Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå kära medtrummisar

jag har ett problem. Riggade upp mina sprillans nya PDP x7 trummor idag. När allt var på plats o jag skulle stämma trummorna (vilket jag trodde jag kunde hyffsat) så hade jag hela tiden en dryg "efterklang" som dröjde sig kvar i luften efter slaget. Jag försökte och försökte men hur jag än gjorde så fanns den här klangen kvar. Så nu undrar jag om ni som är så kunniga har någon idé om hur jag ska få bort denna förbannade ton? vill att trummorna ska dö direkt efter slaget så man bara hör "BOM" o inte "BOMMmmmmmmmmmmmm" (ursäkta mina dåliga förklarningar men men 😉 )

är i övrigt sjukt nöjd me trummorna så om ni kan hjälpa mig så är jag er evigt tacksam 😮

Annons
Postat

Vilken trumma är det?

Jag brukar iaf göra följande för att få ner efterklangen.

1. Stämma (vilket du redan verkar ha försökt, men här brukar det mesta ändå lösa sig)

2. Snedstämma underskinnet

3. Dämpa

4. akustiken

Hoppas något hjälper, och jag är ingen kung på trummor så det finns säkert någon med bättre tips 😉

MVH

Anders

Postat

det är mest en 14 golvpuka o 10 o 12 hängpuka som låter som jag inte vill.

stämma är jag inte kung på så om nån har nåt bra stämmnings tips för att få bort mitt problem så blir jag glad!

vad är sneddstämma underskinnet XD?

dämpning funderade jag på men vet inget bra sätt elr material för att göra detta

akustiken tror jag inte spelar så stor roll för att lösa det här. sprang runt i olika lokal o lyssnade på trumman men oavsett vilken typ av rum ja var i så lät det inte bra...

Postat (redigerat)
det är mest en 14 golvpuka o 10 o 12 hängpuka som låter som jag inte vill.

stämma är jag inte kung på så om nån har nåt bra stämmnings tips för att få bort mitt problem så blir jag glad!

vad är sneddstämma underskinnet XD?

dämpning funderade jag på men vet inget bra sätt elr material för att göra detta

akustiken tror jag inte spelar så stor roll för att lösa det här. sprang runt i olika lokal o lyssnade på trumman men oavsett vilken typ av rum ja var i så lät det inte bra...

Jag kan ju bara berätta vad jag gör med underskinnet och hur jag jobbar. Har ingen utbildning på detta på något sätt och kanske inte ens använder rätt ord. Men iaf. När jag stämmer trummor så brukar jag lägga fingret i mitten av skinnet och knacka lite lätt vid varje stämskruv så att tonen är densamma runt om. Om det sedan klingar för länge om trumman (speciellt pukor) så brukar jag släppa lite på en eller ett par skruvar på underskinnet (det blir alltså snedstämt), på detta sätt lyckas jag i många fall få bort en del av efterklanstiden. Men jag gör små rörelser så inte intervallet mellan överskinn och underskinn blir för skevt och låter som en disonans.

Men som sagt så är detta bara något jag testat mig fram lite till och inget som jag gått någon utbildning på.

Så någon annan kan säkert komma med bättre tips än vad jag kan 😉, men det kan ju vara värt ett försök iaf.

MVH

Anders

EDIT: glömde din dämpning. Jag använder moongel på skinn och liten bit av gaffa på cymbalernas ytterkant ibland 😮

Redigerat av Gizmozis
Postat

coolt värre, ska pröva din snedstämningsteknik 😉

men den här moongelen då? är det bara att trycka fast den på skinnet elr ska den sitta på något speciellt ställe? 110 spännn kan man ju kosta på sig...

Tackar för snabbt svar Gizmozis 😮

är de nån som har några andra tips?

Postat
men den här moongelen då? är det bara att trycka fast den på skinnet elr ska den sitta på något speciellt ställe? 110 spännn kan man ju kosta på sig...

Det är bara att trycka dit den. Jag brukar börja långt ut på skinnet för att dra min närmare och närmare mitten tills jag får ett bra resultat (inte för nära såklart, den ska ändå vara i kanten) Sedan så kan du placera den på olika ställen längst sargen också och se hur det påverkar. Du får testa dig fram lite helt enkelt 😉

MVH

Anders

Postat (redigerat)

moongel brukar funka jätte bra för att få bort efterringningen. Men det funkar lika bra gaffa tejp o lite experimenterade med hushållspapper om du har någon gaffa liggande kan du ju prova 😉 Annars är moongel aldrig fel att investera i ☺️

Redigerat av Apep
Postat

för tusan, använd inte gaffa..

det förstör skinnen! moongel är ett bättre alternativ, för det fastnar inte för alltid!!!

innan du börjar gaffa o dämpa som en tok, sätt dig o lär dig stäm trummorna - det finns anvisningar på YouTube..

Postat

jag tackar och bockar ödmjukt för svaren. ska testa att fortsätta stämma enligt youtube för att se om de funkar. annars blir det moongel!

Tack för alla snabba svar, (var typ 2 timmar sen ja postade tråden)

• 2 veckor senare...
Postat

Budget varianten e att klippa ur en ring ur ett gammalt skinn o lägga/tejpa på skinnet. Jag brukade använda det på min virvel.

• 2 veckor senare...
Postat

1 sätt på Under skinnet och skruva i stämskruvarna så de precis nuddar sargen...

2. dra åt varje skruv ett 1/4 varv hela vägen runt...men skruva åt den motsatta skruven som man skruvar åt däck => motsatt mutter....

3. spela löst kring varje skruv runt om tills du får liknade ljud överallt....

4.likadant på ovanskinn..

5 jämnt åtdragna skruvar = jämt ljud.....Jag snedsämmer aldrig...snedstämning funkar med efterett tag blir ljudet sugit....

6..udda ljud kvar??=> MOOONGEL.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.