Jump to content
Annons

Genelec 8030A / KRK VXT 6


Burnie

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att köpa nya monitorer, men kan inte bestämma mig,

jag tycker båda modellerna låter svinbra,

Visserligen är Genelec 2000:- dyrare men, äh fan jag vet inte

Kan någon säga nåt klokt, jag har beslutsångest 😛

Mvh

Burnie......

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe sk'o'n feedback! 😛

Jag hade k'o'pt genelec utan att egentligen veta nagonting speciellt vad som skiljer dessa. Manga anvander Genelec och knappt inga talar illa om dem. Det tycker jag sager en hel del. Det aer alltid v'a'rt att l'a'gga till en tusenlapp eller 2 extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag har bestämt mig för att köpa nya monitorer, men kan inte bestämma mig,

jag tycker båda modellerna låter svinbra,

Visserligen är Genelec 2000:- dyrare men, äh fan jag vet inte

Kan någon säga nåt klokt, jag har beslutsångest 😉

Mvh

Burnie......

vet inte om du har provlyssnat Adam A7 och valt bort dem, men har du inte gjort det tycker jag absolut du ska lyssna på dem. Valde själv mellan ett par A7 eller 8030 (lyssnade såklart på fler lådor men det var dessa som var mest intressanta) och fastnade för A7orna.

Link to comment
Dela på andra sajter

VXT* brusar på tok för mycket.

Huh? Vad baserar du det på? Inget av de exemplar i serien som jag lyssnat på har brusat nämnvärt mycket mer än nån annan monitor. Måndagsex?

Jag tycker båda alternativen är bra val. Själv föredrar jag VXT6 framför 8030A eftersom jag tycker Genelecen är lite för snäll och mjuk, men båda har bra detaljåtergivning och det är ju det viktigaste.

Sen har VXT betydligt bättre stereobild än 8030, men det kanske inte är önskvärt alla gånger. VXT har också en bredare sweetspot enligt min uppfattning. Spelar visserligen inte så stor roll om man inte flyttar huvudet en massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

VXT* brusar på tok för mycket.

Huh? Vad baserar du det på? Inget av de exemplar i serien som jag lyssnat på har brusat nämnvärt mycket mer än nån annan monitor. Måndagsex?

Jag tycker båda alternativen är bra val. Själv föredrar jag VXT6 framför 8030A eftersom jag tycker Genelecen är lite för snäll och mjuk, men båda har bra detaljåtergivning och det är ju det viktigaste.

Sen har VXT betydligt bättre stereobild än 8030, men det kanske inte är önskvärt alla gånger. VXT har också en bredare sweetspot enligt min uppfattning. Spelar visserligen inte så stor roll om man inte flyttar huvudet en massa.

Tack för dina åsikter, jag håller med dig om att Genelec lät lite snäll och mjuk, KRK lät lite tydligare och distinktare på ett bra sätt, hmm hoppas det droppar in lite fler åsikter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
VXT* brusar på tok för mycket.

Huh? Vad baserar du det på? Inget av de exemplar i serien som jag lyssnat på har brusat nämnvärt mycket mer än nån annan monitor. Måndagsex?

Jag tycker båda alternativen är bra val. Själv föredrar jag VXT6 framför 8030A eftersom jag tycker Genelecen är lite för snäll och mjuk, men båda har bra detaljåtergivning och det är ju det viktigaste.

Sen har VXT betydligt bättre stereobild än 8030, men det kanske inte är önskvärt alla gånger. VXT har också en bredare sweetspot enligt min uppfattning. Spelar visserligen inte så stor roll om man inte flyttar huvudet en massa.

Lyssnar på dem varje dag. För 10 papp förväntar man sig att måndags ex:en inte kommer ut. Det är bara ett tips för den som ska

provlyssna. Och jag har dem inte ens i en tyst fin studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips och råd, det blev till slut ett par KRK VXT 6, dom låter fantastiskt bra efter lite basbuller inställningar 😆

Grattis! Inget problem med brus i dina?

Nej, det är absolut inget brus, nu har jag suttit snart åtta timmar och mixat,

och du hade verkligen rätt "Rainydays"

F-N VAD BRA DOM LÅTER 😄😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hallå Burnie!

På väg att skaffa ett par VXT6 själv.

Du skrev:

> det blev till slut ett par KRK VXT 6, dom låter fantastiskt bra efter lite basbuller inställningar

Vilka basproblem upplevde du?

Hur justerade du VXT6orna i din miljö?

Lite nyfiken bara

BON

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen kan jag tipsa om Dynaudio BM5 oxå. Mkt trevliga små monitorer även om en av mina gick sönder men det måste varit ett måndagsex. Förutom det är ja toknöjd. Mackie Hr624 är inte heller helt dumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...