Jump to content
Annons

Nord Electro 3 in da house


Bergfotron

Recommended Posts

Då har man alltså tillgång till en Electro 3 sixtyone att spela på. Några första intryck:

På Electro-listan har det varit en del diskussioner om känslan i klaviaturet. Jag jämförde E2, E3 och C1 i butiken. E2 har helt klart en lite lättare känsla men skillnaden är inte stor. Mellan E3 och C1 kände i alla fall inte jag någon skillnad, men det kan förstås finnas en marginell skillnad. Någon menade att tangenterna är för hårda på e3 för att spela orgel, men i så fall skulle ju C1 vara det också. Observera att på E3 kan man välja hög eller normal triggning av orgelljuden. Hög triggning betyder att man inte behöver trycka ned tangenten långt för att den ska "ta". Detta bör väl vara samma som på C1 men jag vet inte om E2 har den funktionen.

När det gäller ljuden i E3:an kan man inte säga annat än WOW. Förutom de superrealistiska orgelljuden är pianoljuden faktiskt riktigt bra. Fabrikssamplingarna är en blandad påse. Där har man en del jobb att välja ut och ladda ned de ljud man gillar bäst och har användning av. Mellotronljuden kommer jag att ha användning av.

Vill ni veta något mer om Nord Electro 3 så fråga gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Då har man alltså tillgång till en Electro 3 sixtyone att spela på. Några första intryck:

På Electro-listan har det varit en del diskussioner om känslan i klaviaturet. Jag jämförde E2, E3 och C1 i butiken. E2 har helt klart en lite lättare känsla men skillnaden är inte stor. Mellan E3 och C1 kände i alla fall inte jag någon skillnad, men det kan förstås finnas en marginell skillnad. Någon menade att tangenterna är för hårda på e3 för att spela orgel, men i så fall skulle ju C1 vara det också. Observera att på E3 kan man välja hög eller normal triggning av orgelljuden. Hög triggning betyder att man inte behöver trycka ned tangenten långt för att den ska "ta". Detta bör väl vara samma som på C1 men jag vet inte om E2 har den funktionen.

När det gäller ljuden i E3:an kan man inte säga annat än WOW. Förutom de superrealistiska orgelljuden är pianoljuden faktiskt riktigt bra. Fabrikssamplingarna är en blandad påse. Där har man en del jobb att välja ut och ladda ned de ljud man gillar bäst och har användning av. Mellotronljuden kommer jag att ha användning av.

Vill ni veta något mer om Nord Electro 3 så fråga gärna.

Avundsjuk! 😆

Jag är visserligen på gång att köpa en beggad Electro 2:a för den ligger mer i min prisklass, och kombinera den med någon mer synth (tillsvidare min gamla Roland). Jag är lite nyfiken på Prog A/B knapparna på 3:an, går det ladda Program med två ljud som går att växla mellan eller hur funkar det?

Annars, hur är Mellotronbiblioteket jämfört med andra synthar? Frågan är ju om man ska satsa på Electro 2:an och nån mer synth/modul, eller en Electro 3:a. Det skulle vara oerhört smidigt med en keyboard. Mitt behov är för övrigt bara repa och live.

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är visserligen på gång att köpa en beggad Electro 2:a för den ligger mer i min prisklass, och kombinera den med någon mer synth (tillsvidare min gamla Roland). Jag är lite nyfiken på Prog A/B knapparna på 3:an, går det ladda Program med två ljud som går att växla mellan eller hur funkar det?

Annars, hur är Mellotronbiblioteket jämfört med andra synthar? Frågan är ju om man ska satsa på Electro 2:an och nån mer synth/modul, eller en Electro 3:a. Det skulle vara oerhört smidigt med en keyboard. Mitt behov är för övrigt bara repa och live.

Prog A- och B-knapparna är så att säga två programplatser som du kallar upp parallellt. Tanken är väl att man ska lägga in två ljud som man använder i samma låt på A- och B-knappen, så det går snabbt att skifta. Dessutom har du Live-knappen där alla inställningar du gör på panelen sparas. Du behöver alltså inte trycka på spara-knappen utan alla ändringar du gör i live-läget sparas även när du stänger av Electron. Det går att kopiera ett annat program till Live-läget så då kan du ha tre ljud som du kan växla mellan med bara en knapptryckning.

