Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har suttit med Pro Tools några timmar totalt nu och tycker det är helt ok.

Jag undrar -

#1 Hur ändrar jag anslaget/volymen på en not i ett midispår, tex baskaggen i ett Instrument Track?

#2 Hur förstorar jag spåret på höjden? När jag trycker T resp. R så ändras det på bredden, men har inte hittat något för att ändra dess "tjocklek".

Det är väldigt små ikoner att arbeta med i ett midifönster som det ser ut nu.

Tacksam för svar! Mvh. Robin

Annons
Postat

1.

I Editfönstret så finns det ju lite info längs till vänster ang de olika spåren. Där namnen för spåren är angivna, exempelvis "audio1" eller "inst1" osv, så finns det en liten svart pil som pekar åt höger. Den sitter till lite till höger och lite nedåt i förhållande till "spårtiteln". Klicka på den och välj track view. Sen bockar du helt enkelt för velocity. Där kan du förändra anslagsnivån för dina midispår med handverktyget eller pennan. Vill du ändra volymen så måste du istället bocka för volume, sedan välja pennan och börja rita in hur du vill ha det.

2.

Det är bara att dra i skarven mellan spåren, fast längs till vänster i inforutorna. Eller så klickar du på den lilla högerpilen igen och väljer track height och väljer storlek. Sedan så tycker jag att du ska kika längst uupp till höger där du väljer medllan shuffle, spot, slip, och grid. Till höger om de 4 knapparna så finns det fyra knappar till. Peka på den knappen med en pil upp och en pil ned och 3 streck i mitten. Håll inne vänster musknapp och dra uppåt eller nedåt och kolla vad som händer med ditt midispår.

Kör hårt!

Postat (redigerat)

Där hade vi dom ja! =P

Tack för ditt svar!

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag har en fråga till, vart ändrar jag Msb och Lsb, jag har kopplat in synten och spelar upp ljud från den via Pro Tools midispår, men jag hittar inte detta i Event Track!

/robin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.