Jump to content
Annons

Ljudkort för många olika stilar

Recommended Posts

MelodicMinor (oregistrerad)
Postat

Hallå, är ny här på forumet!

Har hållit på med musik rätt många år och har rätt bra koll på låtskrivande osv, har dock inte arbetat någonting i studio men har nu tänkt köpa lite tillbehör för att kunna sätta igång och producera lite här hemma. Vill understryka att jag verkligen är grön när det kommer till allt som har med studioteknik att göra och såldes inte har bra koll, men jag tänker försöka lära mig!

I veckan hade jag i alla fall tänkt köpa ett ljudkort. Och det är därför jag skriver här. Har en MacBook och tänkte köpa ett Firewire-ljudkort för max 3000 kr, helst billigare. Vad rekomenderas?

Till sakern bör tilläggas att jag kommer syssla med två helt olika typer av inspelningar/produktioner. Dels gitarrbaserad akustisk musik men också House/Elektro, och det jag undrar är ifall detta är värt att ta i beaktande när man väljer ljudkort, dvs ifall korten är bra på olika typer av stilar (vilket jag förutsätter....)

Här är ett litet exempel på vilken typ av elektrosound jag vill försöka skapa: http://www.myspace.com/willsaul

Hoppas nån orkar ta sig tid att svara!

Annons
Postat

Nej musikstilen har ingen betydelse. Tänk bara efter vad det är du ska spela in med det. Dvs hur många och vilken sorts ingångar du behöver.

Men på din beskrivning verkar det som två ingångar/preamps skulle räcka till. Isåfall skulle jag rekommendera Apogee Duet, Presonus Firebox eller Focusrite Saffire LE. Men det finns ju en uppsjö med andra alternativ.

Postat

Stämmer överens med Rainday. Apogee Duet har fått mycket bra kritik. Lite över din budget kanske, tänk på att inte köpa några-vad-som-helst micar heller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.