Mellotronljuden är "the real deal". Det verkar som om varenda tangent är samplad. Clavia har använt en helt nybyggd Mellotron med band som är nykopierade från mastrarna. Visste ni förresten att det nytillverkas äkta Mellotroner i Sverige? Det är en sådan de har använt. Så man kan väl säga att Mellotronljuden nästan låter FÖR bra. Jag har nämligen en känsla av att dåligt trimmade gamla Mellotroner gav ett diskantfall som gav det klassiska Mellotron-ljudet som man hör på de gamla fina skivorna. Fast diskantfall kan man ju ställa in på Electrons EQ, så det går kanske att efterlikna. Jag har inte experimenterat med det ännu. En sak som jag inte riktigt gillar med mellotron-ljuden på NE3 är dock att de täcker fler tangenter än på en riktig Mellotron. Man måste alltså vara försiktig med vilka toner man använder om man vill att det ska låta autentiskt. Dessutom är de loopade och slutar inte tvärt efter 7 sekunder, som på en riktig Mellotron.

Om du funderar på att köpa en NE2 kan det vara bra att veta att 4Sound rear dem för 9995 pix nu. Jag såg inte om de hade några 73-tangenters dock.

Redigerat av Bergfotron
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha spelat igenom pianoljuden lite mer slås jag speciellt av vilken otrolig dynamik det är i en del av ljuden. Spelar man lite lagom mjukt med Grand Piano 1 får man en relativt varm och rund ton. Men piskar man tangenterna ordenligt förvandlas tonen och man får ett otoligt metallisk bett! Man riktigt hör metallen i strängen.

Även Wurlitzer-pianot har ett otroligt bett när man piskar tangenterna. Jag redigerade presetet WurlyTramp med lite mer lyft och annorlunda frekvens på mellanregisterkontrollen och det ger ett ljud med otrolig dynamik och bett. Däremot tycker jag att Rhodes-ljuden känns lite tamare. Men det kanske även gäller ett riktigt Rhodes?

Dessa två är helt klart mina favoriter bland pianoljuden men även de andra pianoljuden är mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med om att pianoljudet i nord är kanon. Har dock nord stage EX, men det är samma pianoljud i den som electro 3 om jag inte minns fel. [/url]

Ja, Electro 3 och Stage använder samma pianobibliotek så de bör låta lika. Skillnaden är förstås att Stage har tangenter av pianotyp, så den bör vara bättre för pianospel. Men Electrons tangenter duger för "husbehov". Det är i alla fall den allmänna åsikten i vårt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte fått tag på nån NE2 till rätt pris, kanske som tur är. NE3 verkar svår att motså, även om jag inte har testat den. Får nog spara ihop lite mer pengar till en NE3 i alla fall.

Men de har inte stoppat in något delay vad jag kan se? Sen undrar jag ju om man skulle ha 61 eller 73 tangenter, jag lirar mest med rockbandet och har aldrig hittills saknat nån 62:a tangent. Det verkar som 73:an alltid rekommenderas och är allra vanligast, men vill man verkligen lira piano så skulle ialla fall jag vilja ha ett vägt board för det?

Skulle vara kul att höra mer jämförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat båda!

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)
...

Skulle vara kul att höra mer jämförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat båda!

Rock on!

Jag har testat båda nu efter nyår. Har man testat 3:an så vill man inte ha 2:an! Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, här är 3:an i en annan division. Men även Vox-orgel, cembalo är sådant jag kommer att använda. Hur det nu är så låter ju inte Hammond rätt i t ex Doors - Light My Fire. Mellotron-ljuden gör ju också att vi kan plocka in lite andra låtar. Rockband här med och jag grunnar som värst på om man skall gå på 61 eller 73. Mindre storlek och vikt är ju ett plus, samt lägre pris. Jag använder inte heller den där 62:a tangenten men rent psykologiskt kan det kännas lite begränsat när jag kör på 61-tangenters keyboard då jag är mest van vid 88. Kan ju också påpeka att NE3 har snabbjobbad oktav-shift så man får ju ändå fram alla toner man vill ha.

