Jump to content
Annons

Låtskrivarmaskin


lagoon

Recommended Posts

Jag har precis gett mig ut i studiojungeln på jakt efter en bra inspelningsanläggning som passar mina behov och snabbt insett att det inte är någon enkel uppgift.

Jag vill fokusera på en så kreativ miljö som möjligt med fokus på instrumentspelande och låtskriveri.

Själva inspelningen är tänkt att mer vara ett smidigt sätt att kunna testa/dokumentera låtidéer samt färdigskrivna låtar i hemmet än att mixa och få ett supersnyggt ljud även om det vore ett stort plus.

Jag vill kunna ha möjlighet att spela in flera stycken samtidigt och även ibland spela in på andra platser än hemma.

Därför har jag tänkt skaffa mig en tascam 2488 MKII porta. Eftersom jag är ganska ointresserad av inspelningsprogram och bara vill att allt ska funka så verkar den passa mig bra. Jag har funderat på att uppgradera min dator för inspelning men snabbt insett att det skulle bli rätt mycket dyrare eftersom det skulle innebära att ja måste byta ut allt vilket jag inte är speciellt pigg på. I princip ska det vara så pass enkelt att jag bara kopplar in några mickar och trycker på rec och ändå får ett bra ljud med förutsättningen att det jag spelar låter bra.

Det finns säkert billigare portor men det är antalet kanaler jag vill åt och det verkar som de flesta billigare portorna har färre kanaler och inte samma möjligheter till att spela in flera samtidigt.

Jag har läst flertalet trådar i detta forum om att spela in gitarr och sång samtidigt och har förtått att det är lite krångligt om man inte vill att det läcker in sång i gitarrmicken och tvärt om. Eftersom jag inte kommer hålla på och mixa så mycket så är inte det ett stort problem utan jag nöjer mig bra med att få ett välbalanserat ljud från början genom att rikta in mickarna så att sången och gitarren kommer fram på ett snyggt sätt.

Men just detta leder till min första stora fundering. Vad ska man skaffa sig för mickar?

Rummet jag har tänkt spela in i tycker jag låter helt okej akustikmässigt så det kanske skulle vara en bra idé att fånga upp rumsljudet? Men samtidigt vill jag få den där närheten i ljudet, så man får den där intima känslan på sång och gitarrklink. Detta har jag ingen aning om hur jag ska lyckas uppnå så jag tar mer än gärna emot förslag på olika micktyper, antal mickar och hur man kan rikta dem. Jag vill inte krångla till saker för mycket för mig själv så jag vill nog inte använda mig av mer än max 4 mickar för samtidig inspelning av gitarr och sång. En mickrofon som tar upp gitarrljudet och en som tar upp sången på nära håll, eventuellt någon/några mick/mickar som tar upp rumsljudet, vad tror ni om det?

Jag är jättetacksam för idéer om hur jag kan gå tillväga eftersom inspelning är ett ganska nytt område för mig.

EDIT. Budgeten har jag inte riktigt bestämt än, portan kostar vad den kostar och mickarna ska väl vara i den lite billigare prisklassen runt 1000-lappen per mick, vet inte vad de brukar kosta?

Redigerat av lagoon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

2 st Shure SM57 + 1 st puffskydd och skippa rumsmicken (eller så köper du en Studioproject B1 för sången, fast då blir det svårare att separera instrumenten eftersom stormembranaren kommer fånga mycket gitarr om du spelar in det samtidigt! ).

1 st Mbox2

Du får alltså 2 mickar och ett externt USB ljudkort med inspelningsprogram (Pro Tools 7.4) och lite pluggar.

= <4000:- begagnat

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är det inte bara 2 kanaler i en Mbox2? Då kan jag inte spela in mer än två kanaler samtidigt. Jag behöver kunna spela in fler kanaler samtidigt då jag spelar med mitt band (piano, bas, sångx2 och två gitarrer) och även ibland micka t.ex. trumset vilket ibland kräver mer än 2 kanaler.

Datorn är för sölig för att köra inspelningsprogram och fläktarna susar som bara den vilket skulle innebära införskaffande av en helt ny dator, den är gammal. Men det kanske blir billigare att skaffa en ny dator + inspelningsutrustning ändå?

I sådant fall är nog en laptop att föredra eftersom jag enkelt ska kunna förflytta utrustningen för t.ex. trumtagningar eller inspelningar av live-framträdanden?

Redigerat av lagoon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...