Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Pro tools nissar 😛

Nu har jag köpt en Mbox 2 med Pro tools.

Jag lämnar därmed Cubase SE mitt audiofile ljudkort då jag

fått höra från nästan alla håll att Mbox gör produktionerna

mer fylliga, proffsigare och bättre generellt.

Men nu får ni som använt Mbox och Pro tools att hjälpa mig med att

komma igång, finns det bra pluggar att ta hem gratis?

Kom gärna med tips och råd.

/Lars

Annons
Postat

grattis till bytet! dock vill jag påpeka att detta påstående är totalt fel och har inte alls någon anknytning till verkligheten. det är snarare du som producent som åstadkommer "fylligare och proffsigare" produktioner så snart du hittat ett verktyg du känner dej bekväm med som passar just dej. ProTools och Mbox är bara rena verktyg, precis som så många andra prylar och gör inte i sig själva musiken bättre.

hoppas du känner att du hittat rätt iaf 😛 lycka till!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej Pro tools nissar 😛

Nu har jag köpt en Mbox 2 med Pro tools.

Men nu får ni som använt Mbox och Pro tools att hjälpa mig med att

komma igång, finns det bra pluggar att ta hem gratis?

Kom gärna med tips och råd.

/Lars

Är man en bättre bilförare i en Mercedes än i en Volvo?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det finns väldigt få gratis pluggar jämfört med VST, dvs det som passar i Cubase.

Men överst i Pro Tools delen av detta forum finns några nitade trådar om gratis pluggar.

Och nej, det hänger inte på PT för att det skall bli bra produktioner. (som godhead redan sagt).

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det finns väldigt få gratis pluggar jämfört med VST, dvs det som passar i Cubase.

Men överst i Pro Tools delen av detta forum finns några nitade trådar om gratis pluggar.

Och nej, det hänger inte på PT för att det skall bli bra produktioner. (som godhead redan sagt).

Men jag tror att de som inte är så bra och har ångest över att dom inte kan nånting... dom får bättre självkänsla när dom bestämmer sig för att gå över till PT. Dom intalar sig själv att det hänger på plattformen och får då ny framtidstro om sin förmåga. Dock blir dom med tiden djupt besvikna och ännu mer deprimerad då bytet till PT inte tillförde nåt.

Det här är vad jag tror....

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jösses... ännu en som blivit lurad för att proffsen använder dessa grejer.

På vilket sätt skulle produktionerna bli mer fylliga, proffsigare och bättre, för att du använder Pro Tools istället för Cubase?

Jag kan lova att 99% av alla Pro Tools-produktioner du tycker låter bra, skulle låta exakt lika bra om de gjorts i Cubase (förutsatt att de kan Cubase).

Pro Tools, Logic, Cubase etc... det är bara smaksak. PT har en några fina finesser som inte Cubase har men det går att göra exakt lika bra musik i PT som i Cubase, bara att vissa grejer kan gå smidigare i PT (men allt beror ju på vem som rattar, vad han är bäst i för program).

Nej, jag tycker det är tragiskt detta.

Men säger ändå grattis! 😛 PT är jättebra program men det kommer inte få din musik att låta ett dugg bättre, det är bara verktyg. Det är lika bra ljudkvalitet i Cubase som i PT, det finns lika välljudande effekter till Cubase som till PT.

Det är som sagt DIG det hänger på och inte mjukvaran.

Det är inte som att jämföra t.ex. dåligt reverb med ett bra reverb. Ett bra reverb LÅTER bättre än ett dåligt, där handlar det inte enbart om hur man rattar. Men Cubase vs PT osv, ja det är verkligen skitsamma för ljudkvaliteten. Tror man nåt annat är man verkligen insnöad.

Men återigen, grattis och lycka till.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.