Ett argument för fler tangenter kan ju kanske vara att man kan splitta klaviaturen och ha olika orgelinställningar? Kanske någon användare kan ge lite input på hur det fungerar i praktiken.

Men kör man mest Hammond på det så duger ju NE2 hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar väldigt fint att använda splitfunktionen för olika orgelregistreringar.

Man kan ställa in vart man vill ha splitpunkten per program också, om man vill.

Jag skulle vilja påpeka att orgeldelen i nord 3:an låter fantastiskt mycket bättre än den i 2:an.

Bara det skulle vara värt att lägga några extra tusenlappar för tycker jag.

Även lesliesimulatorn är ju uppgraderad. Orgelmotorn är ju samma som på Nord C1, plus några extrafunktioner, som ställbar keyclick, percussionvolymer och decayer tex..

Man skulle nog kunna säga att det finns ingenting med tvåan som är bättre än trean.

Trean är så mycket bättre på alla plan.

Den har ju tex 8 gånger så mycket minne..

Man skulle kunna säga att den är lite C1, lite stage och lite wave i samma maskin..

Redigerat av pontushenrikson
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle nog kunna säga att det finns ingenting med tvåan som är bättre än trean.

Trean är så mycket bättre på alla plan.

Den har ju tex 8 gånger så mycket minne..

Man skulle kunna säga att den är lite C1, lite stage och lite wave i samma maskin..

Det lutar definitivt åt en NE3 SixtyOne. Den är väl egentligen overkill för mitt behov, men den är ju så optimal, så det känns som jag inte skulle bli nöjd med mindre. Så fort jag tänker på på NE2:an börjar jag grubbla på vilken effekt och ljudmodul jag skulle köpa som komplement och då blir det en osmidig lösning i alla fall.

Jämfört med en stage, är den väl väldigt prisvärd!?! Finns det egentligen några andra alternativ???

Tack för era inlägg...

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

[Jämfört med en stage, är den väl väldigt prisvärd!?! Finns det egentligen några andra alternativ???

Vill man först och främst ha ett bra digitalpiano är Stage ett bättre alternativ, med sitt pianoklaviatur. Stage har en inbyggd synth (NL3 light?) och kan spela flera av sina ljud samtidigt, vilket Electron inte kan. Men Electro 3 kan spela samplingar och har C1-orgelns ljud, vilket Stage inte har. Och ska man spela orgel är ju Stagens pianoklaviatur inte optimalt.

Det jag gillar med Electro 3 är att den täcker in praktiskt taget alla de klassiska icke-synth-ljuden med mycket hög kvalitet. Med Pontus Henriksons Solina-samplingar och den inbyggda phasern får du till och med det klassiska Jarre-soundet. Kompletterar du den med en bra synth har du tillgång till i princip allt som lämpar sig att spela på ett keyboard, med högsta kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)

Alternativ? Beror helt på. Vi spelar klassisk rock/pop med mycket bluesinslag. Jag spelar inte synth, jag spelar piano och orgel. NE2 räcker egentligen hur långt som helst med Hammond, Rhodes och Wurlitzer. Den bröt vi frambringar ställer egentligen inga jättekrav på det akustiska pianoljudet men orgeln måste låta fett. Klart man saknar vägda tangenter vid piano men det är en kostnadsfråga samt även en fråga om storlek och vikt. Å andra sidan känns det inte rätt att spela orgel med vägda tangenter även om det funkar. Det fina med NE är att den nästan är lika portabel som en elgitarr, man kan åka spårvagn med den. Det gör man inte med något som har 88 vägda tangenter. Även om jag kör bil så vill jag ta hem den vid varje reptilfälle, jag spelar elgitarr också så jag släpar ju på den med. Personligen ser jag inga alternativ till Electro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen, nu är nog en NE3 61 nära... Lyssnade på ett ny demo på youtube och det verkar finnas lite roliga samplingar.

