Om jag nu nöjer mig med Audigy 2 och installerar kx-driver:n. Vad har jag då för kvarvarande begränsningar? Blir inspelningen endast 16 bit med ASIO? Vad är det i övrigt som gör att nästan ingen här på forumet verkar köra med Audigy 2-kort eller motsvarande till sin hemstudio?

Redigerat av mejiro
Postat

Jag har själv Audiophile 2496 vilket fungerade hur bra som helst från scratch.

Däremot har jag hjälpt en polare att få igång hans Audigy 2 för inspelning, och det var ett rent helvete!! Det gick till slut efter ungefär 1 veckas testande och svordomar. Vi kunde inte använda Creatives egna ASIO eller kx-drivers. ASIO4All är vad han kör med nu och han har väl fått ner latencyn till hyfsade nivåer(8 ms). Han har en värstingdator förutom ljudkortet så vi har säkert sluppit elände tack vare prestandan på hans dator.

Postat

Hur kan det varit ett helvete? Är väl inte så svårt 🙂 Mitt Audigy 2 funkar fint både med Creatives ASIO och kX Project 🙂 Om man endast håller på med musikskapande osv är kx-drivrutinerna att föredra imo (om man nu bestämmer sig för att ha audigy över huvud taget) 🙂 Vet man vad man gör ska det alltså inte bli några problem 😄

Postat

Vi lyckades inte få någon insignal alls till Cubase med Creative ASIO eller kx. Utan att ändra något körde vi ASIO4ALL och då fick vi direkt signal.

Sen fick vi strula för att få ner latencyn. Sedan återstod problemet med att endast höra vad man spelar igenom Cubase med effekter osv. Vi hörde nämligen både insignal till kortet och signalen ut från Cubase. Det visade sig vara inställningar i Audigys mixer, men inte fan var det lätt att hitta. man skulle klicka på en knapp som inte såg ut som en knapp och ändra REC-meterns valmöjligheter...

Inte är jag nån kung, men jag har ändå jobbat som dataprogrammerare och är inte HELT borta med datorer...

Jag jämför med Audiophile 2496 som jag installerade veckan innan jag hjälpte polaren. Där var t.ex. mixerkonsolen helt logisk, så det var enkelt att hitta inställningsmöjligheter. Nu är ju inte Audigy optimerad för musikskapande, men hur vi än letad på nätet så hittade vi inte svar på de här grejerna. Manual? Glöm det, fanns inget om det här i den...

Nåja, nu funkar hans grejer bra så det gick till slut, men ingen ska påstå att det var lätt, inte för oss iaf...

mejiro (oregistrerad)
Postat

OK, så om jag ska testa en tid med mitt Audigy 2 så är rekommendationen att ladda ner både ASIO4ALL och kx-drivern. Då ska det funka och man kan enligt zstevie komma ner i 8 ms latency. Antar att det bara blir inspelning i 16 bitar med ASIO med denna konfiguartion...

Min fråga blir då vilka egenskaper som Audigy-kortet får med de nya drivrutinerna. Funkar kortet fortfarande som vanligt till andra aplikationer, t.ex. DD 6.1-ljud till DVD-filmer och EAX till dataspel? Och om jag sen köper Audiophile 2496, ska man då ha kvar Audigy-kortet för annant än audio och vilka konflikter kan man då råka ut för?

Till sist; om jag inte köper upp mig står jag utan program. Finns det något billigt program för nybörjaren att komma igång med, typ motsvarande de nerbantade versionerna av Live och Reason som följer med M-Audios kort? Någon använde Magix's Music Maker 2005. Duger verkligen det eller vad finns det annars i budgetklassen som man kan komma igång med?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
OK, så om jag ska testa en tid med mitt Audigy 2 så är rekommendationen att ladda ner både ASIO4ALL och kx-drivern. Då ska det funka och man kan enligt zstevie komma ner i 8 ms latency. Antar att det bara blir inspelning i 16 bitar med ASIO med denna konfiguartion...

Med creatives asio-drivers kommer du lätt ner i 2 ms med din snabba dator.

Audigy klarar 24 bitars inspelning också.

Audigys rykte är för övrigt oförtjänt dåligt.

Postat (redigerat)
Min fråga blir då vilka egenskaper som Audigy-kortet får med de nya drivrutinerna. Funkar kortet fortfarande som vanligt till andra aplikationer, t.ex. DD 6.1-ljud till DVD-filmer och EAX till dataspel? Och om jag sen köper Audiophile 2496, ska man då ha kvar Audigy-kortet för annant än audio och vilka konflikter kan man då råka ut för?

