Jump to content
Annons

Songbox!


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag fick ett mejl för några veckor sen där det stod att Songbox (som jag knappt visste att jag var ansluten till) gav varje användare en julklapp i form av krediter man kunde nyttja på deras sida. Dessa krediter används bl. a. till att skicka iväg låtar till skivbolag som är anslutna till Songbox. På så vis slipper skivbolagen få sina mejlboxar fyllda till brädden med mp3-filer och musikskaparna har en samlad kanal för att försöka få ut sin musik. Låter ju bra i teorin, tänkte jag, så jag använde upp den där krediten för att se vad som hände. Man kan dessutom se status på varje låt, dvs. om någon har lyssnat på den eller inte. Så min tanke var att om statusen faktiskt ändrades till 'genomlyssnad' så hade jag inte dragit mig för att bli en betalande medlem med de förmåner som då tillkommer.

Nu har det gått en antal veckor och statusen på samtliga av de fem låtarna jag skickade till fem olika skivbolag/musikförlag står på olyssnat. Det verkar ju lite märkligt, tyckte jag, även om jag inte blev direkt förvånad. Varför skulle skivbolagen helt plötsligt börja lyssna på alla demos de får bara för att ett företag har kläckt en ny idé?

Så min fråga till er lyder: -Är songbox bara ännu ett sätt att svindla pengar från oss musikskapare eller sitter det en massa folk därute som faktiskt har dragit nytta av fenomenet? Och med nytta menar jag givetvis att ni fått kontakt med skivbolags/musikförlags-folk, som ju sidan påstår sig vara till för. När man kikar genom sidan verkar det som om många använder sidan som någon form av community snarare än det den är till för. Det är ju kul i så fall men varför betala då?

Ha det fint i julstöket allihopa! Själv ska jag ställa mig och baka tror jag. :rolleyes: På ett manligt sätt förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använde det i en månad typ, betalade inte. Man får ju kredit genom att recensera andras verk, om man orkar göra det. Skickade dock inte till många skivbolag men det kändes inte som att det funkade speciellt bra så jag använder inte songbox längre. Kanske försöker igen när man har lite fräscha låtar. Det är som du säger, jag tyckte det kändes mest som en community.

Link to comment
Dela på andra sajter

Songbox vet jag inget om men jag hittade en annan liknande tjänst förut som bestod endast av supercreddiga fd producenter, hitmakers osv och då fick man det garanterat lyssnat på. De lyssnar på allt och om det är tillräckligt bra så skickar de vidare till massa feta skivbolag. Om det inte är tillräckligt bra så ger de kritik på låten om hur man kan skriva om grejer osv. Man betalade för ett år och fick då skicka in hur mycket som helst. Tycker det lät skitbra i och med att de inte skickar vidare allt utan bara det som förtjänar att skickas vidare. Hittade några intervjuer på youtube med några som jobbar där och de sa att en av deras mest framgångsrika låtar (som blev en stor hit) var inspelad hemma i någons kök. De sa dock inte vilken låt det var. Och jag kommer TYVÄRR inte ihåg vad tjänsten heter. :rolleyes: Om någon känner igen det så får den gärna länka till sidan för jag hittar den inte längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Songbox vet jag inget om men jag hittade en annan liknande tjänst förut som bestod endast av supercreddiga fd producenter, hitmakers osv och då fick man det garanterat lyssnat på. De lyssnar på allt och om det är tillräckligt bra så skickar de vidare till massa feta skivbolag. Om det inte är tillräckligt bra så ger de kritik på låten om hur man kan skriva om grejer osv. Man betalade för ett år och fick då skicka in hur mycket som helst. Tycker det lät skitbra i och med att de inte skickar vidare allt utan bara det som förtjänar att skickas vidare. Hittade några intervjuer på youtube med några som jobbar där och de sa att en av deras mest framgångsrika låtar (som blev en stor hit) var inspelad hemma i någons kök. De sa dock inte vilken låt det var. Och jag kommer TYVÄRR inte ihåg vad tjänsten heter. 🙂 Om någon känner igen det så får den gärna länka till sidan för jag hittar den inte längre.

Möjligtvis Taxi du menar ?

Taxi

Link to comment
Dela på andra sajter

Songbox vet jag inget om men jag hittade en annan liknande tjänst förut som bestod endast av supercreddiga fd producenter, hitmakers osv och då fick man det garanterat lyssnat på. De lyssnar på allt och om det är tillräckligt bra så skickar de vidare till massa feta skivbolag. Om det inte är tillräckligt bra så ger de kritik på låten om hur man kan skriva om grejer osv. Man betalade för ett år och fick då skicka in hur mycket som helst. Tycker det lät skitbra i och med att de inte skickar vidare allt utan bara det som förtjänar att skickas vidare. Hittade några intervjuer på youtube med några som jobbar där och de sa att en av deras mest framgångsrika låtar (som blev en stor hit) var inspelad hemma i någons kök. De sa dock inte vilken låt det var. Och jag kommer TYVÄRR inte ihåg vad tjänsten heter. 🙁 Om någon känner igen det så får den gärna länka till sidan för jag hittar den inte längre.

