Jump to content
Annons

Ska köpa nytt ljudkort


Gäst

Recommended Posts

Jag har just beställt en ny iMac och ska nu även köpa ett nytt ljudkort.

Jag har varit inne på att köpa ett firewire kort på 8 kanaler. Tanken var ett Saffire Pro 24I/O. Men då jag inte kommer spela in trummor nu i början så har jag mer tänkt att köpa ett mindre men dyrare. Kommer att spela in gitarr, sång, bas, piano, bakgrunds kör (liten) mm. Min tanke var då att jag kanske skulle köra på ett apogee duet men det kanske är dumt? Eller??. Det andra alternativet var väl då att köra på ett pro 24I/O, som jag kommer ha större använding av senare. Tanken var att man får kanske bättre kvalite ur duet, än saffire kortet?

Eller är jag helt fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okey men då blir det inte det då kanske.

Men när jag var in på apple store så hade dom Focusrite saffire och sa att det skulle fungera finfint. Dom kanske har fixat det på sista tiden dåe.

Men jag satsar ganska högt med kvaliten osv men skulle apogee duet fungera bra? För mindre produktioner. Sedan när det kommer till att spela in trummor osv så får jag fixa ett större kort. Det jag kollad in (förmodligen kommer köpa) är Apogee Ensemble och köpa till 8 preamps så jag får 12kanaler.

Vore inte det bäst. Eller hur blir det med duet kortet?

Duet och Ensemble ska ha samma AD/DA-omvandlare och preampar, så ljudet/kvalitén bore ju vara den samma. 😉.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Även RMEs kort ska väl vara av bra kvalité. Vet inte hur de är med mac (tänkte mest på agere-chipsetet, om nu din mac har det...) eller hur de står sig kvalitetsmässigt mot apogee... men kanske bättre än Focusrite Saffire Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag kör med 2 RME-kort på samma ASIO-drivare. Det är de bästa kort jag varit med om. Men jag använder inte de integrerade AD/DA på 9632-kortet eftersom jag använder DM1000:s AD/DA och bara använder digitala I/O på korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan överleva på två in- och utgångar är Duet ett jättebra val, och det är väl ganska sällan man i hemstudio behöver mer än två kanaler om man inte spelar in trummor. Preamparna har bra förstärkning (75dB) och både de och omvandlarna låter väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa utanför datorn kommer jag inte göra.

Jag kommer klara mig på 2 ingångar till att börja med och det blir nog ett duet faktiskt. Sedan ett ensemble med extra preamps till 😉. Tror jag blir fin fint!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just beställt en ny iMac och ska nu även köpa ett nytt ljudkort.

Jag har varit inne på att köpa ett firewire kort på 8 kanaler. Tanken var ett Saffire Pro 24I/O. Men då jag inte kommer spela in trummor nu i början så har jag mer tänkt att köpa ett mindre men dyrare. Kommer att spela in gitarr, sång, bas, piano, bakgrunds kör (liten) mm. Min tanke var då att jag kanske skulle köra på ett apogee duet men det kanske är dumt? Eller??. Det andra alternativet var väl då att köra på ett pro 24I/O, som jag kommer ha större använding av senare. Tanken var att man får kanske bättre kvalite ur duet, än saffire kortet?

Eller är jag helt fel ute?

Köp mitt för en billig peng :rolleyes: HELT NYTT! de du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på om du köper Duett är att den inte har några möjligheter att byggas ut. Det du köper är det du får och om du i framtiden vill ha fler in & ut så är det ett nytt kort som gäller. Själv kan jag rekommendera Motu 828 MKIII. Grymt kort för en ok slant och möjlighet att bygga ut så det räcker ett tag framöver. Körde förresten ett Saffire LE ett tag och har aldrig märkt av dåliga drivers i OSX men däremot vägrade kortet starta i Windows när jag körde bootcamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag. Men det känns skönt att ha ett portabelt kort med. Fall man ska åka hem till någon och spela in lite sång eller liknande.

Sedan hade jag tänkt att köpa ett ensemble när jag får min nya friggebod färdig, får in mitt trumett mm. Ska ju även köpa monitorer, hörlurar micar mm så duet känns helt perfekt pris och kvalitén gör ju inte saken sämmre, och att det är portabelt. Även om jag kan få ett kort med fler kanaler runt 6k så överväger jag duet ändå faktikst 😠

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...