Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har möjlighet att inhandla en ca 1 år gammal Yamaha PSR S500 för runt 2500 kr.

Frågan är om detta keyboard gör sig bra för en nybörjare? eller bör jag kanske sikta in mig på något enklare som ex en ny Yamaha PSR-E413(http://www.dv247.com/invt/49087/) för ca 2000 kr?

Fördelen med Yamaha PSR S500 verkar vara att ljuden är extremt bra.

Nackdelen här är så klart att keyboardet är en generation gammalt(finns S550 nu) och att den är beg.

Fördelen med Yamaha PSR-E413 är att den visar på display exakt vilka noter man spelar vilket säkert är bra för nybörjare, detta kan jag inte se att PSR S500 har?

Nackdelen är "kanske" att den har vissa begränsningar, men detta är kanske inget jag märker av som nybörjare?

Även om huvudtanken är att lära mig spela piano så kommer jag även att koppla in den till datorn för att skapa musik i ex FL studio.

Vad anser ni?

Annons
Postat (redigerat)

Jag ska direkt erkänna att jag aldrig ägt ett "hemkeyboard" utan bara "riktiga" syntar. Hur värdefullt är egentligen finesser, som att de tydligen visar vad man spelar för toner på en display? Jag skulle kunna tänka mig att det vore bra om de visade vilka ackord man spelar (dvs om man verkligen spelar det ackord man tror). Med tanke på att man kan koppla alla syntar till en dator och det finns så mycket musikprogramvara till datorer udrar jag om man verkligen behöver en massa finesser i keyboardet. Är inte huvudsaken att det låter bra och har bra känsla i klaviaturen? Samt att det är snyggt kanske?

Redigerat av Bergfotron

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.