snowjim Postat 3 november 2008 Postat 3 november 2008 Hej! Vi har en gammal Casio keyboard som vi har tappat bort adaptorn till. På baksidan står det 9V och på understidan står det AD-5 adapter. Frågan är nu om man kan ersätta denna med "Nätadapter 9VDC 1000 mA" från kjell & Company, eller denna kommer kanske bli för kraftig? MVH SnowJim
android Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Amperetalet på adaptern SKA vara högre än vad keyboarden drar, så det borde funka. Kolla bara så att polariteten på kontakten blir rätt också!
snowjim Postat 4 november 2008 Trådstartare Postat 4 november 2008 android sa: Amperetalet på adaptern SKA vara högre än vad keyboarden drar, så det borde funka. Kolla bara så att polariteten på kontakten blir rätt också! Tack! Men hur vet jag var det är för polaritet? Jag kan inte se att det står något om detta på keyboardet och på adaptern från kjell & company så nämnse det inte häller något om detta? Man skule kunna köpa "Nätadapter 1,5-12V 1000 mA" som är steglös och där man kan välja polaritet genom att vända på kontakten, men är det inte risk att keyboardet bränns om man råkar koppla fel?
Claes Holmerup Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 snowjim sa: android sa: Amperetalet på adaptern SKA vara högre än vad keyboarden drar, så det borde funka. Kolla bara så att polariteten på kontakten blir rätt också! Tack! Men hur vet jag var det är för polaritet? Jag kan inte se att det står något om detta på keyboardet och på adaptern från kjell & company så nämnse det inte häller något om detta? Man skule kunna köpa "Nätadapter 1,5-12V 1000 mA" som är steglös och där man kan välja polaritet genom att vända på kontakten, men är det inte risk att keyboardet bränns om man råkar koppla fel? Kolla också om det ska vara AC eller DC. Om du tar en variabel nätdel så gäller den angivna strömkapaciteten vad den kan lämna maximalt vid den lägsta spänningen, så om den kan lämna 1000mA vid 1.5V, så lämnar den inte mer än ca 167mA vid 9V. Det är lätt att bli lurad av sådana saker när man inte är så hemma på det...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.