Jump to content
Annons

Behöver han hjälp...


Mp3chrille

Recommended Posts

Tjaba! Jag måste berätta;Jag har precis blivit medlem här på forumet och också startat min "hemstudioera". Jag är nu på jakt efter lite "nybörjargrejer" (och har blivit väldigt mycket klokare av att börjat lusläsa Studio forum 🙂 ). Efter att börjat söka på Vendolin så kom jag på den ideen att sätta in en annonsbevakning på en någorlunda billig mixer och ett ljudkort. Redan efter ett antal timmar fick jag napp, denna dök upp:

"Hej! Jag har en verklig proffsmixer. Soundcraft Delta DLX.

Med phantommatning, 6 effekttappningar mm mm.

Nypris är 46 000:- plus moms, men jag har inte längre tid att

hålla på med musik, därför säljer jag den billigt.

Va säger man om detta erbjudande, billig mixer för en "beginner" va... 😄

Det är inte slut än, jag blev lite nyfiken på det pris han tänkte sänka till. Då kom dettaefter att jag kommenterat att detta erbjudande var "lite häftigt" för mig som beginner; OK! Men jag säljer den för 4000:- om jag inte får nåt högre bud.

4 😛 tusen !!?? E' han från vettet - behöver han hjälp tänkte jag, å annars skaplig rabatt... 😛

Tänk om man hade haft 4 lakan... 😉

/Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den där mixern är säker 10-15 år gammal. Om inte mer. Jag jobbade på en sån i slutet av 90-talet och då var den definitivt inte ny. EQ'n är okej på bordet, däremot är den relativt brusig (om man jämför med moderna budgetmixers) och preamparna har lite headroom (distar lätt).

Fyratusen är ändå billigt om den fungerar.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Risken är nog stor att man behöver lägga en ordentlig slant på en renovering. Jag hade ett gammalt SoundCraftbord som jag sålde för en symbolisk summa till en kompis - och för att få det i hyfsat bra skick, har jag för mig att han fick lägga runt 3000:- på renovering. Det lät ändå inte lika bra som det Behringer MX8000 som jag hade då... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Deltan var ju efterföljaren till 200 serien och kom ju precis i början på 90talet.

Och priset, 4000, för den är rätt normalt faktiskt.

Men det är en hyffsat bra mixer om man använder den rätt och den är välbyggd.

Varje kanal är lätt att ta ur och byta eller fixa i ordning var för för sig.

Komponenterna i den är vanliga standardkomponenter och kostar inte många kronor styck på tex elfa, så ifall du kan löda är det en lätt mixer att renovera själv.

Fadrarna däremot kostar nästan 1000kr styck men dom är lätta att plocka isär och tvätta av med alsolsprit.

Ljudet är ett typiskt "Brittiskh sound" dvs lite varmare och mjukare än normalt men i övrigt låter den som en modern soundcraft, typ spirit folio och dyl.

Och den skall vara väldigt brusfri ifall den fungerar felfritt.

Om jag minns rätt, så har den också balanserade direct out, vilket ju en del verkar tycka är viktigt 😆

Auxarna är byglingsbara före/efter regel, och jag tror att Di utgången också är byglingsbar för vart i signalkedjan den skall ligga.

Redigerat av electroaudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen! Ja jag fick i alla fall lära mig en hel del nu 🙂 och det tackar man för. Jag kan också berätta att jag nu har inhandlat ett liten mixer och ett ljudkort

M-audio 24/96. Jag tycker att jag har kommit förbi SB Live-stadiet nu 😆 , så nu j___ar ska det bli komponera av. Jag får hem allt till veckan, hoppas jag. Ni lär säkert höra av mig. Rookie som jag e'.

Trevlig helg / Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...