Det bästa är ju om du skulle få igång Creatives egen asio. Vi lyckades inte...

När vi tröck in kx-drivisarna så ersattes Creatives egen mixer med kx, vet inte hur 6.1-ljudet funkade, eftersom vi var så inställda på att få ljud i Cubase så hann vi aldrig testa de grejerna innan vi slopade kx helt.

Vi installerade om creatives egna och testade sedan med asio4all som gav signal direkt. Nu funkar ju hans 6.1 osv... Eftersom han bara använder asio4all-drivisarna endast i Cubase. För allt annat gäller samma som förut.

Latencyn beror väl på en massa andra saker också förutom ljudkort om jag inte är helt ute och cyklar.

Kör du med 2 kort så borde ditt enda problem bli vart du ska lägga ditt ut-ljud från. Ska du ha dedikerade högtalare för musikskapande och köra ut det ljudet från nya ljudkortet så är det väl inga problem. Annars måste du ju ha nån mixer eller nåt eftersom du antagligen inte har dubbla ingångar på ditt nuvarande högtalarsystem. Och ja just det, om du använder 2 kort och har en jädra massa prylar på din dator så bör du se till att ljudkortet får en egen IRQ, annars kan det väl bli konflikt med det...

Visst är det också nåt med creatives audigy att man måste spela in i 44.1 kHz, den stöder inte 48?? En liten fotnot bara, kommer ihåg att vi tjorvade ett tag med det också :rolleyes:

Redigerat av ztevie
Postat

Det bästa är ju om du skulle få igång Creatives egen asio. Vi lyckades inte...

När vi tröck in kx-drivisarna så ersattes Creatives egen mixer med kx, vet inte hur 6.1-ljudet funkade, eftersom vi var så inställda på att få ljud i Cubase så hann vi aldrig testa de grejerna innan vi slopade kx helt.

Vi installerade om creatives egna och testade sedan med asio4all som gav signal direkt. Nu funkar ju hans 6.1 osv... Eftersom han bara använder asio4all-drivisarna endast i Cubase. För allt annat gäller samma som förut.

Latencyn beror väl på en massa andra saker också förutom ljudkort om jag inte är helt ute och cyklar.

Kör du med 2 kort så borde ditt enda problem bli vart du ska lägga ditt ut-ljud från. Ska du ha dedikerade högtalare för musikskapande och köra ut det ljudet från nya ljudkortet så är det väl inga problem. Annars måste du ju ha nån mixer eller nåt eftersom du antagligen inte har dubbla ingångar på ditt nuvarande högtalarsystem. Och ja just det, om du använder 2 kort och har en jädra massa prylar på din dator så bör du se till att ljudkortet får en egen IRQ, annars kan det väl bli konflikt med det...

Visst är det också nåt med creatives audigy att man måste spela in i 44.1 kHz, den stöder inte 48?? En liten fotnot bara, kommer ihåg att vi tjorvade ett tag med det också :rolleyes:

Man måste spela in med 48kHz 😛

Postat
Till sist; om jag inte köper upp mig står jag utan program. Finns det något billigt program för nybörjaren att komma igång med, typ motsvarande de nerbantade versionerna av Live och Reason som följer med M-Audios kort? Någon använde Magix's Music Maker 2005. Duger verkligen det eller vad finns det annars i budgetklassen som man kan komma igång med?

När det gäller program, så är det en bra idé att titta på Cubase SE ( kostar ca 1500:- ), eftersom det alltid kan uppgraderas till SL eller SX om du vill det i framtiden.

Cubasis följer med vissa ljudkort och kan fungera mycket bra, men det är inte lika självklart att det alltid kommer att gå att uppgradera det, eftersom det inte tillhör Cubase-familjen längre...

Postat

Finns även miniversioner av Cakewalk (som senare kan uppgraderas till Sonar)... Titta här för en liten jämförelse...

/kärringen mot strömmen

Postat

på mackies hemsida delar de just nu ut Traktion 1.0 gratis.

en sequenser som har stöd för det mesta som cubase har.

googla runt så skall du finna, har ej länken nu, men har programmet :-P

Postat
på mackies hemsida delar de just nu ut Traktion 1.0 gratis.

en sequenser som har stöd för det mesta som cubase har.

googla runt så skall du finna, har ej länken nu, men har programmet :-P

http://www.mackie.com/tracktionpromo

Har bekantat mig lite med programmet och det verkar faktiskt riktigt trevligt! Har väl det mesta man kan tänkas behöva och ett fiffigt gränssnitt som är riktigt smidigt när man vant sig vid det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.