Jump to content
Annons

Automatisk bitchbend av midispår?


Retur

Recommended Posts

Tja alla. Jag sitter här med ett problem... Jag har ett flöjtljud som spelar en lite halvorientalisk slinga som saknar något... Själva bytet i pitch mellan de olika tonerna låter väldigt stelt och sterilt digitalt på nåt vis. Jag har försökt att automatisera pitchen så att den går upp respektive ner där den ska men det blir för pilligt efter en halvtimma...

Finns det någon inställning i Kontakt2 eller i Cubase som gör att tonhöjden liksom glider från en ton till en annan när man spelar en slinga på klaviatur? Jag kan åstakomma det jag vill i SampleTank men det känns inte lika kul.

Behöver hjälp med detta, det kan inte vara så svårt egentligen eller? En autopitchbendmidieffekt kanske faktiskt finns?

Tonen ska alltså glida från en tonhöjd till en annan, det måste väl gå?

Hoppas glatt på svar från nån som har en susning om vad jag menar trots min konstiga formulering.

Ljudet jag använder är för övrigt ett polyfoniskt ljud (komplicerar det kanske det hela?)

Tjänna mäns!

Redigerat av Retur
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska pitchen alltid gå uppåt eller ska den även gå nedåt beroende på spelsättet? Att göra en patch med fördröjd pitch borde inte vara så svårt i kontakt 2, men att göra den "intelligent" blir nog knepigt att få till helt automatiskt.

Hmm kom o tänka på att Kontakt 3 har en scriptfuktion som kanske fanns i 2:an också o där kan man göra en hel del hyss som blir svåra att göra "manuellt".

Men utveckla gärna frågan lite mer.. så får vi se. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska pitchen alltid gå uppåt eller ska den även gå nedåt beroende på spelsättet? Att göra en patch med fördröjd pitch borde inte vara så svårt i kontakt 2, men att göra den "intelligent" blir nog knepigt att få till helt automatiskt.

Hmm kom o tänka på att Kontakt 3 har en scriptfuktion som kanske fanns i 2:an också o där kan man göra en hel del hyss som blir svåra att göra "manuellt".

Men utveckla gärna frågan lite mer.. så får vi se. 🙂

Jodå, en scriptfunktion finns även i 2:an, om menyn i sig ser likadan ut vet jag tyvärr inte...

Tanken är att effekten ska vara "inteligent" som du beskriver det.. Jag ser nu att till och med A1:an som hänger med cubase som standard har funktionen "glide" i ett reglage, precis DEN effekten vill jag åt. Alltså ska anslag nr 2 få tonen från anslag 1 att pitcha till anslag2-tonen. Alltså utan att ljud 2 ska ha något direkt attack-ljud. Prova att röra lite i "glide" reglaget i A1-synten så gör den precis det jag vill göra i kontakt2:an

- :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"bitchbend"...? 😆

Jag kan inget om de grejer som hänger med i Cubase, men jag vet att synthar ofta har en "legato"-inställning, som gör så att envelopen inte startar om vid nästa tangenttyckning. För att undgå attack-fasen så ska du alltså leta rätt på nåt som du kan ställa till "Legato: on".

Vissa synthar har en ytterliggare inställning på "glide", så att den glider om man håller ned den 1:a tonen när man trycker ned den 2:a, men inte glider om man släpper 1:a tangenten innan man trycker ned 2:an. -Väldigt bra om man vill kunna spela lite mer expressivt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"bitchbend"...? 😆

Jag kan inget om de grejer som hänger med i Cubase, men jag vet att synthar ofta har en "legato"-inställning, som gör så att envelopen inte startar om vid nästa tangenttyckning. För att undgå attack-fasen så ska du alltså leta rätt på nåt som du kan ställa till "Legato: on".

Vissa synthar har en ytterliggare inställning på "glide", så att den glider om man håller ned den 1:a tonen när man trycker ned den 2:a, men inte glider om man släpper 1:a tangenten innan man trycker ned 2:an. -Väldigt bra om man vill kunna spela lite mer expressivt!

Där har vi svaret som jag sökte, ska kollaa efter en legatoinställning. Pitchbend menar jag ju inte men funktionen låter ju trots allt lite som att tonen "pitchbendas" till den önskade tonen, my bad 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...