Jump to content
Annons

Hur gör man med stämsång?


Skruven (oregistrerad)

Recommended Posts

Skruven (oregistrerad)

Hej!

Jag är inte bra alls på att lägga stämmor, men jag skulle vilja göra som the eagles!

Dem sjunger samma melodi fast stämmor.

Det låter snyggt iallafall.

Vad tar dem för toner till varann för att det ska låta så?

Jag snackar bara två stämmigt nu!!

Kom gärna med förslag!

//Skruven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag är dåligt inlyssnad på The Eagles men det klassiska när det gäller tvåstämmighet inom populärmusik är ters/sext-stämmor, d.v.s. att stämman ligger en ters eller sext under melodin. Om det är stor eller liten ters/sext beror på hur harmoniken ser ut, eller helt enkelt vilket som låter bäst i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inte bra alls på att lägga stämmor, men jag skulle vilja göra som the eagles!

Dem sjunger samma melodi fast stämmor.

Det låter snyggt iallafall.

Vad tar dem för toner till varann för att det ska låta så?

Jag snackar bara två stämmigt nu!!

Kom gärna med förslag!

//Skruven

Måste bara säga (innan du försöker för mycket) att du aldrig kommer nära Eagles med tvåstämmig sång. De har alltid tre stämmor, det är det som är soundet liksom.

Stämmor från ters- eller kvartavstånd från melodin är vanligt. Exempelvis om melodin har tonen D, och ackodet på det stället i låten är G-dur, kan man lägga en överstämma som är G (kvart upp) och en understämma som är B (ters ner). Då har man dessutom de tre ackordtonerna i G-dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej!

Jag är inte bra alls på att lägga stämmor, men jag skulle vilja göra som the eagles!

Dem sjunger samma melodi fast stämmor.

Det låter snyggt iallafall.

Vad tar dem för toner till varann för att det ska låta så?

Jag snackar bara två stämmigt nu!!

Kom gärna med förslag!

//Skruven

För att lyckas med stämsång är det en fördel om man kan lite om harmonilära och skalor,

och att man har förmågan att höra när nåt låter fel t.ex. att nån ligger ett halvt tonsteg fel

nånstans i sången.. Man kan ju laborera i oändlighet med olika körer men en bra grund är

Lead, en över och en under. Just Eagles är några som kan det här och man kan lära sig

mycket på att lyssna på dom. Det är inte så avancerat som man kan tro. Mycket handlar

om att fördela körerna snyggt.

Det är även kul att labba lite med sus-stämmor, alltså att man bildar ett typ Csus4 / Csus2 ackord.

Ett snyggt exempel är just Eagles med "Peacful easy feeling".

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...