Jag fick ju svar tidigare om Prog A/B knapparna, men går det alltså att lägga en orgel eller ett piano på A och en sampling på B om man vill snabbväxla mellan dessa i samma låt?

Någon som har köptips, jag har ju både Jam o Musikbörsen i stan så jag ska gå och snacka med dem...

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Skulle vara kul att höra mer jämförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat båda!

Rock on!

Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, här är 3:an i en annan division. Men även Vox-orgel, cembalo är sådant jag kommer att använda.

Men kör man mest Hammond på det så duger ju NE2 hur bra som helst.

Jag har en Nord Electro 2 från Clavia, köpt för ett par år sedan. När den levererades och levereras fortfarande nu, så ingår en viss uppsättning ljud, men observera att jag kontaktade Clavia och fick veta att man kan ladda ned samma pianobibliotek till Electro 2 som finns i Nord Stage! Skillnaden var att Electro 3 redan kommer med de bättre pianoljuden från början, sa de! Så Electro 2 räcker gott och väl för dem som har en dator med usb-port... Mellotron och större minne är dock sådant som talar till Electro 3-s fördel. Har sett annonser nu för Electro 2 där den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 då?

Tror ni också att Elctro 4 kommer att rymma stråk- och/eller blåsljud?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)
...

Skulle vara kul att höra mer jämförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat båda!

Rock on!

Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, här är 3:an i en annan division. Men även Vox-orgel, cembalo är sådant jag kommer att använda.

Men kör man mest Hammond på det så duger ju NE2 hur bra som helst.

Jag har en Nord Electro 2 från Clavia, köpt för ett par år sedan. När den levererades och levereras fortfarande nu, så ingår en viss uppsättning ljud, men observera att jag kontaktade Clavia och fick veta att man kan ladda ned samma pianobibliotek till Electro 2 som finns i Nord Stage! Skillnaden var att Electro 3 redan kommer med de bättre pianoljuden från början, sa de! Så Electro 2 räcker gott och väl för dem som har en dator med usb-port... Mellotron och större minne är dock sådant som talar till Electro 3-s fördel. Har sett annonser nu för Electro 2 där den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 då?

Tror ni också att Elctro 4 kommer att rymma stråk- och/eller blåsljud?

//:debatt

Det där med samma pianobibliotek får jag studera djupare på Clavias hemsida. Det där med stråk/blås finns redan, kolla här vad man kan ladda in i 3:an samt vad den levereras med från fabrik (det är allt i factory samples), en hel del mer än Mellotroner alltså. Gillade själv kyrkorgeln skarp.

http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=P...ample_Libraries

Visst, det är inget som helst fel på Electro 2 men det finns ju som nämnts här en hel del förbättringar. Vad som kanske inte nämnts är att 3:an har reverb vilket jag läst på annat håll att många saknat. För priser kolla affärernas hemsidor t ex www.jam.se , 14490:- för 3 61 resp 16490:- för 3 73.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett annonser nu för Electro 2 där den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 då?

Det är ett tok-överpris för 2:an. Nu vet jag inte om det är 61:an eller 73:an du talar om men 4sound sålde ut NE2-61 för 9995:- och med tanke på vad en ny NE3 kostar bör man absolut inte betala mer. Faktum är att jag tycker 14490:- för en NE3 är mer prisvärt än 9995:- för en NE2, med tanke på vad man får.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Skulle vara kul att höra mer jämförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat båda!

Rock on!

Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, här är 3:an i en annan division. Men även Vox-orgel, cembalo är sådant jag kommer att använda.

Men kör man mest Hammond på det så duger ju NE2 hur bra som helst.

Jag har en Nord Electro 2 från Clavia, köpt för ett par år sedan. När den levererades och levereras fortfarande nu, så ingår en viss uppsättning ljud, men observera att jag kontaktade Clavia och fick veta att man kan ladda ned samma pianobibliotek till Electro 2 som finns i Nord Stage! Skillnaden var att Electro 3 redan kommer med de bättre pianoljuden från början, sa de! Så Electro 2 räcker gott och väl för dem som har en dator med usb-port... Mellotron och större minne är dock sådant som talar till Electro 3-s fördel. Har sett annonser nu för Electro 2 där den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 då?

