Jump to content
Annons

Hemma studio


Anonym

Recommended Posts

Tjaow,, tänkte bara hälsa mig själv välkomen på forumet och slänga upp mina studio planer för lite feedback.

vad tror ni om

Slutsteg: Gammal pionner förstärkare

monitorer: Pionner (följde med förstärkaren)

Effketbox: Pod xt

mixerbord: något begagnat under 2000

vad behöver jag mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

min nuvarande ska vi inte ens tala om, men de blir väll åtminstone 2500mhz, 512ddr. ljudkort är ju en ganska känslig fråga i dehär samanhanget, kan du rekomendera något i 1000kr klassen? (vet att de är snålt men jag måste ju börja någonstans)

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 0404 fick ju bra kritik i Studio, ligger nog på strax över 1000-lappen, det är det enda jag kan komma på just nu. Men det finns säkert fler. Fast en finess EMU-kortet har som du inte lär hitta på några andra kort i den prisklassen är en DSP-processor som kan köra EMU's egna effekter utan att lasta datorn. Kan bli användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mannex: de är enbart bas gitarr och sång. Trummor lägger jag till på datorn tills vidare.

och stilen är väll lite blandad =) rock/akustiskt m.m

arbetsätt?

angående preamp, med tanke på den ljudkvaliten jag kommer få ur, spelar de så stor roll då? vilken prisklass handlar de om ungefär?

Redigerat av Anonym
Link to comment
Dela på andra sajter

Mannex: de är enbart bas gitarr och sång. Trummor lägger jag till på datorn tills vidare.

och stilen är väll lite blandad =) rock/akustiskt m.m

arbetsätt?

angående preamp, med tanke på den ljudkvaliten jag kommer få ur, spelar de så stor roll då? vilken prisklass handlar de om ungefär?

Preamps kan du få för 500 och uppåt. Om du är beredd att lägga upp till 2000 för mixer alt. preamp så kan du få en tvåkanalig preamp som är väldigt betydligt bättre än de du hittar i mixers i samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan jag inte koppla en mik genom min pod? =)

inte om du inte vill ha någon slags distad, diskant sångeffekt 😆

Dessutom kanske du vill använda en kondensatormik och då behöver du fantommatning via mixerbord eller preamp

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en inköpsteori som jag tror egentligen funkar, men som jag själv inte följer. Köp det billigaste funktionabla du kan hitta, och byt sen upp dig när du märker att du har behov av det.

Även om en mixer från t ex Behringer, Phonic eller Alto för 600 spänn är någon proffspryl, så är den ju å andra sidan inte helt oduglig, utan funkar ju helt ok. Likadant med sångmikrofoner (som man även kan använda till akustisk gitarr), finns sådana för under tusenlappen som fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk.

Som Michael Jacksons ljudtekniker uttryckte det, "det finns ju ingen som kommer ut ur skivaffären och nynnar på en mikrofonkabel". Visserligen ganska ironiskt i sammanhanget eftersom Jacko knappast lär ha använt någon billig hemmastudio, men det ligger ändå väldigt mycket i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett juli@ och har fortfarande inte fått skiten att funka.

Köp EMU, verkar som om Juli@ drivrutiner blir uppsnurrade av norton antivirus och office rutiner och det är ju irriterande.

Fast å andra sidan är det mycket möjligt att precis samma problem finns med de billigare varianterna av riktiga inspellningskort så rensa datorn nogrannt eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...