Möjligtvis Taxi du menar ?

Taxi

JA! Den var det! Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Songbox vet jag inget om men jag hittade en annan liknande tjänst förut som bestod endast av supercreddiga fd producenter, hitmakers osv och då fick man det garanterat lyssnat på. De lyssnar på allt och om det är tillräckligt bra så skickar de vidare till massa feta skivbolag. Om det inte är tillräckligt bra så ger de kritik på låten om hur man kan skriva om grejer osv. Man betalade för ett år och fick då skicka in hur mycket som helst. Tycker det lät skitbra i och med att de inte skickar vidare allt utan bara det som förtjänar att skickas vidare. Hittade några intervjuer på youtube med några som jobbar där och de sa att en av deras mest framgångsrika låtar (som blev en stor hit) var inspelad hemma i någons kök. De sa dock inte vilken låt det var. Och jag kommer TYVÄRR inte ihåg vad tjänsten heter. 🙁 Om någon känner igen det så får den gärna länka till sidan för jag hittar den inte längre.

Möjligtvis Taxi du menar ?

Taxi

JA! Den var det! Tackar.

låter ju som en dröm den sidan är man garanterad det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter ju asbra! Rätt högt pris dock.

Jag tycker att det är ett helt ok pris att betala för den tjänsten faktiskt. Man får ju skicka in hur mycket som helst för de där 2400 kronorna.

Ja, leder det till nåt så är det ju ett okej pris. Men man blir allt lite skeptisk. Men du är ansluten till Taxi eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag är inte inblandad i nåt sånt där. Men skulle jag vara det så skulle det nog vara Taxi för det låter faktiskt väldigt lovande. Och det jag hört om det har varit goa grejer. Jag skulle nog inte vara lika skeptisk till Taxi som till Songbox i och med att de bara skickar vidare det som de tror kan bli hits. Och skivbolagen lyssnar ju eftersom de som skickar vidare låtarna är såna stora namn. Och är låten inte tillräckligt bra så får man ju kritik på den så man kan göra den bättre. Om det nu inte skulle funka eller nåt så är Taxi iaf en grym idé. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe jag är inte inblandad i nåt sånt där. Men skulle jag vara det så skulle det nog vara Taxi för det låter faktiskt väldigt lovande. Och det jag hört om det har varit goa grejer. Jag skulle nog inte vara lika skeptisk till Taxi som till Songbox i och med att de bara skickar vidare det som de tror kan bli hits. Och skivbolagen lyssnar ju eftersom de som skickar vidare låtarna är såna stora namn. Och är låten inte tillräckligt bra så får man ju kritik på den så man kan göra den bättre. Om det nu inte skulle funka eller nåt så är Taxi iaf en grym idé. 😄

Ja, det låter onekligen fint! Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. taxi. Måste låtarna vara mastrade? Är det en fördel att de är mastrade eller kan man skriva att de är omastrade så har de översikt med detta?

Kollade lite på deras faq och hittade;

"Q: How good do my demos have to be?

A:It's hard to imagine an A&R person saying, "Gee, I really love this music, but this demo was only done on a four-track, I think I'll pass." They're looking for hit songs and unique artists, not great engineers! One of the most successful songs to come through TAXI was recorded on an 8-track in a bedroom."

Låter onekligen intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. taxi. Måste låtarna vara mastrade? Är det en fördel att de är mastrade eller kan man skriva att de är omastrade så har de översikt med detta?

Kollade lite på deras faq och hittade;

"Q: How good do my demos have to be?

A:It's hard to imagine an A&R person saying, "Gee, I really love this music, but this demo was only done on a four-track, I think I'll pass." They're looking for hit songs and unique artists, not great engineers! One of the most successful songs to come through TAXI was recorded on an 8-track in a bedroom."

Låter onekligen intressant.

Verkligen. Blir väl att fixa ett medlemskap om man får lite pengar till jul... Alltid bra med seriös feedback, om man nu ska gå den kommersiella vägen d.v.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Urgammal tråd detta, men Songbox finns ju kvar och frodas? eller?

Jag funderar i alla fall på hur jag ska gå vidare med mitt låtskriveri och tänker att det kanske kan vara en väg att gå för att pitcha mina låtar till artister och A&Rs på bolag. jag är knuten till ett av de stora förlagen, men dock enbart i Japan så jag tänker mig att det skulle bli knepigt (eller omöjligt?) att jobba med ett annat förlag i Sverige just nu. Jag har kontaktat Svenska enheten av det Japanska förlaget men efter 2 månader har dom inte hunnit lyssna så jag har inga stora förhoppningar att det kommer leda till ett samarbete för tillfället.