Tror ni också att Elctro 4 kommer att rymma stråk- och/eller blåsljud?

//:debatt

Det där med att man kan ladda samma pianosamplingar till nord 2:an som till stagen stämmer inte.

Visst, ljuden kommer från stagebiblioteket, men de är av en helt annan kvalité, eller saknar snarare kvalité.

Storleken på pianosamplingarna till electro 2:an ligger mellan 5-10 megabyte medans stagens ligger mellan ca 30 och 65, så skillnaden är enorm.

Antingen så sa dom fel, eller så fattade du fel angående det där...

Nord electro 3 däremot, spelar samma pianosamplingar som stagen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då har man varit och skaffat sig en NE3 73, och den verkar precis motsvara förväntningarna. Till och med de medföljande samplingarna duger gott att börja med, lite stråkar och någon synthpad.

Den är helt enkelt grym, och skön o lira på! Längtar till repet imorgon så man får impa lite på polarna.

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har man varit och skaffat sig en NE3 73, och den verkar precis motsvara förväntningarna. Till och med de medföljande samplingarna duger gott att börja med, lite stråkar och någon synthpad.

Den är helt enkelt grym, och skön o lira på! Längtar till repet imorgon så man får impa lite på polarna.

Grattis! Missa inte att det finns en ny version av OS:et ute, för nedladdning. Pianots anslagskänslighet har bland annat förändrats (man behöver inte piska så hårt). Dessutom finns nu alla Mellotronljuden att ladda ned.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Missa inte att det finns en ny version av OS:et ute, för nedladdning. Pianots anslagskänslighet har bland annat förändrats (man behöver inte piska så hårt). Dessutom finns nu alla Mellotronljuden att ladda ned.

Perfekt, tack!

Jag tyckte först att pianot var lite dovt, men när jag hamrade på lät det bättre. Ska ladda ner uppdateringen och kolla lite på mer på samplingarna.

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just hittat en bugg i farfisaljudet.

Om man aktiverar registren STR16 STR8 och STR4 och sedan spelar fyra oktaver på varandra, tex G3+G4+G5+G6, så uppkommer ett fasansfullt missljud.

Det fortsätter neråt i skalan så fort man spelar fyra oktaver på varandra.

Skulle uppskatta ifall ni som har en Electro 3:a kunde testa detta snarast och svara här, eller maila mig, så att jag vet ifall det bara är på min det blir så här.

Det verkar ju iofs som ett mjukvarufel, men man vet ju aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just hittat en bugg i farfisaljudet.

Om man aktiverar registren STR16 STR8 och STR4 och sedan spelar fyra oktaver på varandra, tex G3+G4+G5+G6, så uppkommer ett fasansfullt missljud.

Det fortsätter neråt i skalan så fort man spelar fyra oktaver på varandra.

Skulle uppskatta ifall ni som har en Electro 3:a kunde testa detta snarast och svara här, eller maila mig, så att jag vet ifall det bara är på min det blir så här.

Det verkar ju iofs som ett mjukvarufel, men man vet ju aldrig..

Det var samma här! Det låter som olycklig interferens (eller vad det kan heta) mellan vågorna som uppträder runt de toner som du anger. Nästan som ett itoneringsproblem. Kanske inte direkt en bugg men klart olämpligt. Det blir nåt för Clavia-genierna att bita i.

/fene

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var samma här! Det låter som olycklig interferens (eller vad det kan heta) mellan vågorna som uppträder runt de toner som du anger. Nästan som ett itoneringsproblem. Kanske inte direkt en bugg men klart olämpligt. Det blir nåt för Clavia-genierna att bita i.

/fene

Skönt iaf att få veta att det inte var ett problem jag var ensam om 😕

Jag har mailat clavia om detta så dom sätter nog tänderna i det snarast..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...