Jump to content
Annons

hjälp med mitt ljudkort !


perchi

Recommended Posts

wellwell, jag kan dra en kort sammanfattning jag har haft fel tror jag:

En vacker dag några veckor efter jag fått allt klart med ny dator +ljudkort ny synth allt är underbart när jag hör att det börjar rassla/hacka/hoppa i mina högtalare när jag lyssnar på musik eller dylikt. Jag märkte samma problem i cubase så jag spelade in en truddelutt och la ut det här för att få reda på va in i järnspikar som hände egentligen och ingen hörde det jag hörde.

Jag testade att plugga ur högtalarna då jag trodde det var fel på dom sedan hörlurarna (rakt in i ljudkortet) , och det är fortfarande kvar. så det är ju uppenbart att det är nåt fel på mitt m-audiophile 2496, och då jag inte kan ett skit av detta så ber jag såsnällt om er hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag har exakt samma problem. Det är svårt att diagnostisera, men prova att köra ljudkortet på en annan dator, så du vet om det är datorn eller kortet som krånglar. Du kan ha problem med IRQ konflikter i din dator, att någon annan hårdvara i datorn delar samma IRQ och på så sätt krockar med ditt ljudkort (kan va tex annat ljudkort, nätverkskort eller grafikkort mm). Ett annat problem kan vara strömförsörjningen. Om ditt ljudkort har strömförsörjning från datorn kan det vara så att datorn inte kan ge tillräckligt mycket ström för att driva ljudkortet, och resultatet av detta är det knaster och brus du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

IRQ-konflikter är vanliga då man inte kan ställa om de adresserna manuellt.

gå till enhetshanteraren och högerklicka på ljudkortet och välj "Avinstallera" sen startar du om datorn och då kommer ett meddelande att ny maskinvara hittats.

Installera på nytt och det bästa är om du själv väljer drivrutin så att du är säker på att rätt installeras.

Om inte det hjälper så avinstallerar du på samma sätt, stänger av datorn och flyttar ljudkortet till en annan PCI-plats och installerar om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste mitt likanden problem genom att ställa in buffervärdet. det var på tok för lågt, men ställ det inte för högt heller! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...