Så...kan Songbox vara ett alternativ för en oberoende låtskrivare eller finns det några andra bättre alternativ att utforska? Mitt låtskriveri sträcker sig från soft soul/jazz/pop till rockigare indie till modern listpop ungefär.

/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Urgammal tråd detta, men Songbox finns ju kvar och frodas? eller?

Jag funderar i alla fall på hur jag ska gå vidare med mitt låtskriveri och tänker att det kanske kan vara en väg att gå för att pitcha mina låtar till artister och A&Rs på bolag. jag är knuten till ett av de stora förlagen, men dock enbart i Japan så jag tänker mig att det skulle bli knepigt (eller omöjligt?) att jobba med ett annat förlag i Sverige just nu. Jag har kontaktat Svenska enheten av det Japanska förlaget men efter 2 månader har dom inte hunnit lyssna så jag har inga stora förhoppningar att det kommer leda till ett samarbete för tillfället.

Så...kan Songbox vara ett alternativ för en oberoende låtskrivare eller finns det några andra bättre alternativ att utforska? Mitt låtskriveri sträcker sig från soft soul/jazz/pop till rockigare indie till modern listpop ungefär.

/Farmer Boy

Jag skickade ett mycket kritiskt mail till songbox för ca 1 månad sedan och har inte fått svar. Deras verksamhet fungerar inte och dom har inga leads värda att ens nämna. Visst finns någon enstaka framgångshistoria, men dom är få. Så gå inte med i Songbox och betala inga pengar till dom.

Satsa på egen bearbetning och skriv låtar med folk som är förlagda. Leta reda på dom A&R's som är mest passande för dina låtar. Är låtarna tillräckligt bra, så kontaktar dom dig. Men det gäller att ligga på. Skicka till samma personer om och om igen. Skit i om du inte får svar. Skicka ändå. Skicka inte allt på en och samma gång. Skicka 1-2 i taget. Och skicka det som du tror säljer bra i första hand.

Försök etablera en relation med någon som kan tipsa om vad dom letar efter. Har du tur så får du snart deras listor 🙂

Mvh

Fredrik

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tack Fredrik,

om jag förstår dig rätt så menar du att jag ska kontakta skivbolags A&Rs direkt och hoppa över förlagsledet i Sverige!? Det känns som ett logiskt alternativ då jag ju inte vill störa vad som känns som ett lovande samarbete i Japan med ett eventuellt samarbete med annat förlag här. Skulle vara väldigt bra att få en koll på de mytiska listorna man hör om då och då:-) Det skulle ju definitivt hjälpa att veta vilka låtar som eftersöks så man kan försöka ha bra tajming i sina utskick.

Trist att Songbox verkar vara kasst, bra idé på pappret dock.

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Fredrik,

om jag förstår dig rätt så menar du att jag ska kontakta skivbolags A&Rs direkt och hoppa över förlagsledet i Sverige!? Det känns som ett logiskt alternativ då jag ju inte vill störa vad som känns som ett lovande samarbete i Japan med ett eventuellt samarbete med annat förlag här. Skulle vara väldigt bra att få en koll på de mytiska listorna man hör om då och då:-) Det skulle ju definitivt hjälpa att veta vilka låtar som eftersöks så man kan försöka ha bra tajming i sina utskick.

Trist att Songbox verkar vara kasst, bra idé på pappret dock.

/Jörgen

Egentligen både och. Det kan ju vara så att du har en perfekt låt till en artist, som du vet förlägger sina låtar hos t.ex EMI Music Publishing i Sverige. Då kontaktar du den A&R på EMI Music Publishing som tar hand om den artisten. Framgår det inte via deras hemsida så kan du försöka googla dig fram.

Ja, listorna är ganska bra. Men dom kommer man åt ändå om man jobbar med förlagda låtskrivare.

Finns både för och nackdelar med att vara förlagd. Fördelen är att du direkt kan logga in på deras nätverk och ta fram listan och börja skriva. Dom jobbar aktivt för ditt material, försöker placera på rätt artist och länkar ihop dig med andra duktiga låtskrivare. På så sätt jobbar andra låtskrivare för ditt/förlagets material.

Nackdelarna är att du kan vara låst vid ett förlag som inte jobbar för dig och du befinner dig i ett moment 22. Har du i detta läge tagit ett förskott så är du i en rätt knivig sits.

Jag själv är inte förlagd och förlägger inte heller mina låtar om jag inte måste. Behåller alla rättigheter och låter andra förlägga sin del av låten. När jag slutligen har ett antal låtar på några artister så kommer jag förlägga. På så sätt får man en bättre deal.

//F

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...